Folkehelse og livsmestring I treningsledelse handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få kompetanse i å lede treningsgrupper og gi dem kunnskap om idrett, folkehelse og livsmestring. Det skal bidra til at elevene utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet, og til at de lærer å gjøre trygge handlingsvalg. Slik skal de bli i stand til å håndtere ulike utfordringer de møter, på en best mulig måte for seg selv og andre. Demokrati og medborgerskap I treningsledelse handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å øve opp evnen til å tenke kritisk over demokratisk og inkluderende ledelse av aktivitet og trening. Faget skal gi elevene en forståelse av samfunnsansvaret som ligger i rollen som leder og instruktør for individer og grupper. Gjennom arbeidet med faget skal elevene få innsikt i hvordan de kan håndtere utfordringer og meningsbrytninger i læringsfellesskap, og de skal ta del i refleksjon om samhandling, likeverd og respekt, uavhengig av forutsetninger.
- gjøre rede for og anvende grunnprinsippene for instruksjon og ledelse - gjøre rede for og bruke ulike undervisnings- og instruksjonsmetoder - gjør rede for ulike leder- og treneregenskaper - utarbeide og gjennomføre hensiktsmessige planer for aktivitet og trening - reflektere over egen og andres praksis som trener og leder
- forklare hvordan samspill og kommunikasjon påvirker læring og utvikling i ulike former for aktivitet og trening - veilede både individuelt og i gruppe i ulike praksissituasjoner - bruke hensiktsmessige aktiviteter, øvelser og undervisningsmetoder i praksis - planlegge, lede og vurdere aktiviteter for grupper og enkeltpersoner med ulike forutsetninger - vurdere egen og andres praksis som trener og leder - vise variasjon i valg av aktiviteter, øvelser og metoder ved planlegging og - gjennomføring av aktivitet og trening planlegge, gjennomføre og evaluere et arrangement knyttet til treningsledelse