• samarbeid i grupper • prøve å klatre ute • sporløs ferdsel • matlaging • bålbrenning • økt kunnskap om å være på tur
• utforske og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og reflektere over turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • vurdere og tilberede mat som er hensiktsmessig på friluftslivsturer • forstå betydningen av og bruke hensiktsmessig bekledning i ulike typer friluftsliv • anvende, vedlikeholde og ta vare på utstyr og redskaper på en hensiktsmessig måte • gjennomføre sikker ferdsel og praktisere et friluftsliv som tar hensyn til naturen • samarbeide for å bidra til fellesskap, sosiale opplevelser og mestring
* planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap * planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider * forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde * anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte, * anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver * utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen * planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe * gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt * reflektere over hvordan nye uteaktiviteter er med på å forandre det tradisjonelle friluftslivet
• Sikker ferdsel - lære om sikker opptreden på klatrefelt og klatring ute - klatre og sikre hverandre • håndtere og ta vare på klatreutstyr • sette opp og etablere fast leir (basecamp) • lage mat i grupper • øve på å lage mat på stormkjøkken • øve på å lage bål • sanke ved til bål - lære hva som er god ved og ikke - sporløs ferdsel • gåtur på sti med aktiv bruk av kart • jobbe med å ha orden på utstyr, både eget og felles • praktisere sporløs ferdsel både i leir, på tur og ved avreise • samarbeide i gruppa og med resten av klassen • diskutere erfaringer med å være ute, hva er lurt å gjøre/ikke gjøre og hva er lurt å ta med/ikke ta med på tur