Tur etter evne betyr at vi planlegger, og gjennomfører, tur som vi er i stand til å mestre. Alle i gruppen må ha forutsetninger for å klare turen som skal gjennomføres (Faarlund, 1972). Det er lov til å utfordre seg selv, men utfordringene må ikke være større enn at dere som gruppe, eller du alene, er i stand til å håndtere dem. Nes (2019) nevner fem punkter som er sentralt for tur etter evne:
- selvinnsikt – egen og andres motivasjon, overskudd og evner
- kjennskap til vær og naturmiljø der en skal
- erfaring – hva man kan fra før og overskudd på tur
- unngå situasjoner som gjør at du/turfølget kan trenge hjelp utenfra
- selvhjulpen – ha metoder og utstyr for å hjelpe hverandre ved uhell.
Både i forkant av tur og underveis er det viktig å ta nye vurderinger med tanke på om man klarer å gjennomføre turen som planlagt. For eksempel kan en i turfølget bli syk, eller man kan møte på flomstore elver og få problemer med vading. Vær og føre er det viktig å ta hensyn til, samtidig som turdeltagernes erfaring og utstyr har en del å si for hvordan vi håndterer situasjoner som oppstår.
Den eneste fjellregel vi behøver å kunne er at vi må velge og planlegge en tur slik at våre forutsetninger – enda om de skulle reduseres underveis – alltid vil veie tyngre enn de krav som stilles til oss – også dersom disse kravene skulle bli skjerpet. Med andre ord: Velg tur etter evne – ikke over evne. (Faarlund, 1971, s. 22)
Hva vi må ta hensyn til når vi skal begynne å planlegge
Planlegging av tur bør skje sammen med de man skal på tur med. Valg av aktivitet er en viktig faktor for hvordan du planlegger. Det er stor forskjell på en kanotur og en gåtur. Turens mål og deltagernes ferdigheter påvirkes av aktiviteten du planlegger. I tillegg må du tenke igjennom sikkerhetsvurdering for valgt aktivitet. Generelt er vinteraktiviteter mer krevende med tanke på sikkerhet enn sommeraktiviteter (Jakobsen og Pulli, 2021, s. 285).
I tillegg til valg av aktivitet(er) er det fire faktorer man bør tenke igjennom når man skal begynne å planlegge turen. Ved å ta hensyn til disse faktorene vil vi bli enda bedre til å planlegge tur etter evne (Nes, 2019).
- Hvem
- Hvor
- Når
- Utstyr.
Disse faktorene påvirker hverandre gjensidig. Det betyr at det ikke hjelper å ha verdens beste ski hvis den som står på skiene ikke kan stå på ski. På samme måte er det vanskelig å gå lange dagsmarsjer i krevende terreng i desember, fordi det blir fort mørkt. Men hvis det er få og erfarne folk i gruppen som kjenner terrenget og været er godt, kan det likevel være mulig å gjennomføre.
Hvem
som er med på turen gir forutsetninger for hvilken tur vi skal planlegge. Vi må undersøke:
- Antall deltagere
- Erfaringer og ferdigheter til de som er med
- Orienteringsferdigheter
- Førstehjelpskunnskap
- Generell turerfaring.
Hvor
man drar på tur er det også viktig å finne ut av.
- Hvor vil du dra?
- Har du kart over området? Hvor kan du finne dette?
- Hvor langt skal du gå?
- Hvordan er terrenget?
- Skal du gå mye oppover eller nedover?
- Er det myrete eller steinur?
- På vinteren: Er det skredfarlige områder der du skal dra?
- Høyde over havet?
Når
skal du dra på tur? Årstid har mye å si for hvor du bør legge turen og hva du må ha med deg.
- Hvilken tid på året planlegger du tur?
- Hvor lenge er det dagslys?
- Hvordan er føret? Mye snø, gjørmete, isete, mye vann i elver? Skredfare?
- Hvordan er værmeldingen?
Utstyr
du har tilgjengelig er også viktig for planleggingen.
- Hva trenger du å ha med deg på tur?
- Trenger du utstyr til matlaging og overnatting?
- Hvordan skaffer du utstyr om du ikke har alt selv?
- Hvilket sikkerhetsutstyr må du ha med?
- Trenger du reparasjonsutstyr?
Etter å ha vurdert de fire faktorene vil sammenhengen mellom dem være tydelig. Utstyret som er tilgjengelig i gruppen påvirker hvor du kan legge turen, samtidig som årstid og deltagere også påvirker hvilket utstyr som trengs. Ved å se på disse faktorene i forkant av tur vil vi være bedre forberedt på hva som venter. Dermed vil vi også være bedre i stand til å vurdere om turen kan gjennomføres med deltagerne som planlagt, i tillegg til at det blir enklere å gjøre justeringer underveis.
Her kan du lese mer om planlegging av tur
Oppgaver til turplanlegging
Se også oppgaven «tur etter evne» for å øve på hvordan elevene skal ta hensyn til de ulike faktorene i turplanleggingen.
Oppgaver til turplanlegging og sikkerhet
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2021)