Generelt om kart og kompass
- Kva betyr dei ulike fargane på kartet: grønt, blått, brunt, svart og kvitt?
- Kva betyr målestokk og ekvidistanse?
- Kva er den vanlegaste målestokken og ekvidistansen på «turkart»?
- Kva skal kartet vise oss?
- Kva vil det seie å orientere kartet?
- Gi døme på store leielinjer.
- Kva oppgåve har kompasset?
- Kva er den beste måten å bli god i kart og kompass på?
Kompasskurs
- Beskriv korleis du tek ut ein kompasskurs.
- Ta ut ein kompasskurs frå Finse stasjon til Larsbu. Les av kor mange grader du får.
- Ta ut kompasskurs motsett veg, frå Larsbu til Finse stasjon. Les av kor mange grader du får.
- Kva meiner vi med å «gå på kompasskurs»?
- Korleis går du på kompasskurs i praksis?
- Når har du bruk for å gå på kompasskurs?
Krysspeiling
- Kva er krysspeiling?
- Korleis utfører du krysspeiling?
- Når har du bruk for krysspeiling?
Interaktive oppgåver frå NDLA
Praktiske oppgåver
- Teikn eit kart over området rundt skulen. Marker ein stad på kartet og legg ut ein gjenstand på den markerte staden. Byt kart med ein medelev, som skal finne gjenstanden og ta han med tilbake til skulen.
- Finn kartreferansar i praksis.
- Gå i grupper to og to.
- Den eine eleven markerer nokre punkt på kartet, den andre skal gi kartreferansen til punkta.
- Byt etter eit par gonger.
- Gi ein sekssifra kartreferanse til ein medelev. Medeleven skal så finne punktet på kartet.
- Byt etter eit par gonger.
- Gjer gjerne oppgåvene ute, så kan de i tillegg gå til punkta.
‣
Dette trenger vi:
- dagstursekk
- mat og drikke for å være ute halve eller hele dagen (gjerne varm drikke på termos)
- klær og sko å være ute i
Læreren sørger for kompass og orienteringskart over området.
Dette skal vi gjøre:
- Vi går gjennom litt teori om kart, kompass og GPS inne.
- Vi tar på utetøy, tar med kart og kompass (to og to deler ett kart og ett kompass) og går ut. To og to skal jobbe sammen om oppgavene, og hele gruppa skal være noenlunde nær hverandre slik at læreren kan hjelpe dem som trenger det underveis.
- Vi repeterer navna på de ulike delene av kompasset.
- Se på kartet du har fått utdelt. Finn ut hvor du er på kartet, målestokk, ekvidistanse og disse karttegna nær deg: ◦ bygning ◦ vei ◦ løvskog ◦ barskog ◦ myr ◦ vann ◦ bratt skrent ◦ slak helling ◦ dyrka mark
- Finn de samme stedene i terrenget, ta bilde av dem, gå tilbake til avtalt møtested og vis til læreren.
- Ta ut kompasskurs fra møtestedet (der klassen er samlet) til: ◦ nærmeste veikryss, og derifra til ◦ nærmeste sted som ligger 20 meter høyere enn dette veikrysset, og derifra til ◦ nærmeste bygning, og derifra ◦ tilbake til møtestedet
- Vi finner ut hva vi kan bruke som siktepunkt og fanglinjer i hver av disse kompassgangene.
- Dere skal finne et sted hvor vi kan brenne bål og spise matpakka vår, og dere bruker kart og kompass til å finne ei god rute dit. To og to skal lage forslag til hvor vi skal gå, og presentere dette for resten av klassen (ute).
- Dere skal forklare hvorfor dere vil velge akkurat dette stedet og akkurat denne ruta.
- Vi blir enige om ett sted og ei rute for å komme dit.
- Vi bruker kart og kompass for å komme til dette stedet. To og to skal arbeide sammen.
Etter denne økta skal du kunne:
- forklare hvordan du kan finne himmelretningene (nord, sør, øst og vest) ute i naturen uten å bruke kompass
- forklare hvorfor det er nyttig å kunne bruke kart og kompass
- forklare hva målestokken på et kart forteller oss, og regne ut avstanden i virkeligheten når du har et kart med kjent målestokk
- forklare hva høydekurve og ekvidistanse er
- forklare disse orda: kartkontakt, siktepunkt og fanglinjer
- lese karttegn på orienteringskartet, og finne disse både på kartet og i terrenget: bygning, vei, sti, skog, myr, vann, bratt skrent, slak helling mot vest, dyrka mark
- peke på disse delene av et kompass: marsjpil, linjal, nordpil (eller senga), kompassnål og kompasshus
- ta ut kompasskurs fra ett sted til et annet
- forklare hvor nord på kartet er, og orientere kartet mot nord
- forklare hva som kan gjøre at kompasset kan vise feil retning
Vurdering:
Last ned: Første økt med kart og kompass. Egenvurderingsskjema.
2016_egenvurdering_forste_okt_kart.docx25.0KB
Tekst: Tone Olavsdotter Mosebø (2017), NDLA (CC BY-SA)
NB! Fleire praktiske oppgåver ligger under: Undervisning i orientering
Ta DNT-kurset «Lær kart og kompass»
Tekst:
- «Oppgåver om kart og kompass»: Gina Wigestrand og Lin Cecilie Andersen, Snuitide (2021)
- «Praktisk økt ute – orientering»: Tone Olavsdotter Mosebø (2017), NDLA (CC BY-SA)
- Interaktive oppgåver frå NDLA: Ragnhild Kjeldsen, Cathrine Dunker Furuly og Bjørn Erik Rolseth, NDLA, 2019