Mål for turen | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Er med på deler av turplanleggingen og har med noe av utstyret du trenger. | Er med i planlegging av tur. Har stort sett positiv innstilling. Har med det meste du trenger på turen. Hjelper andre når det trengs. | Er aktivt med i planlegging av tur. Har positiv innstilling og tar ansvar både i gruppa og i klassen. Har med det du trenger på turen ut fra vær og føre. Har overskudd og hjelper andre når det trengs. | |
Eleven har med noe mat til turen. Eleven/gruppa velger mat som stort sett gir god energi. Vet noe om innholdet i maten. | Eleven har med nok mat til turen. Eleven/gruppa velger mat som gir ganske god energi og har ikke tatt med den tyngste maten. Vet noe om hvorfor maten er hensiktsmessig. | Eleven har med nok mat til turen og spiser jevnlig. Tar aktiv del i matlaging sammen med gruppa. Eleven/gruppa velger mat som gir tilstrekkelig energi og justerer vekt og tidsbruk på matlaging til det som er mest hensiktsmessig på turen. Kan begrunne hvorfor denne maten er hensiktsmessig. | |
Har oversikt over noe av eget og felles utstyr. | Eleven tar stort sett vare på fellesutstyr. Holder orden i leiren og har delvis oversikt over felles utstyr. Har kontroll på eget utstyr. | Eleven tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker utstyr etter bruk. Holder orden i leiren og har god oversikt over felles utstyr. Har god kontroll på eget utstyr og passer på at utstyr som ikke brukes ryddes sammen. | |
Eleven noen klær som egner seg til forholdene. Eleven har med klesskift. | Eleven har på og med klær som egner seg til forholdene. Eleven har tatt med nok, men ikke for mye klær og passer på å alltid ha tørt skift. Eleven regulerer temperaturen med lag på lag prinsippet. | Eleven har på og med klær som egner seg til forholdene og sørger selv for å holde seg varm og tørr. Eleven har tatt med nok, men ikke for mye klær og passer på å alltid ha tørt skift. Eleven regulerer temperaturen med lag på lag prinsippet. | |
Eleven vet noe om hva man bør gjøre om man finner en bevisstløs person. Eleven kan nevne noen vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet. Eleven vet hvilken tilstand nedkjøling/hypotermi er. | Eleven har med noe utstyr for sikker ferdsel i fjellet. Eleven vet hva som er lurt å gjøre om man finner en bevisstløs person. Eleven vet om noen vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet og hvordan disse behandles. Eleven vet flere faretegn man skal se etter ved nedkjøling/hypotermi | Eleven er forberedt på at det kan skje skader og har med utstyr for sikker ferdsel i fjellet. Eleven viser og forklarer hvordan man går frem om man finner en bevisstløs person. Eleven har god kontroll på vanlige skader som kan oppstå på tur i fjellet og hvordan disse behandles. Eleven kan vise og forklare hvilke faretegn man skal se etter ved nedkjøling/hypotermi | |
Eleven kan kjenne igjen noen kartdetaljer i terrenget. Eleven kjenner til begrepet sporløs ferdsel. | Eleven kan orientere seg etter omgivelsene. Eleven praktiserer sporløs ferdsel og sjekker at ingen har lagt noe igjen underveis på turen. | Eleven bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene. Eleven tar vare på seg selv og andre. Eleven praktiserer sporløs ferdsel og sjekker at ingen har lagt noe igjen underveis på turen. | |
Er med på noen sosiale bøter som bålbrenning på kvelden. | Er positiv og støttende. Hjelper andre og bidrar til fellesskapet i klassen. | Opptrer inkluderende, motiverende og støttende. Hjelper andre, både på gruppa og i klassen når det trengs, og bidrar aktivt til fellesskapet i klassen. | |
Eleven kjenner til begrepet sporløs ferdsel. Eleven vet noe om hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området. | Eleven kjenner til begrepet sporløs ferdsel og praktiserer stort sett dette. Eleven vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området. | Eleven har god kunnskap om sporløs ferdsel og praktiserer dette. Eleven vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området, og har god kontroll på hvordan vi bør opptre når vi er gjester i naturen. | |
Deler noen tanker med medelever om hva friluftsliv betyr for en selv og kan i etterkant av turen nevne hvilken betydning turen hadde for egen del. | Deler tanker med medelever om hva friluftsliv betyr for en selv og kan bety for andre. Kan i etterkant av turen si noe om hvilken betydning turen kan ha hatt for klassen. | Deler tanker med medelever om hva friluftsliv betyr for en selv og kan bety for andre. Reflekterer over verdien av å vedlikeholde natur. Kan i etterkant av turen reflektere over hvilken betydning turen kan ha hatt for klassen og vise til konkrete eksempler. | |
Kan nevne noen eksempler på hvordan tur kan gå fra god til dårlig og motsatt. | Kan si noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. Kan nevne noen eksempler på hvordan tur kan gå fra god til dårlig og motsatt. | Reflekterer over og diskuterer i plenum hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. Reflekterer over hvordan en tur kan gå fra god til dårlig og motsatt. |