- La elevene pakke en dagstursekk/langtursekk hjemme og ta denne med på skolen. Elevene presenterer det de har pakket og begrunner hvorfor de har valgt det de har valgt.
- Ta med mye forskjellig klær og utstyr til elevene (eller få elevene til å ta med). Del elevene i grupper og la de velge utstyr ved å diskutere seg frem til hva de vil ha med på tur. Her er det mulig å legge inn flere ulike forutsetninger:
- Utstyret skal være billigst mulig.
- De skal klare seg med minst mulig utstyr.
- Dagstur eller tur med teltovernatting.
- Kun bruke "vanlige" klær og ikke turklær.
- Velge det som er mest bærekraftig.
- Diskuter hvordan turens mål er med på å påvirke hva vi pakker med oss.
- Hvordan kan vi tenke bærekraftig når vi pakker til en tur?
NDLA har laget en ressurs hvor det er mulig å lage en egen pakkeliste og begrunne denne. Fin øvelse for diskusjon rundt hva som er nødvendig å ha med på tur:
Vurder funksjonen - hva tar dere med dere på fjelltur? - Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FD-FBI vg1) - NDLA
Oppgave Tenk dere at dere skal ei uke på fjelltur i et område uten mobildekning. Gruppa velger selv hvor dere skal dra og hvilken årstid dere skal reise på. Dere får bare ta med 10 ting hver. Hvilke gjenstander tar dere med? Hva slags funksjon har dette utstyret?
ndla.no
Dette er en del av temaet Pakkelister
Pakkelister til ulike turer
Pakkeliste for teltturen
Eksempel på pakkeliste sommertur
Eksempel på pakkeliste vintertur
Innhold i dagstursekk skitur
Mer om temaet
Utfyllende pakkeliste
Innhold i sekken
Førstehjelpsutstyr
Tekst Gina Wigestrand, Snuitide (2022)