Elevene skal oppleve mestring og ta ansvar både i samarbeid med andre og i møtet med naturen. I tillegg til tekniske ferdigheter skal elevene dannes gjennom opplevelser i naturen, utvikle respekt for naturen og bli inspirert til både å bruke og ta vare på naturen. I friluftsliv 2 svinger pendelen fra eleven som deltager til veileder.
Aktivitetene i faget bør være mest mulig bærekraftige, og transport og reiselengde bør også vurderes ut fra bærekraftprinsippet. Dette poengteres i kjerneelementet "friluftslivturer" og "basisferdigheter" i læreplanen, i tillegg til det tverrfaglige temaet "bærekraftig utvikling". Man bør også diskutere med elevene hvordan turene kan gjøres mer miljøvennlige.
For å utvikle ferdigheter i faget må elevene få oppleve variert aktivitet ute i alle årstider. De må få planlegge og gjennomføre turene mer og mer selvstendig, samarbeide i grupper og utfordre seg selv. Det skal gjennomføres både dagsturer og overnattingsturer i ulike naturmiljøer og årstider, hvor elevene skal lære å ferdes i naturen på en skånsom måte.
Hvilke turer elevene skal dra på i faget er opp til hver enkelt lærer. Innenfor læreplanen er det rom for både surfetur, hytte til hytte tur, bretur, elvepadling, havkajakktur, jaktturer, klatreturer, seilturer, skiturer, hundekjøring, kiting og skøyteturer.
Innholdet i turene er viktigere enn aktivitetsform.
Det vil si at man på en seiltur kan lære like mye om kart og orientering som på en skitur, så lenge læreren legger opp til dette.
Antall turer er gitt ut fra årsrammen i faget, 140 årstimer. Hvordan disse timene fordeles mellom teoritimer, dagsturer og overnattingsturer er opp til den enkelte lærer.
Forslag til årsplan friluftsliv 1Forslag til årsplan friluftsliv 2Tekst: Gina Wigestrand, Snuitide (2021)