Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tverrfaglige temaer |
---|---|---|---|---|
• beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte | • utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | Bærekraftig utvikling I friluftsliv handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet. Det handler også om å reflektere over ulike former for utmarksbruk i friluftsliv, og hvordan dette kan påvirke utøvelsen av lokalt friluftsliv, også knyttet til samisk kultur. Friluftsliv skal bidra til at elevene utvikler evne og vilje til å ta vare på miljøet, og det skal legge til rette for at elevene kan ferdes i naturen på en bærekraftig måte. | ||
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte - greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig - skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer | - reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i - skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst - bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner | - bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner - orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner | Demokrati og medborgerskap I norsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter, slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser. Gjennom kritisk arbeid med tekster og ytringer øver elevene opp evnen til kritisk tenkning og lærer seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling. Bærekraftig utvikling I norsk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle kunnskap om hvordan tekster framstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Gjennom å møte fagets tekstmangfold, lese kritisk og delta i dialog kan elevene utvikle evnen til å forstå og håndtere meningsmotsetninger og interessekonflikter som kan oppstå når samfunnet endres i en mer bærekraftig retning. Faget norsk bidrar til å bevisstgjøre elevene og ruste dem til å handle og påvirke samfunnet gjennom språket. | |
- reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker - gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn - presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn | - reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden - gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv - vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger | Demokrati og medborgerskap I historiefaget handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene forståelse av demokratiets opprinnelse og utvikling. Faget gir også elevene forståelse av hva som gjør demokratier levedyktige. Elevene skal kunne se at demokratiet ikke har vært og ikke er en selvfølge, men en følge av valg mennesker har tatt, tar og vil ta i framtiden. Gjennom historiefaget trenes elevene til å se et mangfold av perspektiver og til å forstå at mennesker har ulike prioriteringer, holdninger og verdier i ulike kontekster. Historiefaget bidrar dermed til å gjøre elevene bevisste på hvilke muligheter de har til å være aktive medborgere. Bærekraftig utvikling I historiefaget handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å gi elevene forståelse av samspillet mellom mennesket og naturen. Faget viser hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser. Historiefaget belyser også hvordan menneskelig aktivitet har endret livsvilkårene på jorda, samtidig som mennesket også har hatt evne til å løse problemer som har oppstått. Historiebevissthet gir elevene forståelse av at konsekvensene av egne valg blir andres historie. Dermed kan de også bli bevisste på sine egne muligheter til å bidra til et mer bærekraftig samfunn. | ||
- gjøre rede for danning, kartlegging og utvinning av geologiske ressurser nasjonalt og globalt og drøfte konsekvenser av å utvinne og utnytte disse i et bærekraftsperspektiv | - drøfte hvordan energiressurser fra hav og atmosfære kan utnyttes på en bærekraftig måte, både nasjonalt og globalt - gjennomføre geofaglig feltarbeid knyttet til havet, atmosfæren eller kryosfæren, bearbeide og tolke de innsamlede dataene og presentere resultatene - vurdere risiko ved naturfarer som følge av fenomener i atmosfæren, havet og kryosfæren og drøfte hvordan klimaendringer kan påvirke disse | Demokrati og medborgerskap I geofag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gjøre geofaglige vurderinger om ressursforvaltning, klimaendringer og aktuelle naturfarer lokalt og globalt. Det handler videre om å kunne delta med faglige argumenter i diskusjoner om geofaglige problemstillinger. Bærekraftig utvikling I geofag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å forstå at jordsystemene er grunnlaget for naturressursene som menneskene er helt avhengige av. Det handler også om hvordan menneskeskapte og naturlige endringer i jordsystemene kan føre til klimaendringer, naturfarer og endringer i geologisk mangfold, og hvordan samfunnet kan forebygge og tilpasse seg disse. Videre handler det om å finne løsninger for en mer bærekraftig ressursutnyttelse nå og i framtiden. | ||
- lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster - bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring - skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon - vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk | Demokrati og medborgerskap I engelsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes forståelse for at deres oppfatning av verden er kulturavhengig. Ved å lære engelsk kan elevene møte ulike samfunn og kulturer gjennom å kommunisere med andre over hele verden, uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn. Dette kan bidra til å åpne for flere måter å tolke verden på og være med på å skape nysgjerrighet og engasjement, og medvirke til å forebygge fordommer. | |||
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet - drøfte menneskeverd og naturens egenverdi i møte med teknologisk utvikling - utforske og drøfte ideer om mennesket slik de kommer til uttrykk i ulike filosofiske tradisjoner | Demokrati og medborgerskap I religion og etikk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal utvikle evne til å ta andres perspektiv gjennom kunnskap om religioner og livssyn. Ved å invitere elevene til å drøfte utfordringer knyttet til ytringsfrihet og kommunikasjon i et mangfoldig samfunn bidrar faget til demokrati og medborgerskap. Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer. Bærekraftig utvikling I religion og etikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utforske eksistensielle spørsmål og delta i etisk refleksjon over naturen og menneskets plass i den. Dette omfatter temaer som menneskehetens framtid og ressursbruk og hvilke perspektiver religioner og livssyn har på dette. | |||
- drøfte hvilken betydning idrettens egenverdi og nytteverdi har for individet og samfunnet - vurdere medienes rolle i idretten - reflektere over hvordan idretten kan bidra til miljøbevissthet og bærekraftig utvikling - drøfte aktuelle idrettspolitiske temaer forstå kilders pålitelighet og metoder for innhenting av informasjon | - drøfte hvilken betydning idrettens egenverdi og nytteverdi har for individet og samfunnet - vurdere medienes rolle i idretten - reflektere over hvordan idretten kan bidra til miljøbevissthet og bærekraftig utvikling - drøfte aktuelle idrettspolitiske temaer forstå kilders pålitelighet og metoder for innhenting av informasjon | Folkehelse og livsmestring I idrett og samfunn handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle elevenes forståelse av hvilken betydning fysisk aktivitet har for individet og for samfunnet. Faget kan bidra til å utvikle elevenes forståelse av gode verdivalg og av medienes påvirkning, og det kan bidra til at elevene ser verdien av et samfunn der har vi kroppsidealer med rom for menneskelig mangfold. Med utgangspunkt i idretten skal elevene få kunnskap om hvem de er, og hvordan de kan mestre eget liv og egen helse. Demokrati og medborgerskap I idrett og samfunn handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om evnen til kritisk tenkning og evnen til å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet. Faget skal utvikle elevenes forståelse av temaet ved å stimulere elevene til å reflektere over idrettens oppbygning i lag og organisasjoner på alle nivåer. Faget kan gi kunnskap om og forståelse av hvilken virkning individets engasjement kan ha på utvikling i eget idrettslag, i idrettsorganisasjoner generelt, i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité spesielt, de samiske idrettsorganisasjonene, og i samfunnet for øvrig. Bærekraftig utvikling I idrett og samfunn handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å reflektere over idrettens forbruk på flere områder i samfunnet både lokalt, nasjonalt og globalt. Samfunnet vårt er avhengig av dugnad, og faget idrett og samfunn kan gi elevene den kunnskapen og den forståelsen de trenger for å delta i lokalt dugnadsbasert arbeid som er til nytte for samfunnet og i samsvar med grunnlaget for naturressurser. Faget kan bidra til at elevene ser sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold og hvordan menneskers levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt. |