Friluftsliv har klare relasjoner både til kroppsøving og aktivitetslære. I tillegg til at flere av kompetansemålene er ganske like, er de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap sentrale i alle tre fag.
Nedenfor er aktuelle kompetansemål listet opp under hvert årstrinn.
Noen kompetansemål i friluftsliv 1 har direkte relasjon til kompetansemål i kroppsøving på vg1. Dette viser at det er er gode muligheter for samarbeid også på tvers av trinn.
Forslag til dags-/timesopplegg i kroppsøving og aktivitetslære
Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver • utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | |||
- bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre - bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslande årstider - bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar til å samarbeide og bidra til å gjere andre gode i aktivitet og samspel - førebyggje skadar ved bevegelsesaktivitetar og utføre grunnleggjande førstehjelp | - planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar - praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet - utføre trening på eiga hand og reflektere over korleis fysisk aktivitet kan fremje god psykisk og fysisk helse og bidra til ein helsefremjande livsstil etter avslutta skulegang og i framtidig arbeidsliv | - planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet - beskrive og drøfte samanhengar mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet - samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre | folkehelse og livsmestringDemokrati og medborgerskapBærekraftig utvikling | |
• Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur • Bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann • planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer • bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte • planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt | - reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter - planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt - utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte | - planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt - reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap - vurdere utbyttet av turer og aktiviteter | ||
- orientere seg i naturen ved hjelp av tradisjonelle og moderne metoder og hjelpemidler - velge og bruke utstyr og bekledning etter situasjon, naturforhold og klima og utføre enkelt vedlikehold på utstyret - vurdere risiko og utføre naturbaserte aktiviteter med hensyn til egen og andres sikkerhet - utføre grunnleggende førstehjelp | - vurdere risiko knyttet til naturbaserte arbeidsoppgaver og aktiviteter og arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet - utarbeide et helse-, miljø- og sikkerhetssystem knyttet til en naturbasert aktivitet eller produksjon - bruke og vedlikeholde kjøretøy, maskiner, bygninger og teknisk utstyr etter gjeldende forskrifter og standarder - foreslå tiltak for gjenbruk og flerbruk av ressurser i naturbaserte produksjoner | |||
Tekst: Gina Wigestrand. (2021). Snuitide