Fjelltur med én overnatting ute
‣
Informasjon om turen
Dere skal planlegge, gjennomføre og vurdere deres egen tur, med overnatting ute.
Rammer for turen
Tidspunkt for gjennomføring | Uke 19, 10. - 11. mai (evt fra 9. mai) |
Antall overnattinger | minst 1 |
Gruppestørrelse | Tre, se grupper nedenfor |
Overnattingsform | sove ute
(telt, gapahuk, åpen himmel, hengekøye e.l.) |
Alle skal på tur i dette området:
- Dere kan velge å gå øst eller vest for veien (det er også mulig å krysse veien å gå en dag i hvert område om dere ønsker det).
- Startpunktet er på Kirkeby, innerst i Maridalen. Her går det buss.
- Det er mulig å dra på kvelden 9. mai om noen ønsker det - dette må avtales på forhånd i tilfelle
- Det er viktig at dere planlegger tur ut fra ferdigheter. Velg en tur som er passe utfordrende.
- Du kan gjerne legge opp til en tur som går noe utenfor sti, hvis du har lyst å utfordre deg på dette og er komfortabel med å lese kart
- NB! Turplanen skal godkjennes av lærer for å sikre at planlagt tur er gjennomførbar
- Denne turen er en sluttevalueringstur. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid med tur skal vise hva du har lært i løpet av året.
- Lærer vil være tilgjengelig i området dere går i og besøke gruppene etter avtalte
Grupper - egentur
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 - går alene (FLL2) |
Petter | Lise | Anders | Ida | Lars | Line | Ruben |
Pål | Trude | Ole | Helene | Vilde | Alva | Rita |
Ellen | Petter | Mari | Tor | Hedda | Andrine |
Lån av utstyr
Utstyr som hengekøye, telt, presenning og storkjøkken kan lånes av skolen. Husk å avtale tid med lærer på forhånd for å få skrevet ut utstyr. Dere er erstatningspliktige dersom dere ødelegger noe av utstyret.
Turnormer
- Planlegg og gjennomfør tur etter evne
- Prioriter alltid sikkerhet først
- Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr
- Vis respekt for været, og været som er varslet
- Ta hensyn til vær og vind underveis
- Tenke konsekvens i alle situasjoner
- Lytte til og overholde instrukser fra veileder
- Lage tydelige avtaler og overholde disse
- Minst en i gruppa skal alltid ha telefonen påslått
- Gruppa skal gi beskjed til lærer i det de starter turen, når de er i leir og når de avslutter turen
- Endringer i rute skal sendes skriftlig til lærer underveis
- Være positiv og konstruktiv
- Gjennomfør sporløs ferdsel
Læringsmål for turen
- Kose seg på tur!
- Planlegge og gjennomføre tur på egenhånd
- Utfordre seg selv på leirliv og orientering
- Ta vare på seg selv og de rundt seg
Kompetansemål friluftsliv 1 og 2
Friluftsliv 1 | Friluftsliv 2 |
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
• anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
• Anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
• gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentral |
‣
Måloppnåelse egentur friluftsliv 1
Mål for turen FLL1 | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
Utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider.
| ▪ Planlegger veivalg delvis ut fra gruppas ferdigheter
▪ Har laget en risikovurdering som tar for seg noen elementer vi må være obs på
▪ Har med det meste du trenger på turen
▪ Viser positiv holdning, og gjør flere oppgaver til gruppas beste
▪ Er med på valg av leirsted til overnatting
▪ Reflekterer over noen erfaringer du gjorde på turen
| ◦ Planlegger en rute med veivalg tilpasset gruppas ferdigheter og kompetanse
◦ Har laget en risikovurdering som tar for seg viktige elementer vi må være obs på
◦ Har med det du til trenger på turen av mat, vann, klær og annet utstyr (inkludert sikkerhetsutstyr) ut fra vær og terreng
◦ Møter opp til rett tid og er godt forberedt
◦ Viser initiativ og positiv holdning, og er aktivt med på gjøremål i både planlegging og tur
◦ Velger et godt egnet leirsted til overnatting
◦ Reflekterer og begrunner erfaringer du gjorde på turen | |
Vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer | ◦ Har med nok mat til turen
◦ Tar stort sett del i matlaging sammen med gruppa
◦ Velger mat som gir tilstrekkelig energi | ◦ Har med nok og egnet mat til turen
◦ Tar aktiv del i matlaging sammen med gruppa
◦ Velger mat som er "spennende" og gir tilstrekkelig energi | |
Anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | ◦ Tar stort sett vare på fellesutstyr
◦ Holder orden i leiren og har stort sett oversikt over eget og felles utstyr | ◦ Tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker utstyr etter bruk.
◦ Rydder og holder orden i leiren og har god oversikt på eget og felles utstyr. | |
Forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv | ◦ Har stort sett på klær som egner seg til forholdene
◦ Eleven kjenner til og bruker delvis lag på lag prinsippet. | ◦ Har på og med klær som egner seg til forholdene
◦ Sørger selv for å holde seg varm og tørr.
◦ Eleven kjenner til og bruker lag på lag prinsippet. | |
Gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | ◦ Kan stort sett orientere seg etter omgivelsene
◦ Praktiserer sporløs ferdsel
◦ Vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området | ◦ Bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene
◦ Finner frem utenfor sti og kan gå etter kompasskurs
◦ Tar vare på seg selv og andre
◦ Praktiserer sporløs ferdsel
◦ Tar hensyn til naturen i valg av leirplass og praktiserer sporløs ferdsel i leir og når vi forlater området | |
Samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ▪ Er positiv og støttende
▪ Hjelper andre og bidrar til fellesskapet
| ◦ Opptrer inkluderende, motiverende og støttende.
◦ Hjelper andre når det trengs
◦ Bidrar aktivt til fellesskapet i gruppa | |
Beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ◦ Kan si noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Forteller om gode naturopplevelser på tur. | ◦ Reflektere over og diskuterer hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Diskuterer med de andre på turen hvilke gode naturopplevelser dere har hatt på turen og hva som gjorde opplevelsene gode |
‣
Måloppnåelse egentur friluftsliv 2
Mål for turen FLL2 | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
◦ Planlegger delvis turen
◦ Har med noe av det du trenger på turen
◦ Er med på turen
◦ Utføre noen oppgaver som å slå leir | ◦ Planlegger veivalg delvis ut fra egne ferdigheter
◦ Har laget en risikovurdering som tar for seg noen elementer vi må være obs på
◦ Har med det meste du trenger på turen
◦ Viser positiv holdning og planlegger og gjennomfører tur stort sett selvstendig
◦ Velger et greit leirsted til overnatting
◦ Reflekterer over noen erfaringer du gjorde på turen | ▪ Planlegger en rute med veivalg tilpasset egne ferdigheter og kompetanse
▪ Har laget en risikovurdering som tar for seg viktige elementer vi må være obs på, spesielt når vi går alene
▪ Har med det du til trenger på turen av mat, vann, klær og annet utstyr (inkludert sikkerhetsutstyr) ut fra vær og terreng
▪ Møter opp til rett tid og er godt forberedt
▪ Viser initiativ og positiv holdning og er selvstendig i både planlegging og på tur
▪ Velger et godt egnet leirsted til overnatting og kan begrunne vurderinger som er gjort
▪ Reflekterer og begrunner erfaringer du gjorde på turen
| |
◦ har med noe mat til turen
◦ Vet noe om innholdet i maten | ◦ Har med nok mat til turen
◦ Velger mat som gir tilstrekkelig energi
◦ Viser noen planter du finner på turen som er spiselige | ◦ Har med nok og egnet mat til turen
◦ Velger mat som er "spennende" og gir tilstrekkelig energi
◦ Kan vise og navngi flere planter du finner på turen som er spiselige | |
◦ Kan kjenne igjen flere kartdetaljer i terrenget. | ◦ Kan stort sett orientere seg etter omgivelsene
◦ Kan gå kortere etapper utenfor sti | ◦ Bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene
◦ Finner frem utenfor sti og kan gå etter kompasskurs
◦ Kan ta ut kartreferanse | |
◦ Forteller noe om mestring og/eller naturopplevelser fra turen | ◦ Sier noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Forteller hvordan du har opplevd mestring og hvilke gode naturopplevelser du har hatt på turen | ◦ Reflekterer over hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Forklarer hvordan du har opplevd mestring og hvilke gode naturopplevelser du har hatt på turen og hva som gjorde opplevelsene gode | |
◦ Kjenner til begrepet sporløs ferdsel
◦ Har med noe utstyr for sikker ferdsel | ◦ Tar vare på deg selv på turen
◦ Praktiserer stort sett sporløs ferdsel
◦ Har med utstyr for sikker ferdsel på tur.
◦ Kan si noe om verdien av å vedlikeholde natur og hvordan bærekraftig ferdsel påvirker utøvelsen av friluftslivet | ▪ Tar vare på deg selv på turen
▪ Praktiserer sporløs ferdsel både i leir og på tur
▪ Er forberedt på at det kan skje skader og har med utstyr for sikker ferdsel på tur.
▪ Reflekterer over verdien av å vedlikeholde natur og hvordan bærekraftig ferdsel påvirker utøvelsen av friluftslivet
| |
◦ Har kontroll på noe utstyr | ◦ Har god kontroll utstyr
◦ Holder orden i leiren
◦ Kan utføre noen enkle reparasjoner på tur | ◦ Har god kontroll på og rydder og vasker utstyr etter bruk.
◦ Holder orden i leiren og har god oversikt over utstyret.
◦ Kan utføre enkle reparasjoner på tur og gjenbruke ødelagt eller delvis ødelagt utstyr | |
◦ Viser noen værtegn eller eksempler på hvordan været kan snu. | ◦ Forteller om ulike værtegn og hva de betyr.
◦ Viser noen eksempler på hvordan været kan skifte når vi er ute på tur. | ◦ Forklarer ulike værtegn og forteller hvorfor disse er til å stole på/ikke er til å stole på.
◦ Viser og forklarer hvordan vi selv kan legge merke til skifte i været når vi er ute og hva vi bør se etter. |
Planlegging og arbeidsoppgaver
Bruk gjerne denne siden til tips og hjelp med tanke på planlegging:
Innhold
Før tur
Planlegging (leveres gruppevis på teams)
- Transport (sjekk ut buss)
- Pakkeliste
- Personlig utstyr
- Fellesutstyr (husk sikkerhetsutstyr)
- Planlegg ruta
- Beskrivelse av ruta
- Tegn gjerne inn på kartet hvor dere skal gå
- Tegn inn leirsted
- Plan B og risikoanalyse (hvis ikke alt går slik det skal)
- Matliste
- Hvilken mat og hvor mye
- Hvorfor har dere valgt denne maten
På tur
- Gjør deg noen tanker om egen gjennomføring
- Film, ta bilder og fortell hva du/dere gjør på turen
- Bruk GPS-spor som viser hvor du går, om du har mulighet
- Vis hva du har lært på turen
- Eksempler kan være
- Etablering av leir
- Overnatting
- Kunnskap om kart og kompass
- Matlaging
- Førstehjelp
- Sporløs ferdsel
Etter tur
I etterkant av turen skal dere levere inn en videofortelling (denne er personlig).
- Innleveringen skal vise hva du har lært i friluftsliv.
- Du skal vise at du er i stand til å planlegge og gjennomføre en overnattingstur på egenhånd.
- Vis derfor hvilke vurderinger du har gjort deg i forkant og på turen.
- Innlevering av film skal skje FØR 17. mai
Innhold film
- Filmen skal inneholde både film, bilder, stemme og tekst.
- Varighet på filmen: maks 20 minutter.
- Planlegging av turen
- Pakkeliste
- Personlig utstyr
- Planlagt rute
- Kort beskrivelse av ruta med inntegning på kartet
- Si også noe om hvorfor dere valgte akkurat denne turen.
- Erfaringer på tur
- Film, vis bilder og fortell hva du/dere gjør på turen
- GPS-spor som viser hvor dere gikk, om du har det tilgjengelig
- Vis hva du har lært på turen
- Refleksjon i etterkant av turen
- Gikk turen slik dere hadde planlagt?
- Hva ville du gjort annerledes neste gang?
- Fikk dere noen utfordringer underveis?
- Hva er du spesielt fornøyd med av planleggingen i forkant av tur?
- Hvordan var samarbeidet før og under tur
- Hvordan fungerte utstyret?
- Hadde du med deg det du trengte?
- Hva var du mest fornøyd med at du hadde med deg?
- Ville du byttet ut/tatt med noe annet neste tur?
- Har du noen gode naturopplevelser fra denne turen? Beskriv og forklar hva som gjorde opplevelsene gode
- Vurder deg selv etter kompetansemålene for turen. Se skjema med måloppnåelse.
(du kan filme det du har med, og si hvordan du har tenkt når du pakker)
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide. (2022)