• få erfaring med en "ny" uteaktivitet • pushe egne grenser • øke kunnskap om marint miljø og forsøpling i havet
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv • reflektere over hvilken betydning friluftsliv kan ha for den enkelte
* planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap * forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse * anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte, * anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver * utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen * reflektere over hvordan nye uteaktiviteter er med på å forandre det tradisjonelle friluftslivet * planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe * gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt * vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv
• utvikle egne ferdigheter i surfing • ta vare på hverandre og alltid ha kontroll på egen "kompis i sjøen" • samarbeide i grupper om matlaging og fellesoppgaver • kjenne på naturkreftene i og ved havet • planlegge og få erfaring med riktig bekledning • lære om og erfare energibruk og matbehov ved høy aktivitet • ta vare på eget utstyr på turen, og ha med det man trenger • være med på strandrydding og se marin forsøpling med egne øyne • lære mer om plast i havet • få praktisk erfaring med førstehjelp i tilknytning til vann • reflektere over erfaringer og opplevelser rundt leirbålet
Surfetur
Forslag til oppgaver og konkretisering av kompetansemål
Mål for turen
- Samarbeid innad i gruppen
- Lære å surfe – basisferdigheter
- Ha med rett utstyr og klær
- Bli godt kjent
- Bli tryggere på førstehjelp på tur – i tilknytning til vann spesielt
- Utfordre seg selv og andre
- Ha med nok og riktig mat - ernæringsmessig fokus
- Sporløs ferdsel – med fokus på marin forsøpling
Grupper til turen
Gruppe 1 | Gruppe 2 | Gruppe 3 | Gruppe 4 |
Oppgaver til planlegging
- Alle gruppene skal levere følgende punkter gruppevis:
- Forslag til dagsprogram – med ca tidspunkter
- Pakkeliste
- Fellesutstyr
- Mat
- 1 x fellesmiddag klassen - i utgangspunkt på bål, men stormkjøkken som backup
- 1 x gruppemiddag + evt. Felles frokost og lunch
- Kos på bål
- Lage forslag til konkretisering av kompetansemål
- Se kompetansemålene under
- I tillegg skal dere levere følgende oppgaver gruppevis. Disse skal fremføres på turen.
Gruppe | Tema | Forklaring |
1 | Kosthold
I tillegg skal dere forberede et underholdningsbidrag som kan utføres både på dagtid og kveldstid. | Vurdere hvilket kosthold vi bør ha på denne turen. Hvorfor er det hensiktsmessig med nettopp denne maten og hvor mye mat bør vi ha med oss på turen sammenlignet med en vanlig dag på skolen? Hvordan blir yteevnen påvirket av maten vi spiser? |
2 | Bekledning
I tillegg skal dere forberede et underholdningsbidrag som kan utføres både på dagtid og kveldstid. | Hva bør vi ha med og på oss på denne turen? Hvilke utfordringer kan vi få med tanke på å holde varmen? Hvorfor er nettopp disse plaggene gode ut fra denne typen tur? Hva bør vi sjekke ut på forhånd når vi skal pakke til denne turen? Kan ulike forhold påvirke hva vi bør ha med oss av klær og utstyr?
I tillegg skal dere forberede et underholdningsbidrag som kan utføres både på dagtid og kveldstid. |
3 | Førstehjelp
I tillegg skal dere forberede et underholdningsbidrag som kan utføres både på dagtid og kveldstid. | Hva er typiske skader som kan skje på denne turen? Gi eksempler på ulike scenarioer hvor ulykker kan skje. Hvordan kan vi redusere skaderisiko? Hva bør vi ha med av sikkerhets- og førstehjelpsutstyr? Hvilke livreddende ferdigheter bør vi kunne på denne turen - demonstrer dette. |
4 | Bestemmelser for friluftsliv
I tillegg skal dere forberede et underholdningsbidrag som kan utføres både på dagtid og kveldstid. | Forklar hvilke bestemmelser som gjelder for området vi er i. Hva betyr “landskapsvernområde” og hvilke regler er spesielle for slike områder? Hvilke rettigheter og plikter har vi når det gjelder “allemannsretten”? Hvilke regler gjelder for telting i naturen? |
- Gruppevis fordeling av planleggingsoppgaver før tur.
- Oppgavene limes inn i samarbeidsdokumentet "planlegging av surfetur".
Gruppe | Oppgave |
1 | Transport:
• Hvem kan kjøre?
• Finn bussruter |
2 | • Felles samlingsplass
◦ Lavvo med fyring?- sjekk opp |
3 | • Ringe og leie surfeutstyr
◦ Legg ved priser |
4 | Finne info om stedet vi skal være på. |
Sjekk at dere har gjort alle oppgavene under punkt 1, 2 og 3 og levert disse inn.
Konkretisering av kompetansemål
Turen skal dekke flere av kompetansemålene for friluftsliv 1 og friluftsliv 2.
På denne turen har vi hatt fokus på kompetansemålene som står i tabellene. Under disse er det laget konkretiseringer som viser hva vi legger vekt på. Konkretiseringene samsvarer med målene for turen (øverst på første side).
Friluftsliv 1 | Friluftsliv 2 | Konkretisering |
- samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring | - gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt | • Jobbe aktivt for å få til et godt samhold i klassen
• jobbe sammen som en gruppe med alt fra matlaging til å bygge, rydde og rive leir
• Vise initiativ og være en pådriver for både organisert og uorganisert aktivitet
• være en positiv medelev som støtter de som trenger det
• Bidra til at alle har det bra
• Vurdere hvordan egen innsats har påvirket turen og medelever (FLL2) |
- planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider | - planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider | Planlegging
◦ Ha med det du trenger av både mat, fellesutstyr og personlig utstyr
◦ Bidra i gruppen til planlegging av tur og levere til rett tid
◦ Forberedt til ulike situasjoner (alt går ikke som planlagt)
Gjennomføring og utforsking
◦ Komme forberedt med det du trenger av utstyr til turen (inkludert fellesutstyr som mat, gass, stekespade osv)
◦ Møte opp til rett tid og få med beskjeder som blir gitt
◦ Vise initiativ og positiv holdning, som å gjøre oppgaver til gruppas beste uten at du blir bedt om det
◦ Være aktivt med på surfing og strandrydding
◦ Ta ansvar i gruppa ved matlaging
◦ Utføre oppgaver du blir satt til å gjøre
◦ Bidra til at alle har en kjekk tur
Refleksjon
◦ Reflektere over erfaringer du gjorde på turen og hva du vil gjøre annerledes neste gang
◦ Tenke gjennom og argumentere for hvordan nye uteaktiviteter som surfing er med på å forandre friluftslivet (FLL2) |
- vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer | - forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | • Ha med nok mat
• Velge mat som gir tilstrekkelig energi ut fra aktivitetene vi bedriver og begrunne hvorfor denne maten er hensiktsmessig
• Spise regelmessig (Når, hva, varm mat)
• Samarbeide og være aktivt med i matlaging på turen |
- anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte | - anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte | • Ta vare på fellesutstyr (og pakke det ned etter bruk)
• Rydde og holde orden i leiren slik at du har god oversikt over eget og felles utstyr
• Ha kontroll på sitt eget utstyr og passe på at utstyr ikke står ute og blir vått |
- forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv | • Ha på deg klær etter forholdene
• Ha med deg det du til enhver tid trenger av mat, vann, klær og annet utstyr
• Vurdere betydningen av å ha på våtdrakt når vi surfer | |
- bruke førstehjelp og livreddende ferdigheter i tilknytning til friluftsliv | - anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | • praktisere grunnleggende HLR, spesielt rettet mot vannmiljø
• vise og forklare hvordan man går frem om man finner en bevisstløs person
• forklare vanlige skader som kan oppstå ved surfing og hvordan disse behandles
• vite hvilke faretegn man skal se etter ved nedkjøling/hypotermi |
- gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen | - utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | • Vite noe om hva, når og hvor man har lov til å gjøre ulike ting i naturen, som å brenne bål og telte
• Holde det ryddig og rent i leiren (Praktisere sporløs ferdsel)
• ha kunnskap om marin forsøpling, og hvordan dette truer naturen
• plukke søppel på strendene, for å bidra til å minske marin forsøpling
• Vite hvordan leirplassen skal se ut når vi forlater området
• Kunne si noe om hvordan vi bør opptre når vi er gjester i naturen
• Ha sikkerhetsutstyr lett tilgjengelig på hele turen
• Ta vare på deg selv og andre – alltid ha kontroll på makker i sjøen |
Egenvurdering etter turen
- Beskriv hvordan samarbeidet innad i gruppen fungerte ved planleggingen av surfeturen. Hvordan bidro du til dette samarbeidet?
- Hvilke erfaringer gjorde du deg på denne turen? Hva lærte du? Vær konkret, kom med eksempler.
- Sammenlign denne turen med forrige tur. Hva fungerte bedre/dårligere denne gangen? Hvordan fungerer dere som gruppe på selve turen?
- Hvordan fungerte det utstyret du hadde med deg? Hvordan påvirker bekledningen turopplevelsen og hva kunne du endret på for å få en ennå bedre tur?
- Nevn punktvis hva du husker om marin forsøpling fra turen.
- Førstehjelp - hva er typiske skader som kan oppstå på en slik tur, og hvilke skadereduserende tiltak kan vi gjøre på turen?
- Hvordan mener du at du var med på å bidra til fellesskapets beste på denne turen? Nevn konkrete eksempler i stikkordsform.
- Hvordan vil du vurdere din egen innsats og måloppnåelse denne turen? Begrunn.