Fjelltur med én overnatting ute og én overnatting inne på DNT-hytte
‣
Friluftsliv 1
Læringsmål for turen - friluftsliv 1
- Gruppedynamikk og det å gå på tur som gruppe
- Jobbe med orientering og aktive veivalg
- Førstehjelp på tur
Kompetansemål - friluftsliv 1
- Planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
- Vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
- Forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
- Anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
- Samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
- Gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
- Bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
- Reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte
- Beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
‣
Måloppnåelse fjelltur
Planlegging og arbeidsoppgaver - friluftsliv 1
Bruk gjerne denne siden til tips og hjelp med tanke på planlegging: Innhold
Før tur
Egenrefleksjon og individuell forberedelse (leveres på Teams - individuelt):
- Hva er dine mål for turen?
- Hva ønsker du å utfordre deg spesielt på?
- Vis hva du har pakket og gi en kort begrunnelse om hvorfor (valgfritt om du leverer film, bilde, tekst eller en kombinasjon)
Planlegge følgende i grupper (leveres på teams i grupper):
- Fellesmat
- To middager, en til gruppa og en til hele klassen
- Fellesutstyr
- Skrive forslag til vurdering på tur med utgangspunkt i kompetansemål
‣
På tur
- Gjør deg noen tanker om egen gjennomføring
- Legg merke til de andre i klassen, er det noen som utmerker seg enten på ferdigheter, det sosiale eller begge deler?
- Bidra til at alle får en kjekk tur
- Ta vare på deg selv og andre
- Ha fokus på følgende av kompetansemålene for turen:
- Orientering og veivalg
- Førstehjelp
- Gruppedynamikk
Etter tur
Innlevering med valgfri form --> skriftlig, muntlig - lydfil eller video
- Hva lærte du på turen?
- Vurder deg selv etter målene for turen - begrunn hvorfor du vurderer deg som du gjør (se skjemaet med måloppnåelse)
- Hvilke erfaringer har du gjort deg på turen? Nådde du dine mål og hva fikk du utfordret deg på?
- Si noe positivt om andre i klassen og hvordan dere klarte å fungere som en gruppe
- Fortell så konkret som mulig om gode opplevelser du hadde på turen og hvorfor
- Hvilken betydning har friluftsliv i ditt liv?
Friluftsliv 2
Læringsmål for turen - friluftsliv 2
- Ta vare på en gruppe på tur
- Gruppedynamikk
- Tur etter evne
‣
Måloppnåelse fjelltur
Planlegging og arbeidsoppgaver - friluftsliv 2
Før tur
Egenrefleksjon og individuell forberedelse (leveres på Teams - individuelt):
- Hva er dine mål for turen?
- Hva ønsker du å utfordre deg spesielt på når det gjelder å lede en gruppe?
Planlegge følgende i grupper(leveres på teams i grupper):
- Fellesutstyr
- Planlegge turen som turleder
- (her er det en del tips: Turplanlegging og sikkerhet)
- Tegne inn ruta med forslag til leirplass
- Si noe om estimert tidsbruk
- Hva må dere tenke spesielt på som ledere?
- Fylle ut filtermodellen og si noe om hva som kan gå galt
- Skrive forslag til vurdering på tur med utgangspunkt i kompetansemål
‣
På tur
- Gjør deg noen tanker om egen gjennomføring
- Legg merke til de andre i klassen, er det noen som utmerker seg enten på ferdigheter, det sosiale eller begge deler?
- Bidra til at alle får en kjekk tur
- Ta vare på deg selv og andre
- Ha fokus på turledelse og sikkerhet
- Ta vare på en gruppe på tur
- Gruppedynamikk
- Tur etter evne
Etter tur
Innlevering med valgfri form
--> skriftlig, muntlig - lydfil eller video
- Hva lærte du på turen
- Vurder deg selv etter målene for turen - begrunn hvorfor du vurderer deg som du gjør (se skjemaet med måloppnåelse)
- Vis konkret hvilke erfaringer du har gjort deg som leder på turen. Nådde du dine mål og hva fikk du utfordret deg på?
- Hvordan syns du at du fikk til de tre fokuspunktene på turen:
- Ta vare på en gruppe på tur
- Gruppedynamikk
- Tur etter evne
- Si noe positivt om de to andre som ledet tur og hvordan dere klarte å fungere som en gruppe og som ledere
- Reflekter over hvordan vi kan gjøre friluftsturer som denne mer bærekraftige
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide. (2022)