Fag | VG1 | VG2 | VG3 | Tags |
---|---|---|---|---|
- Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt.
- Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte.
- Bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann.
- Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor naturopplevelsen står sentralt.
- Utvikle og anvende basisferdigheter i friluftsliv på en hensiktsmessig og bærekraftig måte.
- Reflektere over erfaring fra turer og aktiviteter. | - Planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt.
- Reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap.
- Vurdere utbyttet av turer og aktiviteter. | ||
- Bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill.
- Bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre.
- Bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider.
- Forebygge skader ved bevegelsesaktiviteter og utføre grunnleggende førstehjelp. | - Utføre trening på egenhånd og reflektere over hvordan fysisk aktivitet kan fremme god psykisk og fysisk helse og bidra til en helsefremmende livsstil etter avsluttet skolegang og i framtidig arbeidsliv.
- Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevelser.
- Praktisere bærekraftig ferdsel i naturen og gjennomføre friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | - Beskrive og drøfte sammenhenger mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet.
- Samarbeide om å løse praktiske oppgaver i et læringsfellesskap og ut fra øvelse og aktivitet reflektere over hvordan egen medvirkning kan påvirke andre.
- Planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet. | ||