Her er forslag til ulike friluftsaktiviteter og hvilke kompetansemål aktiviteten kan dekke. Det er fint mulig å kombinere flere av aktivitetene.
Disse aktivitetene kan gjerne elever i friluftsliv 1 og 2 være med på å planlegge og gjennomføre.
Tenn et bål
- Elevene kan forberede seg på forhånd, de kan få instruksjon eller bruke oppdagende læring.
- Bestem hva som er målet for aktiviteten: å klare å tenne på bålet, samarbeid i gruppa for å få laget et bål, få erfaring med bålbrenning eller konkurranse om å klare det først?
Lage mat på bål
- Elevene kan forberede mat hjemme.
- Vi kan lage kokkekamp hvor elevene får utdelt ingredienser og utstyr til å lage mat.
- Elevene skal finne mat i naturen de kan tilberede (de bør ha med egen mat i tillegg).
Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
- Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | ||
- Bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslende årstider. - Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. | - Planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar. - Praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet. | - Planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet. - Samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre. | ||
Skattejakt med kart og kompass
- Orientering på en annerledes måte.
- Elevene skal bruke kart og/eller kompass for å finne poster.
- Eksempler på innhold i postene:
- aktiviteter (lag en dans, finn to ulike blader, lag en figur av ting du finner i naturen.
- Spørsmål om friluftsliv, med eller uten alternativer: hva man bør ha i sekken, bålforbud, hvilket tre brenner best med mer.
- Puslebrikker eller lignende på postene, slik at de må finne alt for å forstå helheten.
- Mat på hver post, når de kommer i mål skal de tilberede maten.
- Poengplukk, vanskelige poster lenger i fra gir flere poeng, om å gjøre å få mest poeng på gitt tid.
- Elevene bør få orienteringskart eller turkart med målestokk fra 1:10 000 - 1:20 000 (dette gjør orienteringen enklere).
- Se også tips til opplegg: praktisk økt ute med kart og kompass
Tur i nærområdet
- Elevene planlegger selv en tur i valg nærområde.
- Enkel turplanlegging og tegne inn turen på kart i grupper.
- Gjennomføre tur.
- Vi kan ha ulik vanskegrad avhengig av terreng og tilgjengelige stier i området.
- Refleksjon i etterkant av tur.
Tur i nærområdet og skattejakt/natursti kan også kombineres til et opplegg over flere dager.
Her er et forslag til opplegg som går over to til tre dager:
Aktivitetsdager i grupperAktuelle APPer:
UsynligO Stolpejakten TeachOut
Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
- Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. - Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. - Reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | ||
- Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. - Bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre. - Bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider. | - Utføre trening på egenhånd og reflektere over hvordan fysisk aktivitet kan fremme god psykisk og fysisk helse og bidra til en helsefremmende livsstil etter avsluttet skolegang og i framtidig arbeidsliv. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser. - Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | - Beskrive og drøfte sammenhenger mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet. - Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | ||
Kanodag (halv eller heldag)
- Innføring i padleteknikk,
- kameratredning,
- lese kart på vannet,
- førstehjelp i tilknytning til vann.
Førstehjelpsdag
- Caser som elevene må løse:
- drukning,
- kuttskade,
- overtråkk,
- hypotermi.
- hvilken metode? Oppdagende læring, apemetoden eller instruksjon - her kan også faget treningsledelse være aktuelt.
- Se forslag til caser:
Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
- Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. - Bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann. - Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. - Reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | ||
- Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. - Bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre. - Bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider. - Forebygge skader ved bevegelsesaktiviteter og utføre grunnleggende førstehjelp. | - Utføre trening på egenhånd og reflektere over hvordan fysisk aktivitet kan fremme god psykisk og fysisk helse og bidra til en helsefremmende livsstil etter avsluttet skolegang og i framtidig arbeidsliv. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser. - Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | - Beskrive og drøfte sammenhenger mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet. - Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | ||
Forslag fra NDLA til et ferdig opplegg for to halvdags aktivitetsdager ute:
Overnattingsturer:
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2021)