Mål for turen | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Er aktivt med i planlegging av tur. Har positiv innstilling og tar ansvar både i gruppa og i klassen. Har med det du trenger på turen ut fra vær og føre. Har overskudd og hjelper andre når det trengs. | |||
Eleven har med nok mat til turen og spiser jevnlig. Tar aktiv del i matlaging sammen med gruppa. Eleven/gruppa velger mat som gir tilstrekkelig energi og justerer vekt og tidsbruk på matlaging til det som er mest hensiktsmessig på turen. Kan begrunne hvorfor denne maten er hensiktsmessig. Har kunnskap om spiselige planter på fjellet. | |||
Eleven er forberedt på at det kan skje skader og har med utstyr for sikker ferdsel i fjellet. Eleven kan vise medelever hvordan man skal opptre ved en ulykke og være i stand til å ta ledelsen ved en uforutsett hendelse. Eleven har god kontroll på vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet og viser og forklarer hvordan disse behandles. Eleven kan vise og forklare hvilke faretegn man skal se etter ved nedkjøling/hypotermi. | |||
Tar hensyn til gruppas form, kunnskaper og antall i planleggingen. Legger opp en detaljert rute med beskrivelse av mulige utfordrende partier, leirsteder og annet relevant for løypa. Planlegger en plan b, i tilfelle ikke alt går etter planen. Samler gruppa, forteller hva som skal skje og viser god ledelse og ivaretagelse av gruppa på turen. Har god kunnskap om orientering og bruker kart og kompass aktivt. Passer på at alle har det bra underveis. | |||
Reflekterer over hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. Bruker refleksjonene til å skape gode forutsetninger for mestring, naturopplevelser og fellesskap. Opptrer inkluderende, motiverende og støttende og tar ansvar ovenfor gruppa. Hjelper andre, både på gruppa og i klassen når det trengs, og bidrar aktivt til fellesskapet i klassen. | |||
Eleven har god kunnskap om sporløs ferdsel, praktiserer dette og reflekterer over hvilken betydning dette har for dagens friluftsliv og fremtidige generasjoner. Eleven vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området, og har god kontroll på hvordan vi bør opptre når vi er gjester i naturen. Deler tanker om betydningen av friluftsliv i samfunnet vårt og hvordan bærekraftig ferdsel påvirker utøvelsen av friluftslivet. Reflekterer over verdien av å vedlikeholde natur. | |||
Eleven tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker utstyr etter bruk. Holder orden i leiren og har god oversikt over felles utstyr. Har god kontroll på eget utstyr og passer på at utstyr som ikke brukes ryddes sammen. Kan utføre enkle reparasjoner på tur og gjenbruke ødelagt eller delvis ødelagt utstyr. | |||