På tur - vær forberedt
Filtermodellen er et godt verktøy til risikovurdering underveis på turen. Vi ser på vær, terreng og gruppen. Spør om folk har det bra, følg med på terrenget og se om været forandrer seg. Gjør stadig nye vurdinger på hvilke farer som er mest fremtredende i øyeblikket. Er det utglidning? Skred? Nedkjøling? Hold fokus på det som til enhver tid er mest «farlig» og gjør risikoreduserende tiltak.
Eksempler kan være:
- Hjelm på i løs steinur.
- Unngå terreng brattere enn 30 grader og utløpssoner.
- Gå en slakere bakke på grunn av stor utglidningsfare.
- Stå i elven og støtte elever som krysser på grunn av stri strøm.
- Iverksette alternativ turplan på grunn av dårlige forhold.
Ferdaråd
Et ferdaråd er et samlingspunkt hvor alle deltar og kan bidra med sine innspill. På den måten får vi en følelse av nærhet og tilhørighet i gruppen. Læreren får anledning til å gi informasjon og svare på eventuelle spørsmål.
Før vi drar på tur bør vi alltid samles og prate sammen. Da tar vi opp hva slags tur vi skal på, hvem som skal på tur og hvor vi skal dra. Vi må også få klarhet i hvilket utstyr vi trenger og når turen skal finne sted (Jakobsen og Pulli, 2021). Målet er at vi planlegger tur etter evne.
På selve turen bør vi også gjennomføre ferdaråd. Målet er å inkludere alle som skal på tur, høre hvilke erfaringer folk har og ambisjoner for turen. Ferdaråd er med på å sikre opplysningsplikten i henhold til produktkontrolloven og bør være obligatorisk på alle turer.
Sikkerhetsutstyr
- Medisinsk utstyr – førstehjelpspakke
- Leatherman (eller tilsvarende)
- Mobiltelefon
- Liggeunderlag
- Nødbivuakk (vindsekk/jervenduk/søppelsekker)
- Varme klær
Det er viktig å alltid ha med varme klær, liggeunderlag og nødbivuakk i tillegg for å hindre sterk nedkjøling (hypotermi) av skadde personer. I tillegg skal mobiltelefon, satellittelefon, SPOT, InReach eller lignende være med for å kunne varsle om skade.
Se ellers Førstehjelpsutstyr for forslag til hva som bør være med på tur.
Etter tur – evaluering
Evaluering av tur er viktig for å lære og gjøre nødvendige justeringer. Turevaluering bør alltid gjøres av de som har vært på tur, både lærere og elever bør være med. Kan gjøres både skriftlig og muntlig
Eksempler på spørsmål til evaluering kan være:
- Mål og forventninger før tur og hvordan det gikk på turen?
- Egenvurdering etter turen (med utgangspunkt i kompetansemålene og konkretiseringene).
- Både hva du gjorde bra og hva du kan forbedre.
- Hvilke erfaringer gjorde du deg på turen?
- Lærte du noe nytt?
- Hva vil du gjøre annerledes til neste tur?
- Hvordan fungerte utstyret ditt?
- Hvordan bidro du til fellesskapet?
Turplanlegging
Tekst:
- Gina Wigestrand, Snuitide (2021)