Til læreren
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen, blant annet knyttet til bærekraft. I de sentrale verdiene for læreplanen for friluftsliv påpekes det at faget skal bidra til at elevene utvikler respekt for naturen og bevissthet om klima og miljø. På friluftslivsturer skal det legges til rette for bærekraftig ferdsel, og det skal tas hensyn til næringsinteresser i naturen. Elevene skal ha basisferdigheter i bærekraftig friluftsliv, og de skal inspireres til et engasjement for å ta vare på naturen. Det er et kompetansemål i friluftsliv 1 at elevene skal «praktisere et friluftsliv som tar vare på naturen» og i friluftsliv 2 at elevene skal «utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen». Friluftsliv er sterkt knyttet til det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, og faget skal på dette området bidra til at elevene utvikler evne og vilje til å ta vare på miljøet og ferdes i naturen på en bærekraftig måte. I denne artikkelen beskrives noen konkrete tiltak for bærekraftig ferdsel på friluftslivsturer.
Det å ha respekt for naturen og praktisere bærekraftig ferdsel krever både kunnskap og holdningsarbeid. Den ansvarlige læreren bør derfor legge inn muligheter for refleksjoner både i forkant, underveis og i etterkant av turer. Bålpraten er også en egnet situasjon for å samtale om hva gruppa har observert av både bærekraftig og mindre bærekraftig ferdsel og bruk av natur. Underveis på tur er det mulighet for å gi elevene praktiske øvelser knyttet til dette temaet. Hvilke menneskelige spor synes i terrenget? Hvor mange bålplasser fant vi? Er disse ryddet? Har andres aktivitet påvirket vår opplevelse? Andre praktiske øvelser er å innarbeide vaner med å rydde bålplasser og alltid ha med pose for å plukke både eget og andres søppel. I friluftslivet bør man også reflektere rundt utstyrsbruk. Opplæring i vedlikehold og reparasjon av friluftslivsutstyr er også et bidrag til et bærekraftig friluftsliv.
Tekst om Bærekraft, sporløs ferdsel og naturvern
Tekst
- Inger Wallem Krempig og Elisabeth Enoksen, Snuitide (2022)