- Infoskriv muntlig eksamen i friluftsliv
- Forberedelse
- Eksamen
- Kompetansemål etter friluftsliv 1
- Kompetansemål etter friluftsliv 2
- Eksamensoppgaver
- Gjennomføring av eksamen
- Pensum
- Oppgaver friluftsliv 1
- Oppgave 1 - Vinterfjell
- Oppgave 2 - Surfetur i vannmiljø
- Oppgaver friluftsliv 2
- Kompetansemål etter friluftsliv 2
- Oppgave 1 - Lokal fjelltur
- Oppgave 2 - Kanotur i vannmiljø
Infoskriv muntlig eksamen i friluftsliv
Eksamensdato: 13.06.2023
Tidsrom: 9.00 - 14.00
Oppmøtested: Din videregående skole, rom
Forberedelse
- 48 timer før eksamen starter: Eleven blir informert om eksamensfag
- En faglærer er tilgjengelig for spørsmål
- 24 timer før eksamen starter: eleven trekker oppgave
- Oppgaven er i tråd med læreplanmålene i friluftsliv, og aktuelle kompetansemål knyttet til denne gjøres kjent for eleven
- Eleven gjøres kjent med vurderingskriteriene i faget
- Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden
- Elevens faglærer er tilstede for veiledning kl 9-12 etter avtale
- Elevene kan samarbeide i forberedelsestiden, men eksaminasjonen er individuell
- Dokumentasjon, notater og lignende som er produsert i forberedelsestida kan tas med til eksamen, men er ikke en del av vurderingsgrunnlaget
Eksamen
- Eksaminator er elevens faglærer
- Muntlig eksamen varer inntil 30 minutter
- Første del er av eksamen tar utgangspunkt i oppgaven og kompetansemål fra forberedelsedelen
- Samtalen rundt oppgaven danner utgangspunkt for den videre eksamineringen
- Det stilles spørsmål til oppgaven eleven har fått, men også innen andre deler av læreplanen som er relevant for oppgaven
- Eleven blir i andre del av eksamen presentert for ulike stasjoner, som eksempelvis kart og kompass, hvor eleven får vist og forklart kunnskap knyttet til kompetansemål i faget
- Hensikten er at eleven skal få vist sin bredde i faget
- Sensor har anledning til å stille eleven spørsmål
Vurdering:
- Eleven vurderes på grunnlag av kompetansen som vises på eksamen
- Eleven vurderes etter kompetansemål som er vedlagt oppgaven
- Kompetansen eleven viser i andre deler av læreplanen, som er relevant i forhold til tema, vurderes
- Eleven får karakter etter eksaminasjonen, før neste elev blir eksaminert.
- Eleven skal få begrunnelse for karakteren.
- Vurderingskriterier
- Det skal brukes lokalt utarbeidet konkretiseringer av kompetansemålene
Kompetansemål etter friluftsliv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
- planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
- vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
- forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
- anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
- bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
- gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
- beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
- samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
- reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Kompetansemål etter friluftsliv 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
- planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
- forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
- forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
- anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
- anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
- utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
- reflektere over hvordan nye uteaktiviteter er med på å forandre det tradisjonelle friluftslivet
- planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
- gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
- vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Eksamensoppgaver
Gjennomføring av eksamen
Først prater vi om turen du har planlagt. Du vil få spørsmål fra lærer med utgangspunkt i den planlagte turen og skal innom praktiske stasjoner hvor du får vist og forklart relevante kompetansemål. Dette kan være kompetansemål knyttet til kosthold og mat, bekledning, orientering, førstehjelp eller bærekraftig ferdsel i naturen.
Til slutt har sensor mulighet til å stille spørsmål.
Tid: Inntil 30 minutter
Pensum
Oppgaver friluftsliv 1
Kompetansemål etter friluftsliv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider
- planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
- vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer
- forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv
- anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte
- bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv
- gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen
- beskrive og forstå hva som kan skape gode naturopplevelser
- samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
- reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Oppgave 1 - Vinterfjell
Planlegg en tur i vinterfjellet med minst to overnattinger, for en gruppe på seks personer. Dere skal sove i telt og gå topptur. Du velger selv tidspunkt og rute og skal ha fokus på trivsel og trygghet på tur i vinterfjellet.
Ta utgangspunkt i relevante kompetansemål og vis og forklar planleggingen av turen.
Husk å ta med kart til eksamen.
Oppgave 2 - Surfetur i vannmiljø
Planlegg en surfetur til en av strendene på Jæren, for en gruppe på seks personer. Dere skal sove i telt, surfe og drive strandrydding. Vis at trygghet er ivaretatt og si noe om hvorfor dere velger å rydde søppel.
Ta utgangspunkt i relevante kompetansemål og vis og forklar planleggingen av turen.
Husk å ta med kart til eksamen.
Oppgaver friluftsliv 2
Kompetansemål etter friluftsliv 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
- planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
- forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
- forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
- anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
- anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
- utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
- reflektere over hvordan nye uteaktiviteter er med på å forandre det tradisjonelle friluftslivet
- planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
- gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
- vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Oppgave 1 - Lokal fjelltur
Planlegg en helgetur (fredag til søndag) i Sandnes eller Gjesdal, hvor du skal lede en gruppe på seks personer. Dere skal sove ute og har planlagt å gå en fjelltur og klatre på topptau på et klatrefelt i nærheten av leiren. Planlegg en middag som lages på bål. Du skal ha fokus på trivsel og trygghet på tur.
Ta utgangspunkt i relevante kompetansemål og vis og forklar planleggingen av turen.
Husk å ta med kart til eksamen.
Oppgave 2 - Kanotur i vannmiljø
Du skal planlegge en tur med tre venner. Dere skal dra på kanotur ved et vannområde med to overnattinger ute. På turen skal dere sanke ulike vekster i naturen og tilberede mat av dette. Du velger selv tidspunkt og rute og skal ha fokus på trivsel og trygghet på tur i vannmiljø.
Ta utgangspunkt i relevante kompetansemål og vis og forklar planleggingen av turen.
Husk å ta med kart til eksamen.
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide. (2022)