Innholdsliste
- Større tverrfaglige prosjekter
- Fagspesifikke oppgaver
- Matte
- Treningslære
- Idrett og samfunn
- Naturfag
- Geofag
- Treningsledelse
- Norsk
- Religion
- Tverrfaglige problemstillinger
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling
- Demokrati og medborgerskap
Innen friluftsliv er det flere spennende tema som også kan jobbes med i andre fag. Noen oppgaver kan kombineres med tur og aktivitet ute, mens andre tema kan være naturlig å jobbe med parallellt i ulike fag. Nedenfor nevnes både eksempler på problemstillinger/tema som kan jobbes med tverrfaglig i flere fag, eksempel på tverrfaglige oppgaver og mer fagspesifikke oppgaver.
Større tverrfaglige prosjekter
Prosjekter innen temaene bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring
Kampen om vindmølleneBærekraftig endringEr det mulig å reise bærekraftig?Er friluftsliv en bærekraftig aktivitet?Fagspesifikke oppgaver
Praktiske og teoretiske oppgaver som er knyttet opp mot kompetansemål i kroppsøving, aktivitetslære og friluftsliv.
Matte
Snøskred - regn ut sikker ferdselKart og arbeidstegningerGjennomsnitt, differanse og prosent med SkogsgymOrientering og matte med SkogsgymOppgaver til turplanlegging og sikkerhet - Regne ut vei, fart og tid (regne ut vei, fart, tid)
Treningslære
- Se på hvordan kroppen nyttegjør seg energi. Beskriv forskjellen i energibehov mellom friluftsliv og for eksempel fotball.
- Lag et treningsopplegg for en person som aldri har gått med sekk og som skal på telttur i en uke. Hva er viktig å huske på?
Idrett og samfunn
- Idrett og friluftsliv, bærekraftsparadokset
- Kan friluftsliv og idrett drives på en bærekraftig måte?
Jakten etter seier i idretten og "unike" opplevelser i friluftslivet er uforenelig med bærekraft
Flere undersøkelser viser at idrett og friluftsliv, slik det utøves i dag, har et alarmerende høyt karbonavtrykk. For mange reiser til og fra idrettsarrangement og turdestinasjoner langt vekk. Forbruket av utstyr og diverse tjenester er for stort. Kravene til prestasjoner og opplevelser er skyhøye.
forskersonen.no
Naturfag
- Kostholdsopplegg som passer godt tverrfaglig sammen med naturfag, treningslære og friluftsliv
- Undervisningsopplegg om bærekraftig naturmangfold (er laget for 5-7. klasse, men kan fint brukes på videregående)
- Dagsopplegg i bålbrenning - bål og energi
Bærekraftig kosthold
I dette undervisningsopplegget skal elevene gi kost- og livsstilsråd til jevnaldrende. De får presentert tre profiler av unge fagarbeidere som alle har ulike problemer/utfordringer med kosthold og livsstil. Elevene skal i grupper velge en av profilene, og oppdraget er å finne ut hva personens problemer kan skyldes og foreslå tiltak innen kost og livsstil.
www.naturfag.no
Bærekraftig naturmangfold
I dette undervisningsopplegget får elevene brev fra en naturforvalter i kommunen med spørsmål om de kan hjelpe til med å samle inn informasjon om forskjellige fremmede arter. Opplegget består av seks økter i matematikk og naturfag, og er godt forankret i begge læreplanene.
www.naturfag.no

Bålet - Forbrenning og energikilde
Dette er et undervisningsopplegg med utgangspunkt i kroppsøving, naturfag og mat og helse på ungdomstrinnet. Vi ser nærmere på bål som fenomen og kommer innom forbrenning (fullstendig og ufullstendig), bålkultur (praktisk kunnskap) og matlaging. Undervisingsopplegget er satt sammen av aktivitetsforslag til innendørs forarbeid, uteaktiviteter som stor sett er hentet fra idépermen "Læring i friluft" og ideer til etterarbeid.
www.naturfag.no

Geofag
- Kartlegging av løsmasser fungerer godt å gjøre på tur på eller ved isbre:
- Kartlegging av berggrunn fungerer godt på alle turer hvor man har tilgang til berg og fjell. Gjerne også ved sjøen.
Utforsking 3: Å kartlegge løsmasser og landformer dannet av is i geotopen
Elevene får i oppdrag å fortelle isens historie i geotopen. Ved hjelp av "geobriller" skal elevene observere og kartlegge spor etter is og vann, og koble disse til geoprosesser. Målet med dette er at elevene skal fortelle isens historie i geotopen og begrunne det ved hjelp av egne observasjoner.
www.naturfag.no
Utforsking 2: Å kartlegge berggrunn i geotopen
I uforsking 2 lærer elevene å kartlegge berggrunn i geotopen. For å gjøre dette, får elevene observasjons- og tolkningsverktøy som de skal anvende ute i felt. Et eksempel på observasjons- og tolkningsverktøy er mønster på bergartene - prikker, striper og lag-på-lag med fossiler - som hjelper elevene med å skille mellom magmatiske, metamorfe og sedimentære bergarter.
www.naturfag.no
Treningsledelse
- Gjennomføre et friluftsarrangement for klassen.
- Det er også mulig å gjennomføre arrangement for trinnet
- Eksempler på arrangement:
- Skidag med skileik
- Utedag med fokus på å lage mat ute
- Turdag med ulike turer og vanskelighetsgrader
- Natursti
- Planlegg en tur, og vær turleder for klassen.
Norsk
- Tekster om natur.
To tekster som lokker deg ut i naturen - Tverrfaglige temaer - NDLA
Du skal nå utforske to tekster i forskjellige sjangre: En artikkel skrevet av biologiprofessor Anne Sverdrup-Thygeson og et romantisk dikt fra 1798 skrevet av den engelske poeten William Wordsworth. Men før vi setter i gang med tekstene, er det interessant å finne ut av hvilke holdninger dere i klassen har til naturen.
ndla.no
Religion
- Å sette pris på naturen.
Å sette pris på naturen - Tverrfaglige temaer - NDLA
En ting er å sette pris på naturen, en annen er å sette en prislapp på den. Hva mener du rent vann er verdt? Hva ville du betalt for en tur i skogen?
ndla.no
Tverrfaglige problemstillinger
Folkehelse og livsmestring
- Hva fremmer god helse?
- Påvirker friluftsliv til et positivt selvbilde?
- Hvordan blir vi bedre rustet til å mestre eget liv
- Verdivalg og meningen med livet - hvordan påvirkes dette av relasjoner
Bærekraftig utvikling
- Hva er bærekraftig utvikling?
- Diskutere dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet og hvordan disse kan håndteres
- Se på teknologiutvikling i friluftslivet og hvordan det kan skape og løse utfordringer
- Hvilken verdi har naturen? Er det bærekraftig å verne natur? Kan man sette en prislapp på urørt natur?
- Hvordan kan vi ferdes og bruke naturen og samfunnet ellers mer bærekraftig?
- Reflektere over ulike former for utmarksbruk og hvordan det påvirker samfunnet og lokalt friluftsliv
- Hvordan påvirker vårt levesett naturen og klimaet?
- Loop miljøskole har flere gode undervisningsopplegg innen dette temaet
Hva er bærekraftig utvikling? | Loop Miljøskole
Det er anstendige arbeidsforhold når arbeidere blant annet har en trygg arbeidsplass og en lønn de kan leve av. Ansvarlig forbruk og produksjon handler om å bruke mindre ressurser for å produsere (lage) det vi trenger. I dag bruker mennesker mer ressurser enn det jorda tåler.
miljoskole.loop.no
Bærekraftig utvikling
Bærekraftig utvikling er utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov.
www.fn.no
Webserie-Mission Impact
Innen 2030 skal verden utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stanse klimaendringene. Kan tre ungdommer gjøre en forskjell? I webserien Mission Impact følger vi tre ungdommer som har fått et oppdrag, å ta opp kampen mot miljøkrise, våpenhandel og skatteparadiser. Serien tar for seg samspillet mellom sosiale forhold, økonomi og klima og miljø og lar elevene selv oppdage betydningen av bærekraftig utvikling.
www.fn.no
Tverrfaglige temaer - Plasten - populær og problematisk - NDLA
Få materialer har påvirket livene våre i så stor grad som plasten. Den har gjort det mulig å lage både billigere og mer holdbare produkteter, men de siste tiårene har problematiske sider ved plasten kommet til overflaten. Hva er bra med plast? Hvordan ble plast et problem? Har plasten en framtid?
ndla.no
Min lavutslippskommune
Er kommunens klima- og miljøplaner med på å bidra til en bærekraftig utvikling lokalt, nasjonalt og globalt?
www.fn.no
Hva er sirkulær økonomi? | Loop Miljøskole
Biologisk mangfold er alt som lever på jorda. Dyr, planter og naturen de lever i, både på land og i vann. Et deponi er en lagerplass. På et steindeponi lagrer vi stein, og på et avfallsdeponi lagrer vi søppel.
miljoskole.loop.no
Plastens påvirkning | Loop Miljøskole
Undervisningsopplegget er basert på 5E-modellen og utforskende undervisning. Modellen består av ulike steg: Engasjere, Utforske, Forklare, Utdype og Evaluere, og oppfordrer til aktiv utforsking, mulighet for å stille spørsmål, samt refleksjon rundt sammenhenger mellom eget liv og temaet innenfor bærekraft. Du kan lese mer om modellen her. Se filmen "Plastens påvirkning."
miljoskole.loop.no
Pant for naturen | Loop Miljøskole
I verden forbruker vi 20.000 plastflasker i sekundet. Noen av disse drikker vi opp på bare noen minutter, mens andre bruker vi om og om igjen, for eksempel når vi fyller de med vann og tar de med på treningssenteret. Uansett hva du gjør med boksen eller flaska, kan den ha et langt liv etter at den er tom.
miljoskole.loop.no
Marin forsøpling - Et hav av plast | Loop Miljøskole
Undervisningsopplegget er basert på 5E-modellen og utforskende undervisning. Modellen består av ulike steg: Engasjere, Utforske, Forklare, Utdype og Evaluere, og oppfordrer til aktiv utforsking, mulighet for å stille spørsmål, samt refleksjon rundt sammenhenger mellom eget liv og temaet innenfor bærekraft. Du kan lese mer om modellen her.
miljoskole.loop.no
Klimaforandringer og havet | Loop Miljøskole
Hver for seg velger elevene tre forskjellige dyr som lever i eller ved havet*, enten i Norge eller et annet sted i verden. De skal bruke eksterne ressurser som bøker, filmer, internett og podkaster til å svare på disse spørsmålene: - Hvor liker dyrene seg best? Hva liker de å spise?
miljoskole.loop.no
Demokrati og medborgerskap
- Sterkere sammen eller alene? Hvorfor er vi så opptatt av samarbeid i skolen?
- Hvorfor er demokratiet så viktig? Påvirker demokratiet vår utøvelse av friluftsliv?
Menneskerettigheter og demokrati
Målet med oppgavene er å: få forståelse av hva verdenserklæringen om menneskerettighetene er og hvem de 30 artiklene gjelder for se sammenhengen mellom demokrati og menneskerettigheter gi elevene handlingskompetanse for en bærekraftig utvikling og gi dem trening i kritisk tenkning, systemforståelse, kreativitet, kommunikasjon, samarbeid og problemløsing Oppgavene er differensierte og oppgave A-D passer best for ungdomsskoletrinnet.
www.fn.no
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2021)