Mål for turen FLL2 | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
◦ Planlegger delvis turen
◦ Har med noe av det du trenger på turen
◦ Er med på turen
◦ Utføre noen oppgaver som å slå leir | ◦ Planlegger veivalg delvis ut fra egne ferdigheter
◦ Har laget en risikovurdering som tar for seg noen elementer vi må være obs på
◦ Har med det meste du trenger på turen
◦ Viser positiv holdning og planlegger og gjennomfører tur stort sett selvstendig
◦ Velger et greit leirsted til overnatting
◦ Reflekterer over noen erfaringer du gjorde på turen | ▪ Planlegger en rute med veivalg tilpasset egne ferdigheter og kompetanse
▪ Har laget en risikovurdering som tar for seg viktige elementer vi må være obs på, spesielt når vi går alene
▪ Har med det du til trenger på turen av mat, vann, klær og annet utstyr (inkludert sikkerhetsutstyr) ut fra vær og terreng
▪ Møter opp til rett tid og er godt forberedt
▪ Viser initiativ og positiv holdning og er selvstendig i både planlegging og på tur
▪ Velger et godt egnet leirsted til overnatting og kan begrunne vurderinger som er gjort
▪ Reflekterer og begrunner erfaringer du gjorde på turen
| |
◦ har med noe mat til turen
◦ Vet noe om innholdet i maten | ◦ Har med nok mat til turen
◦ Velger mat som gir tilstrekkelig energi
◦ Viser noen planter du finner på turen som er spiselige | ◦ Har med nok og egnet mat til turen
◦ Velger mat som er "spennende" og gir tilstrekkelig energi
◦ Kan vise og navngi flere planter du finner på turen som er spiselige | |
◦ Kan kjenne igjen flere kartdetaljer i terrenget. | ◦ Kan stort sett orientere seg etter omgivelsene
◦ Kan gå kortere etapper utenfor sti | ◦ Bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene
◦ Finner frem utenfor sti og kan gå etter kompasskurs
◦ Kan ta ut kartreferanse | |
◦ Forteller noe om mestring og/eller naturopplevelser fra turen | ◦ Sier noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Forteller hvordan du har opplevd mestring og hvilke gode naturopplevelser du har hatt på turen | ◦ Reflekterer over hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Forklarer hvordan du har opplevd mestring og hvilke gode naturopplevelser du har hatt på turen og hva som gjorde opplevelsene gode | |
◦ Kjenner til begrepet sporløs ferdsel
◦ Har med noe utstyr for sikker ferdsel | ◦ Tar vare på deg selv på turen
◦ Praktiserer stort sett sporløs ferdsel
◦ Har med utstyr for sikker ferdsel på tur.
◦ Kan si noe om verdien av å vedlikeholde natur og hvordan bærekraftig ferdsel påvirker utøvelsen av friluftslivet | ▪ Tar vare på deg selv på turen
▪ Praktiserer sporløs ferdsel både i leir og på tur
▪ Er forberedt på at det kan skje skader og har med utstyr for sikker ferdsel på tur.
▪ Reflekterer over verdien av å vedlikeholde natur og hvordan bærekraftig ferdsel påvirker utøvelsen av friluftslivet
| |
◦ Har kontroll på noe utstyr | ◦ Har god kontroll utstyr
◦ Holder orden i leiren
◦ Kan utføre noen enkle reparasjoner på tur | ◦ Har god kontroll på og rydder og vasker utstyr etter bruk.
◦ Holder orden i leiren og har god oversikt over utstyret.
◦ Kan utføre enkle reparasjoner på tur og gjenbruke ødelagt eller delvis ødelagt utstyr | |
◦ Viser noen værtegn eller eksempler på hvordan været kan snu. | ◦ Forteller om ulike værtegn og hva de betyr.
◦ Viser noen eksempler på hvordan været kan skifte når vi er ute på tur. | ◦ Forklarer ulike værtegn og forteller hvorfor disse er til å stole på/ikke er til å stole på.
◦ Viser og forklarer hvordan vi selv kan legge merke til skifte i været når vi er ute og hva vi bør se etter. |