Plan for aktivitetsdager i friluftsliv aktivitetslære/kroppsøving/naturbruk/friluftsliv
Dag 1: planlegg en dagstur sammen med gruppa di, overnatting ute i nærmiljøet
Dag 2: Gjennomfør planlagt tur
Dag 3: Natursti med kart og mat på bål i grupper
Målet for disse dagene er å
- planlegge, gjennomføre og vurdere tur
- få mulighet til å overnatte ute
- jobbe sammen som en gruppe
- vise kunnskap om førstehjelp og livreddende ferdigheter vinterstid
- vise ferdigheter i bruk av kart
- lage mat på bål
- reflektere over opplevelser i naturen
- utøve friluftsliv på en måte som er skånsom mot naturen
- ta vare på og bruke bekledning og annet utstyr på en hensiktsmessig måte
Aktuelle kompetansemål | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
VG1 | VG2 | VG3 | |
• orientere seg i naturen ved hjelp av tradisjonelle og moderne metoder og hjelpemidler • velge og bruke utstyr og bekledning etter situasjon, naturforhold og klima og utføre enkelt vedlikehold på utstyret • vurdere risiko og utføre naturbaserte aktiviteter med hensyn til egen og andres sikkerhet • utføre grunnleggende førstehjelp | • vurdere risiko knyttet til naturbaserte arbeidsoppgaver og aktiviteter og arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet • foreslå tiltak for gjenbruk og flerbruk av ressurser i naturbaserte produksjoner | ||
• reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur • planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer • bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte • planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt | • reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter • planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt • utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte | • planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt • reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap • vurdere utbyttet av turer og aktiviteter | |
• bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre • bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslande årstider • bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar til å samarbeide og bidra til å gjere andre gode i aktivitet og samspel • førebyggje skadar ved bevegelsesaktivitetar og utføre grunnleggjande førstehjelp | • planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar • praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet • utføre trening på eiga hand og reflektere over korleis fysisk aktivitet kan fremje god psykisk og fysisk helse og bidra til ein helsefremjande livsstil etter avslutta skulegang og i framtidig arbeidsliv | • planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet • samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre | |
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver • utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv |
Vurdering
Du skal i etterkant av turene levere en digital fortelling som du får en skriftlig tilbakemelding på, samt måloppnåelse (lav, middels, høy).
Planleggingen, gjennomføringen og refleksjon i etterkant skal du dokumentere på film og fortelle med egne ord, slik at du kan sette ditt personlige preg på innleveringen. Ved å lage film øver du på å formidle noe til andre og får bearbeidet det du har jobbet med enda en gang.
Dette skal være med i filmen:
- Hva betyr naturen for deg? Prøv å formidle dette ved å bruke både video, bilde og stemme.
- Hvordan planla og gjennomførte du og gruppen din turen? Vis hvordan dere planla og samarbeidet. Vis med film og bilder hvordan turen og ploggingen gikk. Svar på spørsmålene om plast i naturen. Hvordan gikk det å sove ute? Hvordan var opplevelsen?
- Vis hva du jobbet med på de ulike stasjonene på naturstien. Lærte du noe? Svar på spørsmålene ved å legge til bilde og video fra postene. Legg eventuelt på stemme og tekst for å beskrive mer.
Dag 1 (evt en til to økter i forberedelse): Planlegging av dagstur, overnatting og mat og bål
Turen
- Må gjennomføres i område bestemt av lærer
- skal foregå med alle på gruppa
- skal vare i ca fem timer
- Tegnes inn på kart, skriv også lengde
- Planlegg hva dere trenger å ha med dere av utstyr, mat og klær
- Husk å ta med poser og hansker til å plukke søppel på turen (se detaljer nedenfor)
Bål og mat
- Ta utgangspunkt i ressursen Bålfyring. Alle har med seg minst to vedkubber hver på dag tre, og en pakke fyrstikker per gruppe
- Finn ut hva dere trenger å ha med for å få fyr på bålet. Trenger dere øks eller kniv?
- Lag noen regler om bålfyring sammen i gruppa før dere går i gang.
- Lag et firkantbål slik som i filmen.
- Lag enkel mat på bål. Bruk gjerne ressursen Mat på tur som inspirasjon.
Overnatting ute (dag 1 eller dag 2)
- Legg deg på terrassen, i hagen eller egnet område i nærheten av der du bor
- Har du hengekøye kan du eventuelt sove i den (viktig at du husker liggeunderlag)
- Har du telt kan du gjerne slå opp det i hagen eller i nærheten av der du bor
- Dere kan gjerne avtale å overnatte i grupper
Dag 2: gjennomføre planlagt tur. Lærer kommer innom gruppene på turen.
- NB! Dere skal i løpet av turen gjøre følgende:
Plukk søppel på turen. Det kan være lurt å ha med noe å plukke i. Se på søpla, gå igjennom den og finn nedbrytningstid. Bruk oversikten over nedbrytningstid for avfall i Plast i naturen – plogging.
- Hva av søpla gruppa har plukka, har lengst og kortest nedbrytingstid?
- Hvilke konsekvenser kan det ha for nærmiljø, friluftsliv og naturopplevelse om søpla blir liggende?
- Hva sier allemannsretten om søppel i naturen? (Det er lov å bruke telefonen.)
- Foreslå en løsning på utfordringa med forsøpling i naturen som gjør at folk blir motiverte til å ta med søpla hjem.
Dag 3: Natursti
Oppmøte ved ______________ kl 9 (ferdige ca kl 14)
- Les dere opp på orientering og nedkjøling og frostskader i forkant av dagen:
- https://ndla.no/subject:13/topic:b40c0a75-7f89-4806-9e47-908ab0a4cee8/topic:ec9cb50e-596d-4823-9ee8-24621082d44e/resource:42bc98e7-06e1-475d-818b-472b649b3ce2?filters=urn:filter:ba75ac53-15eb-4c7a-a08a-b8d5cd19a875
- https://www.forstehjelp.info/frostskader/
- https://nhi.no/forstehjelp/varmekuldeskader/forfrysning/
- Husk ved og fyrstikker! Og eventuelt kniv/øks
- Dere får utdelt kart til å orientere dere fram til postene når dere kommer
- Etter naturstien blir det lunsj og bålgrilling i grupper (hver gruppe lager sitt eget bål)
Poster til å henge opp på naturstien (disse får ikke elevene se på forhånd)
Post 1
Landart
Landart er en kunstform der dere bruker det dere finner i naturen og setter det sammen til vakre former og installasjoner. Hva finner dere i naturen? Hva kan dere lage av dette? Vær kreative og bruk fantasien. Lag et kunstverk av ting dere finner i naturen, enten sammen i gruppa eller hver for dere. Bruk minst 15 minutter på. Ta bilde av det.
Post 2
Kart og kompass
Se på kartene som ligger på posten og diskuter i gruppa. Bruk begge kartene for å svare på oppgaven.
- Hva betyr det at målestokken er 1:50 000, 1:25 000, 1:100 000?
- Hvor mange meter er dette i virkeligheten?
- Hva er grønt, blått og brunt på kartet?
- Hvordan ser en stein ut på kartet?
- Hvordan ser en sti ut, og hvordan ser en veg ut?
- Hva betyr det at ekvidistansen er 20 meter?
- Orienter kartet ved hjelp av kompasset, slik at kartet stemmer med terrenget og kartet er orientert mot nord.
- Ledelinjer er detaljer på kartet som er lett å følge i terrenget. Kan du finne flere eksempler på ledelinjer på kartet?
- Vis på kartet hvor du gikk for å finne posten. Legg merke til og beskriv hvilke detaljer som finnes der o-posten er.
Post 3
Skogens ro
Finn deg en plass for deg selv under et tre eller på en stein, eller på en annen plass du synes er fin. Sitt der i minimum 5 minutter. Bruk sansene dine, eller bare tankene. Sett mobiltelefonen på lydløs eller i flymodus og legg den bort.
Post 4
Tre
Klarer du å finne ut hvilken type tre som finnes i nærmiljøet ved å se på blad?
Plukk blad og kvister fra trær du ser. Finn ut hvilken type tre dette er, bruk gjerne en app eller søkemotor på telefonen for å bestemme hvilken art det er du har plukka.
Vet du forskjellen på løvtre og bartre? Klarer du å finne eksempler på begge? Ta bilde av bladene du finner.
Post 5
Digital fortelling
På denne stasjonen skal du starte med videoinnleveringa fra fagdagen. Last ned en app til videoredigering, om du ikke allerede har en på telefonen. (Viva video er gratis og kan fungere godt til denne oppgaven.) Du skal forberede deg på å lage ei digital fortelling, der du har med både bilder og video fra fagdagen og legger til tekst, stemme og musikk. Finn ut hvordan du kan legge inn video, bilde og å legge på tekst og stemme.
Post 6
Nedkjøling og forfrysninger
- Du skal på en fjelltur med to gode venner seint på høsten. Det er meldt regn. Hvordan kan dere forberede dere til denne turen for å forebygge nedkjøling og frostskader?
- Tross forberedelse blir kameraten din våt gjennom jakken og kald på overkroppen. Han står i ro, hakker tenner, er blå på leppene og blir apatisk (klarer ikke å foreta seg noe). Han har i tillegg hvite flekker på fingrene. Hva gjør du?
Kilde: Cathrine Dunker Furuly, NDLA (CC-BY-SA), bearbeidet av Gina Wigestrand, Snu i tide https://ndla.no/nn/subject:26/topic:049b2503-a8d2-44db-ae7c-b7124152f25a/resource:360e4821-92ce-4e69-a52c-a566a75ccd3d?filters=urn:filter:ca607ca1-4dd0-4bbd-954f-67461f4b96fc