Fjelltur med én overnatting ute og én overnatting inne på DNT-hytte
‣
- Friluftsliv 1
- Læringsmål for turen - friluftsliv 1
- Kompetansemål - friluftsliv 1
- Måloppnåelse fjelltur
- Planlegging og arbeidsoppgaver - friluftsliv 1
- Før tur
- På tur
- Etter tur
- Friluftsliv 2
- Læringsmål for turen - friluftsliv 2
- Måloppnåelse fjelltur
- Planlegging og arbeidsoppgaver - friluftsliv 2
- Før tur
- På tur
- Etter tur
Friluftsliv 1
Læringsmål for turen - friluftsliv 1
- Gruppedynamikk og det å gå på tur som gruppe
- Jobbe med orientering og aktive veivalg
- Førstehjelp på tur
Kompetansemål - friluftsliv 1
- Planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
- Vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
- Forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
- Anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
- Samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
- Gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
- Bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
- Reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte
- Beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
‣
Måloppnåelse fjelltur
Mål for turen | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Er med på deler av turplanleggingen og har med noe av utstyret du trenger. | Er med i planlegging av tur. Har stort sett positiv innstilling. Har med det meste du trenger på turen. Hjelper andre når det trengs. | Er aktivt med i planlegging av tur. Har positiv innstilling og tar ansvar både i gruppa og i klassen. Har med det du trenger på turen ut fra vær og føre. Har overskudd og hjelper andre når det trengs. | |
Eleven har med noe mat til turen. Eleven/gruppa velger mat som stort sett gir god energi. Vet noe om innholdet i maten. | Eleven har med nok mat til turen. Eleven/gruppa velger mat som gir ganske god energi og har ikke tatt med den tyngste maten. Vet noe om hvorfor maten er hensiktsmessig. | Eleven har med nok mat til turen og spiser jevnlig. Tar aktiv del i matlaging sammen med gruppa.
Eleven/gruppa velger mat som gir tilstrekkelig energi og justerer vekt og tidsbruk på matlaging til det som er mest hensiktsmessig på turen. Kan begrunne hvorfor denne maten er hensiktsmessig. | |
Har oversikt over noe av eget og felles utstyr. | Eleven tar stort sett vare på fellesutstyr. Holder orden i leiren og har delvis oversikt over felles utstyr.
Har kontroll på eget utstyr. | Eleven tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker utstyr etter bruk. Holder orden i leiren og har god oversikt over felles utstyr.
Har god kontroll på eget utstyr og passer på at utstyr som ikke brukes ryddes sammen. | |
Eleven noen klær som egner seg til forholdene. Eleven har med klesskift. | Eleven har på og med klær som egner seg til forholdene. Eleven har tatt med nok, men ikke for mye klær og passer på å alltid ha tørt skift. Eleven regulerer temperaturen med lag på lag prinsippet. | Eleven har på og med klær som egner seg til forholdene og sørger selv for å holde seg varm og tørr. Eleven har tatt med nok, men ikke for mye klær og passer på å alltid ha tørt skift. Eleven regulerer temperaturen med lag på lag prinsippet. | |
Eleven vet noe om hva man bør gjøre om man finner en bevisstløs person.
Eleven kan nevne noen vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet.
Eleven vet hvilken tilstand nedkjøling/hypotermi er. | Eleven har med noe utstyr for sikker ferdsel i fjellet.
Eleven vet hva som er lurt å gjøre om man finner en bevisstløs person.
Eleven vet om noen vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet og hvordan disse behandles.
Eleven vet flere faretegn man skal se etter ved nedkjøling/hypotermi | Eleven er forberedt på at det kan skje skader og har med utstyr for sikker ferdsel i fjellet.
Eleven viser og forklarer hvordan man går frem om man finner en bevisstløs person.
Eleven har god kontroll på vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet og hvordan disse behandles.
Eleven kan vise og forklare hvilke faretegn man skal se etter ved nedkjøling/hypotermi | |
Eleven kan kjenne igjen noen kartdetaljer i terrenget. Eleven kjenner til begrepet sporløs ferdsel. | Eleven kan orientere seg etter omgivelsene. Eleven praktiserer sporløs ferdsel og sjekker at ingen har lagt noe igjen underveis på turen. | Eleven bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene. Eleven tar vare på seg selv og andre. Eleven praktiserer sporløs ferdsel og sjekker at ingen har lagt noe igjen underveis på turen. | |
Er med på noen sosiale bøter som bålbrenning på kvelden. | Er positiv og støttende. Hjelper andre og bidrar til fellesskapet i klassen. | Opptrer inkluderende, motiverende og støttende. Hjelper andre, både på gruppa og i klassen når det trengs, og bidrar aktivt til fellesskapet i klassen. | |
Eleven kjenner til begrepet sporløs ferdsel.
Eleven vet noe om hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området. | Eleven kjenner til begrepet sporløs ferdsel og praktiserer stort sett dette.
Eleven vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området. | Eleven har god kunnskap om sporløs ferdsel og praktiserer dette.
Eleven vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området, og har god kontroll på hvordan vi bør opptre når vi er gjester i naturen. | |
Deler noen tanker med medelever om hva friluftsliv betyr for en selv og kan i etterkant av turen nevne hvilken betydning turen hadde for egen del. | Deler tanker med medelever om hva friluftsliv betyr for en selv og kan bety for andre. Kan i etterkant av turen si noe om hvilken betydning turen kan ha hatt for klassen. | Deler tanker med medelever om hva friluftsliv betyr for en selv og kan bety for andre. Reflekterer over verdien av å vedlikeholde natur. Kan i etterkant av turen reflektere over hvilken betydning turen kan ha hatt for klassen og vise til konkrete eksempler. | |
Kan nevne noen eksempler på hvordan tur kan gå fra god til dårlig og motsatt. | Kan si noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. Kan nevne noen eksempler på hvordan tur kan gå fra god til dårlig og motsatt. | Reflekterer over og diskuterer i plenum hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. Reflekterer over hvordan en tur kan gå fra god til dårlig og motsatt. |
Planlegging og arbeidsoppgaver - friluftsliv 1
Bruk gjerne denne siden til tips og hjelp med tanke på planlegging:
Innhold
Før tur
Egenrefleksjon og individuell forberedelse (leveres på Teams - individuelt):
- Hva er dine mål for turen?
- Hva ønsker du å utfordre deg spesielt på?
- Vis hva du har pakket og gi en kort begrunnelse om hvorfor (valgfritt om du leverer film, bilde, tekst eller en kombinasjon)
Planlegge følgende i grupper (leveres på teams i grupper):
- Fellesmat
- To middager, en til gruppa og en til hele klassen
- Fellesutstyr
- Skrive forslag til vurdering på tur med utgangspunkt i kompetansemål
‣
Kompetansemål | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
På tur
- Gjør deg noen tanker om egen gjennomføring
- Legg merke til de andre i klassen, er det noen som utmerker seg enten på ferdigheter, det sosiale eller begge deler?
- Bidra til at alle får en kjekk tur
- Ta vare på deg selv og andre
- Ha fokus på følgende av kompetansemålene for turen:
- Orientering og veivalg
- Førstehjelp
- Gruppedynamikk
Etter tur
Innlevering med valgfri form --> skriftlig, muntlig - lydfil eller video
- Hva lærte du på turen?
- Vurder deg selv etter målene for turen - begrunn hvorfor du vurderer deg som du gjør (se skjemaet med måloppnåelse)
- Hvilke erfaringer har du gjort deg på turen? Nådde du dine mål og hva fikk du utfordret deg på?
- Si noe positivt om andre i klassen og hvordan dere klarte å fungere som en gruppe
- Fortell så konkret som mulig om gode opplevelser du hadde på turen og hvorfor
- Hvilken betydning har friluftsliv i ditt liv?
Friluftsliv 2
Læringsmål for turen - friluftsliv 2
- Ta vare på en gruppe på tur
- Gruppedynamikk
- Tur etter evne
‣
Måloppnåelse fjelltur
Mål for turen | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Er aktivt med i
planlegging av tur. Har positiv innstilling og tar ansvar både i gruppa og i
klassen. Har med det du trenger på turen ut fra vær og føre. Har overskudd og
hjelper andre når det trengs. | |||
Eleven
har med nok mat til turen og spiser jevnlig. Tar aktiv del i matlaging
sammen med gruppa.
Eleven/gruppa
velger mat som gir tilstrekkelig energi og justerer vekt og tidsbruk på
matlaging til det som er mest hensiktsmessig på turen. Kan begrunne hvorfor
denne maten er hensiktsmessig. Har kunnskap om spiselige planter på fjellet. | |||
Eleven er forberedt på at det kan skje skader og har
med utstyr for sikker ferdsel i fjellet. Eleven kan vise medelever hvordan
man skal opptre ved en ulykke og være i stand til å ta ledelsen ved en
uforutsett hendelse.
Eleven har god kontroll på vanlige skader som kan
oppstå på tur i fjellet og viser og forklarer hvordan disse behandles.
Eleven kan vise og forklare hvilke faretegn man skal
se etter ved nedkjøling/hypotermi. | |||
Tar hensyn til
gruppas form, kunnskaper og antall i planleggingen. Legger opp en detaljert
rute med beskrivelse av mulige utfordrende partier, leirsteder og annet
relevant for løypa. Planlegger en plan b, i tilfelle ikke alt går etter
planen. Samler gruppa, forteller hva som skal skje og viser god ledelse og
ivaretagelse av gruppa på turen. Har god kunnskap om orientering og bruker
kart og kompass aktivt. Passer på at alle har det bra underveis. | |||
Reflekterer over
hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme
vår opplevelse av en tur. Bruker refleksjonene til å skape gode
forutsetninger for mestring, naturopplevelser og fellesskap. Opptrer
inkluderende, motiverende og støttende og tar ansvar ovenfor
gruppa. Hjelper andre, både på gruppa og i klassen når det trengs, og
bidrar aktivt til fellesskapet i klassen. | |||
Eleven har god kunnskap om sporløs ferdsel,
praktiserer dette og reflekterer over hvilken betydning dette har for dagens
friluftsliv og fremtidige generasjoner.
Eleven vet hvordan leirplassen skal se ut når vi
forlater området, og har god kontroll på hvordan vi bør opptre når vi er
gjester i naturen.
Deler tanker om
betydningen av friluftsliv i samfunnet vårt og hvordan bærekraftig ferdsel
påvirker utøvelsen av friluftslivet. Reflekterer over verdien av å
vedlikeholde natur. | |||
Eleven tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker
utstyr etter bruk. Holder orden i leiren og har god oversikt over felles
utstyr.
Har god kontroll på eget utstyr og passer på at
utstyr som ikke brukes ryddes sammen. Kan utføre enkle reparasjoner på tur og
gjenbruke ødelagt eller delvis ødelagt utstyr. | |||
Planlegging og arbeidsoppgaver - friluftsliv 2
Før tur
Egenrefleksjon og individuell forberedelse (leveres på Teams - individuelt):
- Hva er dine mål for turen?
- Hva ønsker du å utfordre deg spesielt på når det gjelder å lede en gruppe?
Planlegge følgende i grupper(leveres på teams i grupper):
- Fellesutstyr
- Planlegge turen som turleder
- (her er det en del tips: )Turplanlegging og sikkerhet
- Tegne inn ruta med forslag til leirplass
- Si noe om estimert tidsbruk
- Hva må dere tenke spesielt på som ledere?
- Fylle ut filtermodellen og si noe om hva som kan gå galt
- Skrive forslag til vurdering på tur med utgangspunkt i kompetansemål
‣
Mål for turen | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
På tur
- Gjør deg noen tanker om egen gjennomføring
- Legg merke til de andre i klassen, er det noen som utmerker seg enten på ferdigheter, det sosiale eller begge deler?
- Bidra til at alle får en kjekk tur
- Ta vare på deg selv og andre
- Ha fokus på turledelse og sikkerhet
- Ta vare på en gruppe på tur
- Gruppedynamikk
- Tur etter evne
Etter tur
Innlevering med valgfri form
--> skriftlig, muntlig - lydfil eller video
- Hva lærte du på turen
- Vurder deg selv etter målene for turen - begrunn hvorfor du vurderer deg som du gjør (se skjemaet med måloppnåelse)
- Vis konkret hvilke erfaringer du har gjort deg som leder på turen. Nådde du dine mål og hva fikk du utfordret deg på?
- Hvordan syns du at du fikk til de tre fokuspunktene på turen:
- Ta vare på en gruppe på tur
- Gruppedynamikk
- Tur etter evne
- Si noe positivt om de to andre som ledet tur og hvordan dere klarte å fungere som en gruppe og som ledere
- Reflekter over hvordan vi kan gjøre friluftsturer som denne mer bærekraftige
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide. (2022)