Friluftsliv har klare relasjoner både til kroppsøving og aktivitetslære. I tillegg til at flere av kompetansemålene er ganske like, er de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap sentrale i alle tre fag.
Nedenfor er aktuelle kompetansemål listet opp under hvert årstrinn.
Noen kompetansemål i friluftsliv 1 har direkte relasjon til kompetansemål i kroppsøving på vg1. Dette viser at det er er gode muligheter for samarbeid også på tvers av trinn.
Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
Friluftsliv (kan også være i vg1 og vg2) | • utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
• forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
• anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
• samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
• gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
• bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
• reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
• utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
• vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
Kroppsøving | - bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre
- bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslande årstider
- bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar til å samarbeide og bidra til å gjere andre gode i aktivitet og samspel
- førebyggje skadar ved bevegelsesaktivitetar og utføre grunnleggjande førstehjelp | - planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
- praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
- utføre trening på eiga hand og reflektere over korleis fysisk aktivitet kan fremje god psykisk og fysisk helse og bidra til ein helsefremjande livsstil etter avslutta skulegang og i framtidig arbeidsliv | - planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
- beskrive og drøfte samanhengar mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet
- samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre | folkehelse og livsmestringDemokrati og medborgerskapBærekraftig utvikling |
Aktivitetslære | • Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur
• Bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann
• planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer
• bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte
• planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt | - reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter
- planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt
- utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte | - planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt
- reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap
- vurdere utbyttet av turer og aktiviteter | |
Naturbruk vg1:
Naturbasert næringsaktivitet og produksjon og tjenesteyting
- Felles programfag vg2:
Produksjon og tjenesteyting
| - orientere seg i naturen ved hjelp av tradisjonelle og moderne metoder og hjelpemidler
- velge og bruke utstyr og bekledning etter situasjon, naturforhold og klima og utføre enkelt vedlikehold på utstyret
- vurdere risiko og utføre naturbaserte aktiviteter med hensyn til egen og andres sikkerhet
- utføre grunnleggende førstehjelp | - vurdere risiko knyttet til naturbaserte arbeidsoppgaver og aktiviteter og arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- utarbeide et helse-, miljø- og sikkerhetssystem knyttet til en naturbasert aktivitet eller produksjon
- bruke og vedlikeholde kjøretøy, maskiner, bygninger og teknisk utstyr etter gjeldende forskrifter og standarder
- foreslå tiltak for gjenbruk og flerbruk av ressurser i naturbaserte produksjoner | ||
Tekst: Gina Wigestrand. (2021). Snuitide
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i friluftsliv (IDR07‑02). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/idr07-02
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kroppsøving (KRO01‑05). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/kro01-05
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i aktivitetslære (IDR01‑02). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/idr01-02
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i vg1 naturbruk (NAB01‑03). Hentet fra
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i felles programfag vg2 (LGA2-02). Hentet fra https://www.udir.no/kl06/LGA2-02/Hele/Kompetansemaal/produksjon-og-tjenesteyting