- Planlegge tur med flere overnattinger etter egen og gruppas evne. - Ta hensyn til vær og føre, terreng, gruppas ferdigheter og utstyr i planlegging av tur. - Kjenne til begrepet ferdaråd og bruke dette på tur. - Lage alternative turplaner. -Reflektere over turens innhold og mål.
- Planlegge tur sammen i en gruppe. - Ta hensyn til ulike ferdigheter og kunnskaper i gruppa.
- Reflektere over og beskrive hvordan turplanlegging kan bidra til gode opplevelser på tur.
- Kjenne til ulike måter å vurdere risiko på tur. - Kjenne til hvordan vær og føre, terreng og gruppa kan påvirke planlagt rute. - Gjennomføre aktiviteter på en sikker måte ved å bruke sikkerhetsutstyr og risikoreduserende tiltak.
- Planlegge og vurdere en rute på kartet ut fra "tur etter evne". - Kunne lage en plan B og C. - Vurdere sikkerhet på turen i turplanlegging og utføre risikovurdering for planlagt tur. - Vurdere hvordan vær og føre, terreng og gruppa påvirker planlagt rute. - Veilede turdeltagere i planlegging av tur. - Vurdere gjennomføring av tur.
- Selvstendig og i felleskap planlegge turer og aktiviteter etter egen og gruppas evne.
- Planlegge tur med flere overnattinger etter egen og gruppas evne. - Vurdere og ta hensyn til vær og føre, terreng, gruppas ferdigheter og utstyr i planlegging av tur. - Bruke ferdaråd aktivt på tur. - Lage og vurdere alternative turplaner ut fra gruppas forutsetninger. - Vurdere turens innhold og gjennomføring av turen etter mål for turen.
- Diskutere hvordan turplanlegging kan bidra til mestring, naturopplevelser og fellesskap.
- Vurdere vær og føre, terreng og gruppa i planleggingen av- og på tur. - Ha kunnskap om ulike farer vi kan møte på tur og hvordan vi forholder oss til disse. - Ha med nødvendig sikkerhetsutstyr. - Gjennomføre aktiviteter på en sikker måte ved å bruke sikkerhetsutstyr og risikoreduserende tiltak.