Eksamen i friluftsliv
Friluftsliv 1: Eleven kan trekkes ut til en muntlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
Friluftsliv 2: Eleven kan trekkes ut til en muntlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
Regler for muntlig eksamen
Det anbefales at kommune/fylke lager retningslinjer for gjennomføring av lokalgitte eksamener. Dette er ikke et krav, men kan bidra til å sikre forutsigbarhet, tydeliggjøre forventninger og gi en felles forståelse av ansvar og rammer for eksamenssituasjonen (Utdanningsdirektoratet, 2020).
Før eksamen
- Muntlig eksamen kan ikke gjennomføres med forberedelsesdel på mandag eller første dag etter helligdag.
- Eleven skal få melding om trekk 48 timer før eksamensstart.
- Helligdager teller ikke med i disse timene.
- Muntlig eksamen har 24 timers forberedelse.
- Forberedelsesdelen skal forberede elevene og privatistene på utfordringer og oppgaver de møter på eksamen i faget.
- Kravet om presentasjon på eksamen er fjernet.
- Forberedelsesdagene er obligatoriske skoledager, og elevene har rett til pedagogisk tilbud
(Utdanningsdirektoratet, 2020).
Fravær
Forberedelsen er en del av eksamen, og elever som har dokumentert fravær på forberedelsesdagen, har også dokumentert fravær fra eksamensdagen. Elever som ønsker å delta på eksamen selv om de har dokumentert fravær på forberedelsesdagen, skal få mulighet til det.
Elever som har udokumentert fravær på forberedelsesdagen, må møte på eksamen. Det er fylkeskommunen som avgjør om privatister skal ha forberedelsesdel til lokalgitt eksamen, og hvor lenge den skal vare (Utdanningsdirektoratet, 2020).
Eksamensoppgaven
- Skal gi eleven eller privatisten mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen.
- Faglærer har plikt til å utforme forslag til oppgaver til lokalt gitt eksamen.
- Eksamensoppgaven bør være såpass åpen at eleven kan ta egne valg for innhold og form.
- Faglærer skal diskutere eksamensoppgaven og plan for gjennomføringen av eksamen med den eksterne sensoren i forkant av eksamen.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Klage på muntlig eksamen
- Eleven har rett til å klage på formelle feil som har hatt noe å si for eksamensresultatet.
- Eleven har ikke anledning til å klage på karakteren.
- Ved spørsmål om klage har skolen ansvar for å veilede eleven.
- Dersom eleven får medhold i en klage, blir eksamenskarakteren annullert.
- Eleven kan velge om hun eller han vil gå opp til ny muntlig eller muntlig-praktisk eksamen, med ny sensor.
- Hvis eksamenen er trekkfag i videregående, skal fag trekkes på nytt.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Forskrifter og rundskriv
Forskrift til opplæringsloven regulerer alle lokalt gitte eksamener:
Rundskriv Udir 2-2020 utdyper bestemmelser til kapittel 3 i opplæringsloven om individuell vurdering:
Gjennomføring av eksamen
- Eleven skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra hva som er mulig innenfor eksamensformen (jfr. §3-22, første ledd).
- En eksamen som bare prøver noen kompetansemål, vil være i strid med dette prinsippet.
- Eksamen kan vare inntil 30 minutter for hver elev.
- Karakteren skal settes på individuelt grunnlag.
- Karakteren er et uttrykk for den kompetansen som hver enkelt elev viser på eksamen.
- Når sensorene har diskutert seg frem til karakter, skal eleven umiddelbart få vite karakteren.
- Kravet om en presentasjon som utgangspunkt for samtalen under muntlig eksamen er opphevet fra 1. august 2020.
- Sensorene må stille spørsmål som gir eleven anledning til å vise bredest mulig kompetanse i faget.
- Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke lete etter det eleven ikke kan.
(Utdanningsdirektoratet, 2020)
Krav om presentasjon fjernet
Å fjerne kravet til en obligatorisk presentasjon under muntlig eksamen gir større fleksibilitet for hvordan elever og sensorer kan bruke forberedelses- og eksamenstiden. Det er viktig å ta høyde for at det finnes flere måter å organisere forberedelsesdagen og eksamen på, utover å starte selve eksamen med en presentasjon. Presentasjon kan fortsatt brukes til muntlig eksamen, men det vil være frivillig for eleven. For en del elever kan det å ha regi på oppstarten av eksamen bidra til å gi forutsigbarhet og trygge rammer. For andre kan kravet om presentasjon begrense muligheten til å vise kompetansen de har i faget. (Utdanningsdirektoratet, 2020)
Tips til praktisk gjennomføring
Friluftsliv er et praktisk fag med muntlig eksamen. Det kan derfor være hensiktsmessig for mange elever å gjøre den muntlige eksamenen mest mulig praktisk. Ta med kart og kompass, ha utstyr tilgjengelig, og la elevene få vise og forklare hvilke vurderinger de gjør med tanke på både utstyr og turplanlegging.
Et eksempel er å ta med en mengde klær og utstyr og la elevene vise hvordan de pakker til tur. Da kan de fysisk velge klær og utstyr som de tar i sekken, og begrunne dette.
Det er også mulig å la elevene vise på et kart hvordan de planlegger en rute fra A til B, ta ut kompasskurs, vise rutevalg og kritiske punkter på ruten og hvordan de leser kartet underveis.
Ta utgangspunkt i elevenes erfaringer. Knytt spørsmål til turer elevene har vært med på, da er det lettere å komme med vurderinger enn ut fra en ny tur som er ukjent for dem. Et eksempel på spørsmålsstilling kan være: «Nå når du skal planlegge tur i et nytt område hvor du ikke er kjent, hvilke vurderinger kan du ta med deg fra fotturen i høst når du nå skal planlegge ny tur?» Eller: «Ut fra erfaringer du har hatt dette skoleåret, hva er kjennetegn på en god leirplass?»
Eksempel på eksamensoppgave
Eksempel på eksamensoppgaveTekst
Utdanningsdirektoratet (2020). Bearbeidet av Gina Wigestrand, Snuitide. (2022)