Nedenfor ligger et eksempel på en årsplan i friluftsliv 1. Turene er markert i gult, resten er teori og praktiske timer med forberedelse og etterarbeid til tur.
Timetallet i denne årsplanen ligger på 140 timer.
Av dette er 112 timer på tur og 28,5 timer andre timer.
44*0,45 timer = 20 timer teori (én økt er 45 minutter)
15*8 = 120 timer tur (en dag på tur regnes som åtte timer)
Uke | Dato | Økter | Dager | Type tur/Tema | Fokusområder | Kompetansemål |
---|---|---|---|---|---|---|
26. august | 2 timer - ute | Info om faget
• Planlegge og informere om turer
• samarbeidsoppgave: sette opp hengekøye | Fortelle litt generelt om faget
• Bli kjent
• Medbestemmelse i valg av dagsturer
• Forberede seg til første tur | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider | ||
9. September | 2 timer | Planlegge og informere om tur | Forberede seg til første tur | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider | ||
20. - 22. september
| 3 | Klatre- og fjelltur
Tengesdalsvatnet | • utvikle samholdet i klassen
• Jobbe sammen som en gruppe med alt fra matlaging til å bygge, rydde og rive leir
• fornuftig ferdsel i naturen, ikke etterlate seg spor
• lage mat på stormkjøkken og bål
• få erfaring med å klatre ute
• få mer kunnskap om det å være ute og ferdes i naturen | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | ||
1. oktober | 2 timer | • Refleksjon fra klatretur
• Rydding av telt og utstyr
• Forberede neste tur
• Vise årsplan | • Hva har vi lært på tur
• Gjennomføre vedlikehold av utstyr (telt) etter bruk
• Medbestemmelse og refleksjon rundt tur og hva som skaper gode opplevelser
• Lage kriterier for måloppnåelse neste tur | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
8. oktober | 2 timer - ute | Planlegge tur
• Jobbe med oppgaver i grupper
• FLL2 elever underviser på ulike poster | • Bekledning og pakking av sekk
• Kosthold på tur
• Orientering
Forberedelse tur i grupper
• ferdaråd | • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer | ||
19.-21. oktober | 3 | Fottur Flørli – Skåpet | ◦ Få erfaring med fjelltur og orientering i fjellet
◦ Klare å lage leir selv
◦ Gruppedynamikk og det å gå på tur som gruppe
◦ Jobbe med orientering og aktive veivalg
◦ Overnatte ute og på DNT-hytte
◦ Førstehjelp på tur
| • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
12. november | 2 timer | - Vurdering av fotturen
- Planlegge dagstur og rydding av utstyr | • Egenrefleksjon og vurdering fra tur
• Vite hva man bør pakke i en dagstursekk
• Varsling av ulykke
• Vite hva en risikoanalyse er og hvorfor den lages
• Bedre egen kunnskap om førstehjelp
• hva betyr sporløs ferdsel
• Planlegge dagstur
| • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
23. november | 1 | Lifjell - Jødestadfjellet
• Kart og skade på tur | • Fokus på kart og kompass
◦ Kunne lese kartet
◦ Lære å finne kompasskurs
◦ Finne koordinater
• Pakking av sekk
◦ Alle skal ha sekk som er forsvarlig for dagstur på vinteren
• Plan B
Førstehjelpsoppgaver underveis | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
9. desember | 2 timer | • Vurdering av tur og rydding av utstyr
• Egenvurdering og underveisvurdering og samtaler | • Hva har vi lært på tur
- Samtaler om måloppnåelse og egenvurdering
• Vedlikehold og sjekking av utstyr
• Lære hva man skal se etter for å se om utstyret er i orden
• Kunne utføre enkle reparasjoner på egenhånd | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | ||
20. januar
| 2 timer | Planlegge dagstur | • Ta bilde av ski og skisko som skal brukes på skitur
• Planlegge dagstur
• tegne inn rute (plan A og B)
• lage risikovurdering
• bruke bratthetskart
• lage pakkeliste | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
Tirsdag 2. Februar | 1 | Dagstur på ski
-Hunnedalen | • Teste utstyr før vintertur
• Jobbe med kart og kompass og sikker ferdsel | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
7. februar
kl 15.00-21.00
| 6 timer | Reparasjon av utstyr
• Hør med elevene om de har symaskin som vi kan låne | • Reparere telt, teltstenger og annet av skolens utstyr som har fått skade
• Reparere eget turutstyr
• Lære å sy fotposer
Ta med:
- symaskin om du har
- ødelagte turklær (rifter, manglende knapp, strikk, hull eller lignende)
- bevernylon til å lage fotposer som vi trenger til vinterturen
- godt humør :) | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | ||
17. februar | 2 timer | Planlegge vintertur
Evaluere dagsturen – hva må dere endre til overnattingsturen og hva var bra? | Planlegge turen:
• Innhold
• Rutevalg
• Pakkelister
• Sikkerhetsvurdering
• Plan B
NB! Viktig at alle tar med sovepose og liggeunderlag (skal ha to). | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
10. mars | 2 timer | Planlegge vintertur og ta ut utstyr | Planlegge turen:
• Innhold
• Rutevalg
• Pakkelister
• Sikkerhetsvurdering
• Plan B
Ta ut utstyr til gruppa | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
15. -18. mars
| 4 | Vintertur, skitur/topptur
Breiborg
| • Basecamp
• Telting
• Skikjøring
• Nødbivuakk
• Miniskredkurs
• - teste søkestang og sender/mottaker
• Fokus på sikker ferdsel i bratt lende
◦ Veivalg
◦ Jobbe med kart og kompass | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
25. mars | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur | • Hva har vi lært på tur
Gjennomføre vedlikehold og rydding av utstyr, etter bruk | • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
8. april | 2 timer | • Planlegge kanotur | • Lage turplan selv
• Tenke sikkerhet og lage enkel risikoanalyse
| • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | ||
20. april | 1 | Kanotur i Store Stokkavann | • Få erfaring med å padle kano
• Lære padleteknikker
• Lese kart på vann og vassdrag
• Sikker ferdsel på vann | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
29. april | 2 timer | Planlegge fottur - egentur i mindre grupper | •Planlegge tur på egenhånd
- veivalg og sikkerhet
- tur etter evne
- utfordring og mestring
- turplan skal godkjennes før tur | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
6. mai | 2 | Planlegge fottur - egentur i mindre grupper | •Planlegge tur på egenhånd
- veivalg og sikkerhet
- tur etter evne
- utfordring og mestring
- turplan skal godkjennes før tur | • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
10.-11. mai | 2 | Fjelltur med overnatting i grupper
- Lysefjorden | Få erfaring med å dra på tur på egen hånd
- ta gode valg på tur
- jobbe med orientering , veivalg og sikkerhet
- tur etter evne
- oppleve mestring, samhold og gode naturopplevelser | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | ||
13. mai | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur
Underveisvurdering og samtaler | - Refleksjon rundt egenferd
- Rydde utstyr etter bruk
- Samtaler om måloppnåelse og karakter
| • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser | ||
20. mai | 2 | Eksamensforberedelser
Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Caser og forberedelse til eksamen
- Informere om aktivitetsdag
- Fordele poster og ansvarsområder til de ulike gruppene | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
27. mai | 2 | Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Idémyldring sammen med kroppsøvingslærere
- Forberede og planlegge poster i grupper
- Lage et lærerikt og kjekt opplegg til vg1 elevene | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | ||
1. juni | 6 | Aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Gjennomføre planlagt opplegg
- Positiv holdning
- Lære vekk kunnskap | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring |
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2021)