Fjelltur med én overnatting ute
‣
Informasjon om turen
Dere skal planlegge, gjennomføre og vurdere deres egen tur, med overnatting ute.
Rammer for turen
Tidspunkt for gjennomføring | Uke 19, 10. - 11. mai (evt fra 9. mai) |
Antall overnattinger | minst 1 |
Gruppestørrelse | Tre, se grupper nedenfor |
Overnattingsform | sove ute
(telt, gapahuk, åpen himmel, hengekøye e.l.) |
Alle skal på tur i dette området:
- Dere kan velge å gå øst eller vest for veien (det er også mulig å krysse veien å gå en dag i hvert område om dere ønsker det).
- Startpunktet er på Kirkeby, innerst i Maridalen. Her går det buss.
- Det er mulig å dra på kvelden 9. mai om noen ønsker det - dette må avtales på forhånd i tilfelle
- Det er viktig at dere planlegger tur ut fra ferdigheter. Velg en tur som er passe utfordrende.
- Du kan gjerne legge opp til en tur som går noe utenfor sti, hvis du har lyst å utfordre deg på dette og er komfortabel med å lese kart
- NB! Turplanen skal godkjennes av lærer for å sikre at planlagt tur er gjennomførbar
- Denne turen er en sluttevalueringstur. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid med tur skal vise hva du har lært i løpet av året.
- Lærer vil være tilgjengelig i området dere går i og besøke gruppene etter avtalte
Grupper - egentur
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 - går alene (FLL2) |
Petter | Lise | Anders | Ida | Lars | Line | Ruben |
Pål | Trude | Ole | Helene | Vilde | Alva | Rita |
Ellen | Petter | Mari | Tor | Hedda | Andrine |
Lån av utstyr
Utstyr som hengekøye, telt, presenning og storkjøkken kan lånes av skolen. Husk å avtale tid med lærer på forhånd for å få skrevet ut utstyr. Dere er erstatningspliktige dersom dere ødelegger noe av utstyret.
Turnormer
- Planlegg og gjennomfør tur etter evne
- Prioriter alltid sikkerhet først
- Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr
- Vis respekt for været, og været som er varslet
- Ta hensyn til vær og vind underveis
- Tenke konsekvens i alle situasjoner
- Lytte til og overholde instrukser fra veileder
- Lage tydelige avtaler og overholde disse
- Minst en i gruppa skal alltid ha telefonen påslått
- Gruppa skal gi beskjed til lærer i det de starter turen, når de er i leir og når de avslutter turen
- Endringer i rute skal sendes skriftlig til lærer underveis
- Være positiv og konstruktiv
- Gjennomfør sporløs ferdsel
Læringsmål for turen
- Kose seg på tur!
- Planlegge og gjennomføre tur på egenhånd
- Utfordre seg selv på leirliv og orientering
- Ta vare på seg selv og de rundt seg
Kompetansemål friluftsliv 1 og 2
Friluftsliv 1 | Friluftsliv 2 |
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
• anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
• Anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
• gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentral |
‣
Måloppnåelse egentur friluftsliv 1
‣
Måloppnåelse egentur friluftsliv 2
Planlegging og arbeidsoppgaver
Bruk gjerne denne siden til tips og hjelp med tanke på planlegging: Innhold
Før tur
Planlegging (leveres gruppevis på teams)
- Transport (sjekk ut buss)
- Pakkeliste
- Personlig utstyr
- Fellesutstyr (husk sikkerhetsutstyr)
- Planlegg ruta
- Beskrivelse av ruta
- Tegn gjerne inn på kartet hvor dere skal gå
- Tegn inn leirsted
- Plan B og risikoanalyse (hvis ikke alt går slik det skal)
- Matliste
- Hvilken mat og hvor mye
- Hvorfor har dere valgt denne maten
På tur
- Gjør deg noen tanker om egen gjennomføring
- Film, ta bilder og fortell hva du/dere gjør på turen
- Bruk GPS-spor som viser hvor du går, om du har mulighet
- Vis hva du har lært på turen
- Eksempler kan være
- Etablering av leir
- Overnatting
- Kunnskap om kart og kompass
- Matlaging
- Førstehjelp
- Sporløs ferdsel
Etter tur
I etterkant av turen skal dere levere inn en videofortelling (denne er personlig).
- Innleveringen skal vise hva du har lært i friluftsliv.
- Du skal vise at du er i stand til å planlegge og gjennomføre en overnattingstur på egenhånd.
- Vis derfor hvilke vurderinger du har gjort deg i forkant og på turen.
- Innlevering av film skal skje FØR 17. mai
Innhold film
- Filmen skal inneholde både film, bilder, stemme og tekst.
- Varighet på filmen: maks 20 minutter.
- Planlegging av turen
- Pakkeliste
- Personlig utstyr
- Planlagt rute
- Kort beskrivelse av ruta med inntegning på kartet
- Si også noe om hvorfor dere valgte akkurat denne turen.
- Erfaringer på tur
- Film, vis bilder og fortell hva du/dere gjør på turen
- GPS-spor som viser hvor dere gikk, om du har det tilgjengelig
- Vis hva du har lært på turen
- Refleksjon i etterkant av turen
- Gikk turen slik dere hadde planlagt?
- Hva ville du gjort annerledes neste gang?
- Fikk dere noen utfordringer underveis?
- Hva er du spesielt fornøyd med av planleggingen i forkant av tur?
- Hvordan var samarbeidet før og under tur
- Hvordan fungerte utstyret?
- Hadde du med deg det du trengte?
- Hva var du mest fornøyd med at du hadde med deg?
- Ville du byttet ut/tatt med noe annet neste tur?
- Har du noen gode naturopplevelser fra denne turen? Beskriv og forklar hva som gjorde opplevelsene gode
- Vurder deg selv etter kompetansemålene for turen. Se skjema med måloppnåelse.
(du kan filme det du har med, og si hvordan du har tenkt når du pakker)
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide. (2022)