Tags
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I treningsledelse handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få kompetanse i å lede treningsgrupper og gi dem kunnskap om idrett, folkehelse og livsmestring. Det skal bidra til at elevene utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet, og til at de lærer å gjøre trygge handlingsvalg. Slik skal de bli i stand til å håndtere ulike utfordringer de møter, på en best mulig måte for seg selv og andre.
Demokrati og medborgerskap
I treningsledelse handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å øve opp evnen til å tenke kritisk over demokratisk og inkluderende ledelse av aktivitet og trening. Faget skal gi elevene en forståelse av samfunnsansvaret som ligger i rollen som leder og instruktør for individer og grupper. Gjennom arbeidet med faget skal elevene få innsikt i hvordan de kan håndtere utfordringer og meningsbrytninger i læringsfellesskap, og de skal ta del i refleksjon om samhandling, likeverd og respekt, uavhengig av forutsetninger.
VG1
VG2
- gjøre rede for og anvende grunnprinsippene for instruksjon og ledelse
- gjøre rede for og bruke ulike undervisnings- og instruksjonsmetoder
- gjør rede for ulike leder- og treneregenskaper
- utarbeide og gjennomføre hensiktsmessige planer for aktivitet og trening
- reflektere over egen og andres praksis som trener og leder
VG3
- forklare hvordan samspill og kommunikasjon påvirker læring og utvikling i ulike former for aktivitet og trening
- veilede både individuelt og i gruppe i ulike praksissituasjoner
- bruke hensiktsmessige aktiviteter, øvelser og undervisningsmetoder i praksis
- planlegge, lede og vurdere aktiviteter for grupper og enkeltpersoner med ulike forutsetninger
- vurdere egen og andres praksis som trener og leder
- vise variasjon i valg av aktiviteter, øvelser og metoder ved planlegging og - gjennomføring av aktivitet og trening
planlegge, gjennomføre og evaluere et arrangement knyttet til treningsledelse