Uke | Dato | Økter | Dager | Type tur/Tema | Fokusområder | Kompetansemål |
---|---|---|---|---|---|---|
26. august | 2 timer - ute | Info om faget • Planlegge og informere om turer • samarbeidsoppgave: sette opp hengekøye | Fortelle litt generelt om faget • Bli kjent • Medbestemmelse i valg av dagsturer • Forberede seg til første tur | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider | ||
9. September | 2 timer | Planlegge og informere om tur | Forberede seg til første tur | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider | ||
20. - 22. september | 3 | Klatre- og fjelltur Tengesdalsvatnet | • utvikle samholdet i klassen • Jobbe sammen som en gruppe med alt fra matlaging til å bygge, rydde og rive leir • fornuftig ferdsel i naturen, ikke etterlate seg spor • lage mat på stormkjøkken og bål • få erfaring med å klatre ute • få mer kunnskap om det å være ute og ferdes i naturen | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | ||
1. oktober | 2 timer | • Refleksjon fra klatretur • Rydding av telt og utstyr • Forberede neste tur • Vise årsplan | • Hva har vi lært på tur • Gjennomføre vedlikehold av utstyr (telt) etter bruk • Medbestemmelse og refleksjon rundt tur og hva som skaper gode opplevelser • Lage kriterier for måloppnåelse neste tur | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
8. oktober | 2 timer - ute | Planlegge tur • Jobbe med oppgaver i grupper • FLL2 elever underviser på ulike poster | • Bekledning og pakking av sekk • Kosthold på tur • Orientering Forberedelse tur i grupper • ferdaråd | • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer | ||
19.-21. oktober | 3 | Fottur Flørli – Skåpet | ◦ Få erfaring med fjelltur og orientering i fjellet ◦ Klare å lage leir selv ◦ Gruppedynamikk og det å gå på tur som gruppe ◦ Jobbe med orientering og aktive veivalg ◦ Overnatte ute og på DNT-hytte ◦ Førstehjelp på tur | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
12. november | 2 timer | - Vurdering av fotturen - Planlegge dagstur og rydding av utstyr | • Egenrefleksjon og vurdering fra tur • Vite hva man bør pakke i en dagstursekk • Varsling av ulykke • Vite hva en risikoanalyse er og hvorfor den lages • Bedre egen kunnskap om førstehjelp • hva betyr sporløs ferdsel • Planlegge dagstur | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
23. november | 1 | Lifjell - Jødestadfjellet • Kart og skade på tur | • Fokus på kart og kompass ◦ Kunne lese kartet ◦ Lære å finne kompasskurs ◦ Finne koordinater • Pakking av sekk ◦ Alle skal ha sekk som er forsvarlig for dagstur på vinteren • Plan B Førstehjelpsoppgaver underveis | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
9. desember | 2 timer | • Vurdering av tur og rydding av utstyr • Egenvurdering og underveisvurdering og samtaler | • Hva har vi lært på tur - Samtaler om måloppnåelse og egenvurdering • Vedlikehold og sjekking av utstyr • Lære hva man skal se etter for å se om utstyret er i orden • Kunne utføre enkle reparasjoner på egenhånd | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | ||
20. januar | 2 timer | Planlegge dagstur | • Ta bilde av ski og skisko som skal brukes på skitur • Planlegge dagstur • tegne inn rute (plan A og B) • lage risikovurdering • bruke bratthetskart • lage pakkeliste | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
Tirsdag 2. Februar | 1 | Dagstur på ski -Hunnedalen | • Teste utstyr før vintertur • Jobbe med kart og kompass og sikker ferdsel | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
7. februar kl 15.00-21.00 | 6 timer | Reparasjon av utstyr • Hør med elevene om de har symaskin som vi kan låne | • Reparere telt, teltstenger og annet av skolens utstyr som har fått skade • Reparere eget turutstyr • Lære å sy fotposer Ta med: - symaskin om du har - ødelagte turklær (rifter, manglende knapp, strikk, hull eller lignende) - bevernylon til å lage fotposer som vi trenger til vinterturen - godt humør :) | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | ||
17. februar | 2 timer | Planlegge vintertur Evaluere dagsturen – hva må dere endre til overnattingsturen og hva var bra? | Planlegge turen: • Innhold • Rutevalg • Pakkelister • Sikkerhetsvurdering • Plan B NB! Viktig at alle tar med sovepose og liggeunderlag (skal ha to). | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
10. mars | 2 timer | Planlegge vintertur og ta ut utstyr | Planlegge turen: • Innhold • Rutevalg • Pakkelister • Sikkerhetsvurdering • Plan B Ta ut utstyr til gruppa | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
15. -18. mars | 4 | Vintertur, skitur/topptur Breiborg | • Basecamp • Telting • Skikjøring • Nødbivuakk • Miniskredkurs • - teste søkestang og sender/mottaker • Fokus på sikker ferdsel i bratt lende ◦ Veivalg ◦ Jobbe med kart og kompass | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
25. mars | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur | • Hva har vi lært på tur Gjennomføre vedlikehold og rydding av utstyr, etter bruk | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
8. april | 2 timer | • Planlegge kanotur | • Lage turplan selv • Tenke sikkerhet og lage enkel risikoanalyse | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | ||
20. april | 1 | Kanotur i Store Stokkavann | • Få erfaring med å padle kano • Lære padleteknikker • Lese kart på vann og vassdrag • Sikker ferdsel på vann | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
29. april | 2 timer | Planlegge fottur - egentur i mindre grupper | •Planlegge tur på egenhånd - veivalg og sikkerhet - tur etter evne - utfordring og mestring - turplan skal godkjennes før tur | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
6. mai | 2 | Planlegge fottur - egentur i mindre grupper | •Planlegge tur på egenhånd - veivalg og sikkerhet - tur etter evne - utfordring og mestring - turplan skal godkjennes før tur | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
10.-11. mai | 2 | Fjelltur med overnatting i grupper - Lysefjorden | Få erfaring med å dra på tur på egen hånd - ta gode valg på tur - jobbe med orientering , veivalg og sikkerhet - tur etter evne - oppleve mestring, samhold og gode naturopplevelser | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
13. mai | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur Underveisvurdering og samtaler | - Refleksjon rundt egenferd - Rydde utstyr etter bruk - Samtaler om måloppnåelse og karakter | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
20. mai | 2 | Eksamensforberedelser Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Caser og forberedelse til eksamen - Informere om aktivitetsdag - Fordele poster og ansvarsområder til de ulike gruppene | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
27. mai | 2 | Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Idémyldring sammen med kroppsøvingslærere - Forberede og planlegge poster i grupper - Lage et lærerikt og kjekt opplegg til vg1 elevene | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
1. juni | 6 | Aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Gjennomføre planlagt opplegg - Positiv holdning - Lære vekk kunnskap | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring |