Mål for turen FLL1 | Lav måloppnåelse | Middels måloppnåelse | Høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
Utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider.
| - Er med på deler av turplanleggingen - Har med noe av det du trenger på turen - Er med på turen - Utføre noen oppgaver du blir satt til å gjøre | ▪ Planlegger veivalg delvis ut fra gruppas ferdigheter
▪ Har laget en risikovurdering som tar for seg noen elementer vi må være obs på
▪ Har med det meste du trenger på turen
▪ Viser positiv holdning, og gjør flere oppgaver til gruppas beste
▪ Er med på valg av leirsted til overnatting
▪ Reflekterer over noen erfaringer du gjorde på turen
| ◦ Planlegger en rute med veivalg tilpasset gruppas ferdigheter og kompetanse
◦ Har laget en risikovurdering som tar for seg viktige elementer vi må være obs på
◦ Har med det du til trenger på turen av mat, vann, klær og annet utstyr (inkludert sikkerhetsutstyr) ut fra vær og terreng
◦ Møter opp til rett tid og er godt forberedt
◦ Viser initiativ og positiv holdning, og er aktivt med på gjøremål i både planlegging og tur
◦ Velger et godt egnet leirsted til overnatting
◦ Reflekterer og begrunner erfaringer du gjorde på turen |
Vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer | - har med noe mat til turen - Vet noe om innholdet i maten | ◦ Har med nok mat til turen
◦ Tar stort sett del i matlaging sammen med gruppa
◦ Velger mat som gir tilstrekkelig energi | ◦ Har med nok og egnet mat til turen
◦ Tar aktiv del i matlaging sammen med gruppa
◦ Velger mat som er "spennende" og gir tilstrekkelig energi |
Anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | Har oversikt over deler av eget og felles utstyr | ◦ Tar stort sett vare på fellesutstyr
◦ Holder orden i leiren og har stort sett oversikt over eget og felles utstyr | ◦ Tar vare på fellesutstyr og rydder og vasker utstyr etter bruk.
◦ Rydder og holder orden i leiren og har god oversikt på eget og felles utstyr. |
Forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv | Har noen klær som egner seg til forholdeneHar med klesskift | ◦ Har stort sett på klær som egner seg til forholdene
◦ Eleven kjenner til og bruker delvis lag på lag prinsippet. | ◦ Har på og med klær som egner seg til forholdene
◦ Sørger selv for å holde seg varm og tørr.
◦ Eleven kjenner til og bruker lag på lag prinsippet. |
Gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | Kan kjenne igjen noen kartdetaljer i terrenget. Kjenner til begrepet sporløs ferdselVet noe om hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området. | ◦ Kan stort sett orientere seg etter omgivelsene
◦ Praktiserer sporløs ferdsel
◦ Vet hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området | ◦ Bruker kart og kompass aktivt og kan orientere seg etter omgivelsene
◦ Finner frem utenfor sti og kan gå etter kompasskurs
◦ Tar vare på seg selv og andre
◦ Praktiserer sporløs ferdsel
◦ Tar hensyn til naturen i valg av leirplass og praktiserer sporløs ferdsel i leir og når vi forlater området |
Samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | Er med på noen sosiale møter og bidrar delvis på felles oppgaver | ▪ Er positiv og støttende
▪ Hjelper andre og bidrar til fellesskapet
| ◦ Opptrer inkluderende, motiverende og støttende.
◦ Hjelper andre når det trengs
◦ Bidrar aktivt til fellesskapet i gruppa |
Beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | Kan nevne noen eksempler på gode naturopplevelser på tur. | ◦ Kan si noe om hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Forteller om gode naturopplevelser på tur. | ◦ Reflektere over og diskuterer hvordan fellesskap, mestring, gode og dårlige opplevelser er med på å forme vår opplevelse av en tur.
◦ Diskuterer med de andre på turen hvilke gode naturopplevelser dere har hatt på turen og hva som gjorde opplevelsene gode |