- La elevene pakke en dagstursekk/langtursekk hjemme og ta denne med på skolen. Elevene presenterer det de har pakket og begrunner hvorfor de har valgt det de har valgt.
- Ta med mye forskjellig klær og utstyr til elevene (eller få elevene til å ta med). Del elevene i grupper og la de velge utstyr ved å diskutere seg frem til hva de vil ha med på tur. Her er det mulig å legge inn flere ulike forutsetninger:
- Utstyret skal være billigst mulig.
- De skal klare seg med minst mulig utstyr.
- Dagstur eller tur med teltovernatting.
- Kun bruke "vanlige" klær og ikke turklær.
- Velge det som er mest bærekraftig.
- Diskuter hvordan turens mål er med på å påvirke hva vi pakker med oss.
- Hvordan kan vi tenke bærekraftig når vi pakker til en tur?
NDLA har laget en ressurs hvor det er mulig å lage en egen pakkeliste og begrunne denne. Fin øvelse for diskusjon rundt hva som er nødvendig å ha med på tur:
Dette er en del av temaet Pakkelister
Pakkelister til ulike turer
Eksempel på pakkeliste sommertur
Eksempel på pakkeliste vintertur
Mer om temaet
Tekst Gina Wigestrand, Snuitide (2022)