Aktuelle kompetansemål | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
VG1 | VG2 | VG3 | |
• orientere seg i naturen ved hjelp av tradisjonelle og moderne metoder og hjelpemidler • velge og bruke utstyr og bekledning etter situasjon, naturforhold og klima og utføre enkelt vedlikehold på utstyret • vurdere risiko og utføre naturbaserte aktiviteter med hensyn til egen og andres sikkerhet • utføre grunnleggende førstehjelp | • vurdere risiko knyttet til naturbaserte arbeidsoppgaver og aktiviteter og arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet • foreslå tiltak for gjenbruk og flerbruk av ressurser i naturbaserte produksjoner | ||
• reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur • planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer • bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte • planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt | • reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter • planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt • utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte | • planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt • reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap • vurdere utbyttet av turer og aktiviteter | |
• bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre • bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslande årstider • bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar til å samarbeide og bidra til å gjere andre gode i aktivitet og samspel • førebyggje skadar ved bevegelsesaktivitetar og utføre grunnleggjande førstehjelp | • planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar • praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet • utføre trening på eiga hand og reflektere over korleis fysisk aktivitet kan fremje god psykisk og fysisk helse og bidra til ein helsefremjande livsstil etter avslutta skulegang og i framtidig arbeidsliv | • planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet • samarbeide om å løyse praktiske oppgåver i eit læringsfellesskap og ut frå øving og aktivitet reflektere over korleis eigen medverknad kan påverke andre | |
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver • utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv |