Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
- Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt. - Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte. - Bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann. - Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt. - Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte. - Reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt. - Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap. - Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | ||
- Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill. - Bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre. - Bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider. - Forebygge skader ved bevegelsesaktiviteter og utføre grunnleggende førstehjelp. | - Utføre trening på egenhånd og reflektere over hvordan fysisk aktivitet kan fremme god psykisk og fysisk helse og bidra til en helsefremmende livsstil etter avsluttet skolegang og i framtidig arbeidsliv. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser. - Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | - Beskrive og drøfte sammenhenger mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet. - Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre. - Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | ||