Her er forslag til ulike friluftsaktiviteter og hvilke kompetansemål aktiviteten kan dekke. Det er fint mulig å kombinere flere av aktivitetene.
Disse aktivitetene kan gjerne elever i friluftsliv 1 og 2 være med på å planlegge og gjennomføre.
Tenn et bål
- Elevene kan forberede seg på forhånd, de kan få instruksjon eller bruke oppdagende læring.
- Bestem hva som er målet for aktiviteten: å klare å tenne på bålet, samarbeid i gruppa for å få laget et bål, få erfaring med bålbrenning eller konkurranse om å klare det først?
Lage mat på bål
- Elevene kan forberede mat hjemme.
- Vi kan lage kokkekamp hvor elevene får utdelt ingredienser og utstyr til å lage mat.
- Elevene skal finne mat i naturen de kan tilberede (de bør ha med egen mat i tillegg).
| Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags | 
|---|---|---|---|---|
| Aktivitetslære | - Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | |
| Kroppsøving | - Bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslende årstider. - Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. | - Planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar. - Praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet. | - Planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet. - Samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre. | |
Skattejakt med kart og kompass
- Orientering på en annerledes måte.
- Elevene skal bruke kart og/eller kompass for å finne poster.
- Eksempler på innhold i postene:
- aktiviteter (lag en dans, finn to ulike blader, lag en figur av ting du finner i naturen.
- Spørsmål om friluftsliv, med eller uten alternativer: hva man bør ha i sekken, bålforbud, hvilket tre brenner best med mer.
- Puslebrikker eller lignende på postene, slik at de må finne alt for å forstå helheten.
- Mat på hver post, når de kommer i mål skal de tilberede maten.
- Poengplukk, vanskelige poster lenger i fra gir flere poeng, om å gjøre å få mest poeng på gitt tid.
- Elevene bør få orienteringskart eller turkart med målestokk fra 1:10 000 - 1:20 000 (dette gjør orienteringen enklere).
- Se også tips til opplegg: praktisk økt ute med kart og kompass
Tur i nærområdet
- Elevene planlegger selv en tur i valg nærområde.
- Enkel turplanlegging og tegne inn turen på kart i grupper.
- Gjennomføre tur.
- Vi kan ha ulik vanskegrad avhengig av terreng og tilgjengelige stier i området.
- Refleksjon i etterkant av tur.
Tur i nærområdet og skattejakt/natursti kan også kombineres til et opplegg over flere dager.
Her er et forslag til opplegg som går over to til tre dager:
Aktivitetsdager i grupperAktuelle APPer:
UsynligO Stolpejakten TeachOut
| Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags | 
|---|---|---|---|---|
| Aktivitetslære | - Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. - Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. - Reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | |
| Kroppsøving | - Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. - Bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre. - Bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider. | - Utføre trening på egenhånd og reflektere over hvordan fysisk aktivitet kan fremme god psykisk og fysisk helse og bidra til en helsefremmende livsstil etter avsluttet skolegang og i framtidig arbeidsliv. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser. - Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | - Beskrive og drøfte sammenhenger mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet. - Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | |
Kanodag (halv eller heldag)
- Innføring i padleteknikk,
- kameratredning,
- lese kart på vannet,
- førstehjelp i tilknytning til vann.
Førstehjelpsdag
- Caser som elevene må løse:
- drukning,
- kuttskade,
- overtråkk,
- hypotermi.
- hvilken metode? Oppdagende læring, apemetoden eller instruksjon - her kan også faget treningsledelse være aktuelt.
- Se forslag til caser:
- Førstehjelp - scenarioer
| Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags | 
|---|---|---|---|---|
| Aktivitetslære | - Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. - Bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann. - Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. - Reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | |
| Kroppsøving | - Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. - Bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre. - Bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider. - Forebygge skader ved bevegelsesaktiviteter og utføre grunnleggende førstehjelp. | - Utføre trening på egenhånd og reflektere over hvordan fysisk aktivitet kan fremme god psykisk og fysisk helse og bidra til en helsefremmende livsstil etter avsluttet skolegang og i framtidig arbeidsliv. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser. - Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | - Beskrive og drøfte sammenhenger mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet. - Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | |
Forslag fra NDLA til et ferdig opplegg for to halvdags aktivitetsdager ute:
Kroppsøving - Fagdag i naturferdsel, Vg1 - NDLA
I denne ressursen er det overordna målet at dere skal få et godt forhold til naturen og naturferdsel. Målet er også at dere skal ha nok kunnskap om og føle dere trygge nok i naturen til at dere kan dra på tur på egen hånd og bruke naturen også etter avslutta skolegang.
ndla.no
Overnattingsturer:
Forslag til overnattingsturer
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2021)