Mål for turen FLL1 | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
|---|---|---|---|
Planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider Utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider. | - Er med på deler av turplanleggingen - Har med noe av det du trenger på turen - Er med på turen - Utføre noen oppgaver du blir satt til å gjøre | ▪ Planlegger veivalg delvis ut fra gruppas ferdigheter ▪ Har laget en risikovurdering som tar for seg noen elementer vi må være obs på ▪ Har med det meste du trenger på turen ▪ Viser positiv holdning, og gjør flere oppgaver til gruppas beste ▪ Er med på valg av leirsted til overnatting ▪ Reflekterer over noen erfaringer du gjorde på turen | ◦ Planlegger en rute med veivalg tilpasset gruppas ferdigheter og kompetanse ◦ Har laget en risikovurdering som tar for seg viktige elementer vi må være obs på ◦ Har med det du til trenger på turen av mat, vann, klær og annet utstyr (inkludert sikkerhetsutstyr) ut fra vær og terreng ◦ Møter opp til rett tid og er godt forberedt ◦ Viser initiativ og positiv holdning, og er aktivt med på gjøremål i både planlegging og tur ◦ Velger et godt egnet leirsted til overnatting ◦ Reflekterer og begrunner erfaringer du gjorde på turen |
Vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer | - har med noe mat til turen - Vet noe om innholdet i maten | ◦ Har med nok mat til turen ◦ Tar stort sett del i matlaging sammen med gruppa ◦ Velger mat som gir tilstrekkelig energi | ◦ Har med nok og egnet mat til turen ◦ Tar aktiv del i matlaging sammen med gruppa ◦ Velger mat som er "spennende" og gir tilstrekkelig energi |
Anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | Har oversikt over deler av eget og felles utstyr | ◦ Tar stort sett vare på fellesutstyr ◦ Holder orden i leiren og har stort sett oversikt over eget og felles utstyr | ◦ Tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker utstyr etter bruk. ◦ Rydder og holder orden i leiren og har god oversikt på eget og felles utstyr. |
Forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv | Har noen klær som egner seg til forholdeneHar med klesskift | ◦ Har stort sett på klær som egner seg til forholdene ◦ Eleven kjenner til og bruker delvis lag på lag prinsippet. | ◦ Har på og med klær som egner seg til forholdene ◦ Sørger selv for å holde seg varm og tørr. ◦ Eleven kjenner til og bruker lag på lag prinsippet. |
Gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | Kan kjenne igjen noen kartdetaljer i terrenget. Kjenner til begrepet sporløs ferdselVet noe om hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området. | ◦ Kan stort sett orientere seg etter omgivelsene ◦ Praktiserer sporløs ferdsel ◦ Vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området | ◦ Bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene ◦ Finner frem utenfor sti og kan gå etter kompasskurs ◦ Tar vare på seg selv og andre ◦ Praktiserer sporløs ferdsel ◦ Tar hensyn til naturen i valg av leirplass og praktiserer sporløs ferdsel i leir og når vi forlater området |
Samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | Er med på noen sosiale møter og bidrar delvis på felles oppgaver | ▪ Er positiv og støttende ▪ Hjelper andre og bidrar til fellesskapet | ◦ Opptrer inkluderende, motiverende og støttende. ◦ Hjelper andre når det trengs ◦ Bidrar aktivt til fellesskapet i gruppa |
Beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | Kan nevne noen eksempler på gode naturopplevelser på tur. | ◦ Kan si noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. ◦ Forteller om gode naturopplevelser på tur. | ◦ Reflektere over og diskuterer hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur. ◦ Diskuterer med de andre på turen hvilke gode naturopplevelser dere har hatt på turen og hva som gjorde opplevelsene gode |