Før tur - planlegging
I planleggingsfasen skal vi sørge for at vi vi forbereder oss best mulig til den aktiviteten vi skal gjennomføre. Det innebærer også å tenke over hva som kan gå galt og risikoreduserende tiltak. Følgende prinsipper kan i tillegg være til inspirasjon og hjelp i planleggingsarbeidet.
Turplan
Vi bør alltid skrive en konkret turplan for turen vi skal på. Det er vanlig å planlegge plan A og B. Plan A er hovedplanen for tur, mens plan B er reserveplan. I tillegg bør du ha en kriseplan – plan C. Denne skal hjelpe deg om uhellet er ute.
Lag i tillegg en reserveplan som går i et annet område enn hovedplanen. Da har du mulighet til å gjennomføre turen selv om vær eller føre ikke blir som planlagt.
- Plan B - reserveplan
- Hva skal til for at ruten endres?
- Ett eksempel er hvor mye vind man skal tåle før man snur
- Bør vi legge om ruten med en gang hvis vi vet at forholdene blir vanskelige?
- Plan C – kriseplan
Ved å lage en plan b, eller reserveplan, er vi bedre forberedt hvis det skjer uforutsette ting.
Husk å tegne inn plan b på kartet. Deltagere på turen må være informert om plan b og mulige endringer på ruten. I forkant av turen bør man ha et ferdaråd hvor man tar opp:
Reserveplan i annet turområde
Tenk igjennom hva som kan sette en stopper for opprinnelig plan. Eksempler kan være vind, snøforhold eller mye nedbør. Lag en reserveplan i et område som ikke er like utsatt for vær og vind.
Lag en plan som skal hjelpe deg hvis noe går galt på turen. Enten det skjer en ulykke eller dere ikke kommer fram til hytta. Husk telefonnummer og varslingsrutiner i planen.
Turplanen for turen vi skal på fylles ut etter forslag til innhold i turplaner, inspirert av Horgen og Christoffersen (2019):
Plan A – hovedplan | Plan B - reserveplan | Plan C - kriseplan |
1) Inntegning av ruten på kart, med
a. Startsted
b. Veivalg
c. Leirplasser
d. Sluttsted
2) Skriftlig plan for turen
a. Deltagere
b. Teltlag eller grupper
c. Dagsplan
d. Rutebeskrivelse med avstander og høydemeter
e. Overnattingsform
f. Ansvarsfordeling
g. Mat
h. Utstyr
i. Fellesutstyr
j. Førstehjelp | 1) Alternativ rute(r)
a) Ruten tegnes inn på kartet
b) Steder vi kan søke ly eller alternativ overnatting (tegnes på kart)
2) Lag en skriftlig plan som forteller
a) mulige justeringer av plan A
b) er det mulighet for å komme seg raskt ned fra fjellet om det er nødvendig?
c) utstyr vi kan trenge ved ulike scenarioer – for eksempel sovepose om vi må overnatte ute.
Informer deltagere om plan B og mulige endringer i ruten. | 1) Kartskisse med
a) hytter/nødly
b) bebyggelse eller mobildekning
c) veivalg ut av området
2) Skriftlig plan
a) Hvem har kompetanse innen førstehjelp
b) Hvem har sikkerhetsutstyr
c) Varslingsrutiner
d) Mobildekning
e) Responstid for å få hjelp
3) Avtaler for å styrke beredskap for ulykker i gruppen
a) Hva gjør vi om noen kommer bort fra gruppen?
b) Hva gjør vi om noen skader seg?
c) Hvordan holder vi den skadde varm?
d) Hvordan transporterer vi den skadde?
4) Varsling
a) 113
b) 112 – hvis telefonen du ringer fra er låst. |
Her er noen eksempler på turplaner:
Risikovurdering
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) påpeker at en tilbyder av en forbrukertjeneste må:
«[...] forsvarlig kunne identifisere risikofaktorer og vurdere samlet risiko tilknyttet gjennomføringen av tjenesten du tilbyr, samt treffe nødvendige og tilstrekkelige tiltak for at risikoen overfor forbrukere og andre er akseptabel. Ansvaret for sikring av forbrukertjenester gjelder uavhengig av om tilbyder mottar vederlag for tjenesten og uavhengig av om tilbyder er næringsdrivende eller ikke.» (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, 2007, s. 4).
En felles organisering av aktiviteter vil bli betraktet som tjenesteyting selv om deltagerne i utgangspunktet skal ha ansvar for seg selv og egen sikkerhet (Advokatfrimaet Steenstrup & Stordrange, 2009). Egenturer elevene deltar på i regi av skolen vil derfor også være omfattet av produktkontrolloven.
DSB sin ROS-analyse og 3x3-filtermodellen er de vanligste som benyttes.
ROS-analyse
ROS-analyser kan likevel være en god måte å synliggjøre farer vi kan møte på tur. I tillegg kan ROS-analysen muligens ivareta lovens krav om dokumentering av sikkerhetsarbeid i større grad enn 3x3 filtermodellen. Analysen bør suppleres med 3x3 filtermodellen på tur for å sikre god risikovurdering fortløpende.
Vedlagt ligger forslag til forenklet ROS-analyse.
3x3-filtermodellen
3x3 filtermodellen ble utarbeidet av Werner Munter og ble laget for ferdsel i skredterreng. Modellen er mye anvendt innenfor vinterfriluftsliv og ferdsel i brattere terreng, men kan også benyttes ved vanlige leiraktiviteter (Jakobsen & Pulli, 2021). Filtermodellen brukes både som planleggingsverktøy og vurdering av farer underveis. Poenget å kontinuerlig vurdere mulige konsekvenser av uønskede hendelser. Sannsynlighetsberegning er ikke i fokus. Horgen og Christoffersen (2019) trekker fram årvåkenhet i situasjonen som avgjørende for å oppdage mulige farer. Dette støttes av Endsley (2006) i Vereide, Vikene og Hallandvik (2019), som viser til at det innen flere yrker der risiko er en faktor, benyttes «sjekklister» for at personene skal rette oppmerksomheten mot relevant informasjon i en gitt situasjon.
Både i forkant av tur, og underveis, er det viktig å ta nye vurderinger med tanke på om man klarer å gjennomføre turen som planlagt. For eksempel kan en i turfølget bli syk, eller man kan møte på flomstore elver og få problemer med vading. Vær, føre og deltagerer på tur endrer seg underveis, og vi må derfor kontinuerlig vurdere disse faktorene mens vi er på tur. Dette støttes i masteroppgaven til Bjerke (2016), som viser behovet for vurdering av disse tre «filtrene» både før tur og underveis. Modellen vil i sin enkelhet hjelpe oss til å vurdere hvilke farer som til enhver tid er mest fremtredende. Gjør kontinuerlig en vurdering av vær, terreng og deltagere: er det nedkjøling, utglidning eller slitne deltagere som er den største faren akkurat nå? Gjør risikoreduserende tiltak og endringer i planen dersom det trengs. Involver elevene slik at de kan være med på å ta beslutninger.
Tur etter evne
Tur etter evne betyr at vi planlegger, og gjennomfører, turer som vi er i stand til å mestre. Alle i gruppen må ha forutsetninger for å klare turen som skal gjennomføres (Faarlund, 1974). Utfordringene må ikke være større enn at gruppen, eller du alene, er i stand til å håndtere dem.
«Den eneste fjellregel vi behøver å kunne, er at vi må velge og planlegge en tur slik at våre forutsetninger – enda om de skulle reduseres underveis – alltid vil veie tyngre enn de krav som stilles til oss – også dersom disse kravene skulle bli skjerpet. Med andre ord: Velg tur etter evne – ikke over evne.» (Faarlund, 1974, s. 22).
Nes (2019) nevner fem punkter som er sentrale for tur etter evne:
- Selvinnsikt – egen og andres motivasjon, overskudd og evner
- Kjennskap til vær og naturmiljø der en skal
- Erfaring – hva man kan fra før og overskudd på tur
- Unngå situasjoner som gjør at du/turfølget kan trenge hjelp utenfra
- Selvhjulpen – ha metoder og utstyr for å hjelpe hverandre ved uhell.
Ut fra disse prinsippene bør følgende prinsipper gjelde for turer.
For å sikre tur etter evne må læreren:
- Realistisk kunne vurdere sine egne og gruppens forutsetninger opp mot utfordringer på turen.
- Ha kjennskap til vær og naturmiljø der turen er planlagt.
- Planlegge med god sikkerhetsmargin, for å unngå situasjoner som gjør at gruppa vil trenge hjelp fra andre.
- Ha med utstyr for å kunne hjelpe seg selv og gruppa ved uhell.
- Ha kjennskap til, og evne til å følge sikkerhetsrutiner og turnormer som gjelder på turen.
- Holde et våkent øye med elevene og situasjoner som oppstår i løpet av turen.
- Ha god dialog og involvere elevene i beslutningsprosesser når det er sikkerhetsmessig forsvarlig.
Føre-var-prinsippet
Føre var-prinsippet er et prinsipp som innebærer at tiltak skal iverksettes, eller at en ikke skal gjennomføre aktivitet dersom det er betydelig vitenskapelig usikkerhet (uvitenhet) knyttet til konsekvensene av aktivitetene, og disse konsekvensene anses som alvorlige (Aven, 2015, s 104).
Verdidiskusjoner om risikotaking, tilpasning av tur og område til gruppas forutsetninger og deltagelse i beslutningsprosesser har siden -70-tallet hatt en sentral plass i friluftsveiledningen (Horgen og Christoffersen, 2019). Kaiser (2004) konkluderer med at føre-var-prinsippet baserer seg på tidligere erfaringer, observasjoner og i tillegg legger opp til verdidiskusjoner og deltagende beslutningsprosesser. Tur etter evne er et mye brukt begrep innen friluftsliv, og kan ses i sammenheng med føre-var-prinsippet.
Føre-var prinsipper i friluftsliv
- Vurder forhold, området og gruppen kontinuerlig
- ha fornuftig progresjon - tur etter evne
- fokuser på farer - ikke risiko
- tenk konsekvenser på tur - hva hvis?
- Organiser deltagere i mindre grupper
- ha fokus på god kommunikasjon og deltagende beslutningsprosesser
- Lag turnormer - og følg de
- Lag og følg dynamiske handlingplaner
- Vær oppmerksom - følg med på situasjoner som oppstår
- Bygg kompetanse og kunnskap
- Vær ydmyk for det du ikke kan
- Ha respekt for natur og naturkrefter og formidle det til elevene
- Jobb med å få et reflektert forhold til fare og sikkerhet på tur
(Inspirert av Horgen og Christoffersen 2019)
Informer deltagerne slik at de kan være med på å ta beslutninger om de er i stand til det. Hvor langt er det igjen? Hvor og når bør vi ta pause? Skal vi gå den lange eller korte ruta?
På tur - vær forberedt
Ferdaråd
Et ferdaråd er et samlingspunkt hvor alle deltar og kan bidra med sine innspill. På den måten får vi en følelse av nærhet og tilhørighet i gruppen. Læreren får anledning til å gi informasjon og svare på eventuelle spørsmål.
Før vi drar på tur bør vi alltid samles og prate sammen. Da tar vi opp hva slags tur vi skal på, hvem som skal på tur og hvor vi skal dra. Vi må også få klarhet i hvilket utstyr vi trenger og når turen skal finne sted (Jakobsen og Pulli, 2021). Målet er at vi planlegger tur etter evne.
På selve turen bør vi også gjennomføre ferdaråd. Målet er å inkludere alle som skal på tur, høre hvilke erfaringer folk har og ambisjoner for turen. Ferdaråd er med på å sikre opplysningsplikten i henhold til produktkontrolloven og bør være obligatorisk på alle turer.
Turnormer
Turnormer kan også kalles råd, rutiner, gode vaner, prosedyrer eller arbeidsmønstre (Tordsson 2014 i USN 2019). Turnormer er i bunn og grunn tur etter evne og føre-var-prinsippet som er skriftliggjort.
For turer hvor elevene skal ferdes på egenhånd anbefales det skriftliggjorte turnormer som elevene er gjort kjent med. Det kan også med fordel lages skriftlige turnormer for kanopadling og skiturer da dette er aktiviteter med høyt skadepotensial ved ulykker, som nedkjøling, drukning og skred (Horgen, 2013).
Følgende punkter kan være et godt utgangspunkt for generelle turnormer:
- Planlegg og gjennomfør tur etter evne.
- Prioriter alltid sikkerhet først.
- Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr.
- Vis respekt for været, og været som er varslet.
- Ta hensyn til vær og vind underveis.
- Tenke konsekvens i alle situasjoner.
- Lytte til og overholde instrukser fra veileder.
- Være positiv og konstruktiv.
- Gjennomfør sporløs ferdsel.
Tilleggspresisering for elever som skal på egentur:
- Lage tydelige avtaler og overholde disse.
- Minst en i gruppa skal alltid ha telefonen påslått.
- Gruppa skal gi beskjed til lærer
- Større endringer i rute skal sendes skriftlig til lærer underveis.
når de starter turen, når de er i leir og når de avslutter turen.
Eksempler på spesifikke turnormer
Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge sin HMS-plan.
Skog og fjell | Vinter | Kano (flatt vann) | Kajakk |
Planlegg og gjennomfør tur etter evne. | Planlegg og gjennomfør tur etter evne. | Alle som skal padle kano bør kunne svømme. | Alle som skal padle kajakk bør kunne svømme. |
Sørg for at noen du stoler på vet hvor dere er og hvilke planer dere har. | Sørg for at noen du stoler på vet hvor dere er og hvilke planer dere har. | Flytevesten skal alltid være på under padling. | Flytevesten skal alltid være på under padling. |
Vis respekt for været, og været som er varslet. | Vis respekt for været, og været som er varslet. | Bevisstgjør deg vanntemperaturen før padling. | Bevisstgjør deg vanntemperaturen før padling. |
Ta hensyn til vær og vind underveis. | Ta hensyn til vær og vind underveis. | Ta hensyn til vær og vind underveis. | Ta hensyn til vær og vind underveis. |
Hold gruppen samlet. | Hold gruppen samlet. | Hold gruppen samlet. | Hold gruppen samlet. |
Unngå at noen i gruppen legger ut på tur alene. | Unngå at noen i gruppen legger ut på skitur i høyfjellet alene. | Ikke legg ut på padletur i en kano alene. | Ikke legg ut på padletur en kajakk alene. |
Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr. | Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr. | Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr. | Medbring nødvendig sikkerhetsutstyr. |
Inneha nødvendig kompetanse for å kunne håndtere kriser og vanskelige situasjoner. | Inneha nødvendig kompetanse for å kunne håndtere kriser og vanskelige situasjoner. | Inneha nødvendig kompetanse for å kunne håndtere kriser og vanskelige situasjoner. | Inneha nødvendig kompetanse for å kunne håndtere kriser og vanskelige situasjoner. |
Holde betryggende avstand til skredfarlig terreng og utløpsområder – gå rundt. | Pakk utstyret på en forsvarlig måte i kanoen. | Pakk utstyret på en forsvarlig måte i kajakken. | |
Søk ly hvis under - 25 effektive grader. | Ikke vær flere enn to personer pr. kano. | ||
Hold betryggende avstand til demninger og elveos (isforhold). | Hold betryggende avstand til demninger og elveos. | ||
Hold gruppen i nærheten av land. |
Sikkerhetsutstyr på tur
På turene skal lærer alltid ha med seg ekstra utstyr for å ivareta sikkerhet, men hva og hvor mye avhenger av type tur, og ikke minst personlige preferanser.
Det er viktig å alltid ha med varme klær, liggeunderlag og nødbivuakk for å hindre sterk nedkjøling (hypotermi) av skadde personer. I tillegg skal mobiletelefon, satelittelefon, SPOT, InReach eller lignende være med for å kunne varsle om skade. Tenk at du skal ha med nok utstyr til å klare deg ett døgn uten hjelp.
Nedenfor er et forslag til generelt sikkerhetsutstyr som alltid skal være med på tur (også dagsturer):
Utstyr | Kommentarer |
Førstehjelpspakke | Minst ett per lærer. Sportstape, gnagsårplaster, støttebandasje, sårforbinding, plastfolie og eventuelt smertestillende. |
Leatherman (eller tilsvarende) | Minst en. |
Mobiltelefon | Minst to per gruppe, husk ekstra lading. |
Liggeunderlag | Anbefaler ca ett liggeunderlag per fire-fem elever. |
Nødbivuakk (vindsekk/jervenduk/søppelsekker) | Antall kommer an på størrelsen. Det bør være et mål at alle elever på turen kan sitte i vindsekk ved behov. Hvis telt er med på turen, er vindsekk ikke nødvendig. |
Varme klær (og eventuelt sovepose) | Hver person må ha med ekstra tøy. Husk lue og votter også vår/sommer/høst. |
InReach | Skal brukes på turer hvor det er lite dekning. Husk å sjekke abonnement og batteri før avreise. |
Se ellers Førstehjelpsutstyr for forslag til hva som bør være med på tur.
Varsling og tiltak ved uhell
På tur bør vi alltid ha med oss en plan over hva vi skal gjøre hvis det skjer uhell på tur. I en stresset situasjon er det vanskelig å huske alt vi må tenke på, derfor er det lurt å ha en kort og oversiktlig plan over hva vi må gjøre. Både tiltakskort, alarmplaner og “kriseark” er eksempler på hvordan slike planer kan se ut. Det viktigste er at det kommer tydelig frem hva du skal gjøre, og at tiltakene er kort og konkret beskrevet.
Forslag til kort og konsis handlingsplan ved ulykke:
- Ta ledelsen og gjør nødvendige sikkerhetstiltak
- Utfør førstehjelp
- Varsle 113, og evt 112
- Varsle sentralbord på skolen eller rektor direkte
- Ivareta og følge opp de involverte i hendelsen
Dødsfall
Prosedyrer vedrørende dødsfall er det stort sett skolens ledelse som ivaretar. Rutiner for dødsfall bør være beskrevet i skolens beredskapsplan. På tur bør dere ha med en skriftlig handlingsplan for hvordan lærer på tur skal håndtere et eventuelt dødsfall.
Alarmplan
Alarmplan er en oversikt over hva du skal gjøre ved en ulykke. Alarmplanen er mer detaljert enn en handlingsplan og blir ofte brukt i svømmehaller. I en situasjon på tur kan handlingsplan være mer hensiktsmessig, da den på en kortere måte forteller hva du skal gjøre.
Nedenfor følger tips til innhold i en alarmplan fra Svømmedyktig.no (u.å.):
- Om en situasjon oppstår er det viktig at en tilsynsansvarlig tar ledelsen og utfører rollen rolig for å roe ned situasjonen. Deretter gir man konkrete beskjeder til andre om hva de skal gjøre for å hjelpe til i denne situasjonen. Beskjedene skal gis for å begrense skadevirkningene og iverksette tiltak som er bedre enn å ikke gjøre noe.
- Tilsynsansvarlig(e) tar ledelsen hvis noe skulle skje (fremstår rolig og unngår overdramatisering).
- Få oversikt: Hva har skjedd? Hvor mange gjelder det? Er det mulig at flere kan bli skadet? Hvordan kan vi berge den forulykkede (forlenget arm/flyte-element/svømme uti)? Hvor lenge har den forulykkede vært under vann?
- Delegere ansvar og roller:
- Få øvrige vekk fra skadestedet, slik at de ikke er i veien eller kan havne i samme situasjon.
- Varsle, ringe 1-1-3, oppgi hvem, hva og hvor (hvis det ikke er en konkret adresse, oppgi koordinater fra Hjelp 1-1-3 appen fra Norsk Luftambulanse, evt. kjennetegn i nærheten).
- Hjelpe/berge den forulykkede.
- Gå ambulansen i møte.
- Hvis den forulykkede ikke har pust, igangsette hjerte- og lungeredning (HLR) uten stans, til ambulansen kommer og ambulansepersonell tar over ansvaret eller personen våkner opp.
- Ordne med tørre klær til den forulykkede hvis han/hun er bevisst og nedkjølt.
(https://svommedyktig.no/ute/alarmplan/)
Handlingsplan/tiltaksplan
På tur bør det være med en plan for hva du skal gjøre hvis det skjer en ulykke. Handlingsplan, tiltaksplan eller tiltakskort er ulike navn på omtrent det samme. Poenget er å gi kort og konsis informasjon om hva du skal gjøre.
Her følger eksempler på hendelser og forslag til tiltak som kan være til inspirasjon for utarbeiding av egne handlingsplaner.
Hendelse | Tiltak |
Sykdom/skade
- transport av skadet | · Førstehjelp på stedet.
· Ring 113 ved behov for medisinsk behandling og/eller evakuering
· Hold den skadde varm.
· Mulighet for å transportere pasienten til behandler?
o Dersom én lærer: blir hele turgruppa med på transporten.
o Dersom to lærere: kan gruppa deles ved behov
· Skoleledelsen varsles. |
Værfast | · Returner til nærmeste hytte om mulig
· Etabler sikker leir eller bli i nåværende leir om dere ikke kan gå videre
o Merk leirplass godt med tanke på evakuering
o Vurder å grave dere inn i snøen hvis det ikke er hensiktsmessig/mulig å bruke telt
· Vurder behov for transport ut av området
· Orientere skoleledelsen via telefon om mulig
· Dersom det blir aktuelt å dele gruppa følger en lærer hver gruppe. |
Savnet deltager | · Samle resten av gruppa.
· Få informasjon om hvor og når den savnede sist ble sett
· Start søk etter savnet
o Dersom to lærere: lærer og evt noen av elevene starter søk
o Dersom én lærer: utfør søk med hele gruppa
· Varsle skoleledelsen hvis ikke funn av savnet
· Politi varsles når skoleledelsen har sjekket at foresatte ikke har vært i kontakt med de som er savnet.
· Vær tilgjengelig på telefon for skoleledelsen og leder for leteaksjonen.
· Sørg for at resten av deltagerne har det bra |
Deltager som går seg vill | · Bli hvor du er med en gang du merker at resten av gruppa er borte
· Slå leir, marker leirplass tydelig og vent på hjelp.
· Hvis du vet hvor en er og kjenner veien kan
o returnere til startpunktet for turen
o returnere til siste overnattingssted
· Dersom det er en lærer i hver av gruppene, returnerer begge gruppene til avtalt sted
o enten startpunktet for turen eller til siste overnattingssted
· Dersom været er for dårlig til å gå i, slår en leir og merker leirstedet godt.
· Skru mobiltelefoner og kontroller dekning
o Forsøk å ringe ansvarlige lærere.
o Ring skoleledelsen, evt. foresatte dersom disse ikke tar telefonen
o Foresatte skal da varsle skoleledelsen
· Oppgi posisjon dersom den er kjent (husk kartreferanse). |
Nedkjøling | · Legg den skadde inn i damptett materiale som vindsekk eller søppelsekk
· Legg et isolerende lag utenpå
o Sovepose, dunjakker og varme klær kan brukes
o Husk lue
· Legg den skadde på et liggeunderlag
· Legg den skadde inni et vann og vindtett lag som for eksempel vindsekk
· Bruk varmeflasker eller en person inni vindsekken som aktiv oppvarming hvis personen allerede er nedkjølt |
Brann i telt/hytte | · Varsle 110 og evakuer resten av turdeltagerne.
· Foreta opptelling – mangler vi noen?
· Gi førstehjelp til evt skadde og ring 113
· Prøv å rive teltet hvis mulig.
· Prøv å slukke med vann eller ved å kvele flammene (OBS! Ikke slå på flammen da dette tilfører mer oksygen og gir en større brann).
· OBS! Moderne telt og mye av det andre utstyret vi bruker er laget av plastikk. Dette smelter og kan gi stygge brannskader. Syntetiske materialer kan òg avgi giftige gasser. Unngå å puste inn røyk. |
Redning med helikopter | · Det kreves horisontal flate 25x25 m.
· Marker landingsplassen (i snø kan kaffe e.l. hjelpe).
· Fjern alle løse gjenstander, som ski, sekker, poser o.l. langt vekk fra landingsplassen for å hindre skade.
· Signaliser tydelig til helikopteret, eller marker med lys/bål.
· Stå foran landingsplassen med vinden i ryggen.
· Vent på klarsignal før du nærmer deg helikopteret. Huk deg ned når du nærmer deg.
·
· |
Eksempler på tiltakskort:
Etter tur - evaluering
Evaluering av tur er viktig for å lære og gjøre nødvendige justeringer. Turevaluering bør alltid gjøres av lærerne som har vært på tur, og noen ganger bør også elevene være med. Evaluering av turene som helhet bør tas opp som egen agenda på avdelingsmøter i etterkant av gjennomførte turer for å sikre god internkontroll.
Eksempler på spørsmål til evaluering kan være:
- Gikk alt som det skulle?
- Hvorfor gikk det bra?
- Avvik (gjelder også nestenulykke)?
- Hvorfor gikk det galt?
- Skade på person/utstyr?
- Hva ville du gjort annerledes til neste gang?
- Ta med lærdommer slik at neste tur blir bedre
Oppfølging av uønskede hendelser
Ved avvik/uønskede hendelser er det svært viktig å følge opp i etterkant.
Det bør noteres ned hva som skjedde, konsekvenser og tiltak for å unngå at det skjer igjen (Arbeidstilsynet, u.å.). Avviksskjema er et verktøy som fungerer som en mal for slike rapporter.
Nedenfor eksempler på maler for ulike avviksskjema med utgangspunkt i Klatreforbundet (u.å.) og Røkenes og Andersen (2019):
(Dokumentene er nedlastbare)
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2022)