Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tverrfaglige temaer | Tags |
---|---|---|---|---|---|
- formulere og løyse problem ved hjelp av algoritmisk tenking, ulike problemløysingsstrategiar, digitale verktøy og programmering
- modellere situasjonar knytte til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultata og argumentere for om modellane er gyldige
- lese, hente ut og vurdere matematikk i relevante tekstar om ulike tema og presentere relevante berekningar og analysar av resultata | Demokrati og medborgarskap
I matematikk T handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om å gi elevane høve til å utforske, modellere og analysere store data og talmateriale knytte til samfunnsliv. | ||||
- lese, hente ut og vurdere matematikk i tekstar om situasjonar frå lokalmiljøet, gjere berekningar knytte til dette og presentere og argumentere for resultata
- utforske korleis ulike premissar vil kunne påverke korleis matematiske problem frå samfunnsliv og arbeidsliv blir løyste
- modellere situasjonar knytte til tema frå samfunnsliv og arbeidsliv, presentere og argumentere for resultata og for når modellane er gyldige
- identifisere variable storleikar i ulike situasjonar og bruke dei til utforsking og generalisering
- tolke og bruke samansette måleiningar i praktiske samanhengar og velje eigna måleining
- tolke og bruke funksjonar i matematisk modellering og problemløysing
- planleggje, utføre og presentere sjølvstendig arbeid knytt til modellering og funksjonar innanfor samfunnsfaglege tema
- bruke digitale verktøy i utforsking og problemløysing knytt til eigenskapar ved funksjonar, og diskutere løysingane | - analysere og presentere funn i datasett frå lokalsamfunn og media
- utforske og forklare korleis formlikskap, målestokk og eigenskapar ved geometriske figurar kan brukast i berekningar og i praktisk arbeid | Folkehelse og livsmeistring
I matematikk P handlar det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring om å gi elevane kompetanse i personleg økonomi. Gjennom faget skal elevane få forståing for matematiske representasjonar og modellar. Det vil hjelpe dei til å gjere ansvarlege livsval.
Demokrati og medborgarskap
I matematikk P handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om å gi elevane høve til å utforske, modellere og analysere reelle datasett og talmateriale knytte til samfunnsliv. | |||
- bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre | - samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre | Folkehelse og livsmeistring
I kroppsøving handlar det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring om å fremje god psykisk og fysisk helse og gi elevane verktøy til å ta ansvarlege livsval. Faget skal fremje eit positivt sjølvbilete som kan gi elevane ein trygg identitet. Faget skal medverke til at elevane får kunnskap om ulike perspektiv på bevegelsesaktivitetar og helse. Elevane skal òg lære å forvalte helse som ressurs på ein måte som gagnar den enkelte, og lære å ta val som er gode for eiga og andre si helse gjennom livet.
Demokrati og medborgarskap
I kroppsøving handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om å fremje evne til samspel i aktivitetar og refleksjon over kva eiga deltaking og eigen innsats inneber for samspel og læring i faget. Faget skal medverke til at elevane får kunnskap om og forståing av demokratiske verdiar og spelereglar gjennom medverknad og medansvar i deltaking og samarbeid. Faget skal òg gi rom for å øve opp kritisk tenking og lære å handtere meiningsbrytingar og respektere usemje.
Berekraftig utvikling
I kroppsøving handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om naturopplevingar med vekt på trygg og berekraftig ferdsel. Faget skal medverke til forståing for at vala den enkelte gjer, har betydning og konsekvensar for berekraftig utvikling og vern av livet på jorda både lokalt, regionalt og globalt. | |||
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv | • planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | Folkehelse og livsmestring
I friluftsliv handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at ferdsel og opphold i naturen bidrar til og påvirker den fysiske helsen positivt. Gjennom å delta i friluftsliv kan elevene utvikle et sosialt fellesskap hvor de kan mestre utfordringer i naturen alene og sammen. Det kan igjen bidra til at de utvikler et positivt selvbilde og får styrket psykisk helse.
Bærekraftig utvikling
I friluftsliv handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet. Det handler også om å reflektere over ulike former for utmarksbruk i friluftsliv, og hvordan dette kan påvirke utøvelsen av lokalt friluftsliv, også knyttet til samisk kultur. Friluftsliv skal bidra til at elevene utvikler evne og vilje til å ta vare på miljøet, og det skal legge til rette for at elevene kan ferdes i naturen på en bærekraftig måte. |
Omregning målestokk og nautiske mil
Vi har et kart i målestokk 1 : 40 000.
a) På kartet måler vi at det er 8,5 cm fra fastlandet og ut til en øy. Hvor lang er denne avstanden i virkeligheten?
b) Avstanden mellom to skjær er omtrent 5 200 meter. Finn hvor mange centimeter dette utgjør på kartet.
Avstand på sjøen måles vanligvis i nautiske mil. En nautisk mil er 1 852 meter.
c) På kartet måler vi at det er 10,5 cm fra Sånum til Stussøy. Finn avstanden i nautiske mil mellom disse to stedene.
Fart på sjøen måles vanligvis i knop. Knop er antall nautiske mil per time (nautiske mil/h). Er farten din 10 knop, kommer du 10 nautiske mil på en time. Er farten 7 knop, kommer du 7 nautiske mil på en time osv.
d) Tenk deg at du er på båttur fra Sånum til Stussøy med en fart på 6 knop. Hvor lang tid tar båtturen?
Målestokk
Tegningen viser grunnflaten til et hus i målestokk 1 : 100.
a) Hva betyr det at målestokken er 1 : 100?
b) Hvor mange kvadratmeter blir utvidelsen av stuen?
Skisse
Tegn en skisse av pulten eller bordet du sitter ved. Bruk målestokk 1:10.
Arbeidstegning
En arbeidstegning av en maskindel er i målestokk 5 : 1.
a) Hva betyr det at målestokken er 5 : 1?
b) Et mål på tegningen er 100 mm. Hvor mange millimeter blir dette i virkeligheten?
c) Maskindelen har en lengde på 21 mm. Hva blir dette målet på tegningen?
Skisse i geogebra
Bruk oppskriften fra teorien og lag din egen skisse av et rom med noen møbler. Dersom du bruker for eksempel GeoGebra, vil du kunne dreie tegningen din i ulike retninger. Ta deg tid til å gjøre dette skikkelig.
LÆRINGSRESSURSER Formlikhet
LÆRINGSSTI
FAGSTOFF
- Formlikhet
- Formlike trekanter
- Bruk av formlikhet for å regne ut ukjente sider i trekanter
- Kart og arbeidstegninger
OPPGAVER OG AKTIVITETER
- Hva kan du om formlikhet?
- Kan du finne forholdet mellom ulike størrelser?
- Hva kan du om kart og arbeidstegninger?
- Khan Academy - formlikhet
- Formlikhet
Fasit til oppgavene finnes her
Tekst Stein Aanensen og Olav Kristensen, NDLA, 2020 (CC BY-SA)
Aanensen, S. & Kristensen, O. (2020) Kart og arbeidstegninger. [Illustrasjon]. NDLA. Hentet fra https://ndla.no/nb/subject:1:3fa5baa7-d8d8-4b50-98a0-411bbcef13fa/topic:2:165344/topic:2:165378/resource:1:121493
Romedal, A. (u.å.). Plantegning hus. [Illustrasjon]. NDLA. Hentet fra: https://ndla.no/subject:1:3fa5baa7-d8d8-4b50-98a0-411bbcef13fa/topic:2:165344/topic:2:165378/resource:1:121493
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i friluftsliv (IDR07‑02). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/idr07-02
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kroppsøving (KRO01‑05). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/kro01-05
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i matematikk fellesfag Vg1 teoretisk (matematikk T) (MAT09‑01). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/mat09-01
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i matematikk fellesfag Vg1 praktisk (matematikk P) (MAT08‑01). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/mat08-01
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i matematikk fellesfag 2P (MAT05‑04). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/mat05-04