Nedenfor ligger et eksempel på en årsplan i friluftsliv 2. Turene er markert i gult, resten er teori og praktiske timer med forberedelse og etterarbeid til tur.
Timetallet i denne årsplanen ligger på 140 timer.
Av dette er 112 timer på tur og 28,5 timer andre timer.
44*0,45 timer = 20 timer teori (én økt er 45 minutter)
15*8 = 120 timer tur (en dag på tur regnes som åtte timer)
Uke | Dato | Økter | Dager | Type tur/Tema | Fokusområder | Kompetansemål |
---|---|---|---|---|---|---|
36 | 2 timer - ute | Info om faget
• Planlegge og informere om turer
• samarbeidsoppgave: sette opp hengekøye | Fortelle litt generelt om faget
• Bli kjent
• Medbestemmelse i valg av dagsturer
• Forberede seg til første tur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap | ||
38 | 2 timer | Planlegge tur
◦ FLL2 elevene styrer økta | Forberede seg til første tur | ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
38 | 3 | Klatre- og fjelltur
Tengesdalsvatnet
| • få erfaring med å lede grupper
• bli bedre kjent med klassen
• undervise i klatring og sikring
• undervise i kart og kompass
• hjelpe til med å slå opp leir og lage bål
• ansvar for fellesmiddag | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
◦ reflektere over hvordan nye uteaktiviteter er med på å forandre det tradisjonelle friluftslivet | ||
39 | 2 timer | • Refleksjon fra klatretur
• Rydding av telt og utstyr
• Forberede neste tur
• Vise årsplan | • Hva har vi lært på tur
• Gjennomføre vedlikehold av utstyr (telt) etter bruk
• Medbestemmelse og refleksjon rundt tur og hva som skaper gode opplevelser
• Lage kriterier for måloppnåelse neste tur | ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
40 | 2 timer - ute | Planlegge tur - poster ute
• Ha stasjoner hvor FLL2 elevene underviser i ulike tema – vi blir på forhånd enige om hvem som tar hva | • Bekledning og pakking av sekk
• Kosthold på tur
• Orientering
• Forberedelse tur i grupper
▪ ferdaråd
| ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
42 | 3 | Fottur Flørli – Skåpet
◦ FLL2 elevene skal være turledere | ◦ Lede fjelltur med ansvar for gruppa og orientering i fjellet
◦ Jobbe med ledelse, gruppedynamikk, orientering og aktive veivalg
◦ Førstehjelp på tur
◦ Overnatte ute og på DNT-hytte
| ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
◦ vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte | ||
45 | 2 timer | Undervisning ute i grupper, ansvar for hver sin stasjon:
◦ Pakking av dagstursekk
◦ Kart og kompass
◦ Førstehjelp
◦ Planlegge dagstur
Rydding av utstyr | • Vise hva man bør pakke i en dagstursekk
• Varsling av ulykke
• Forklare hva en risikoanalyse er og hvorfor den lages
• Undervise om kart og kompass
• Kompasskurs
• Karttegn
• GPS og Apper
• Ha oppgaver om førstehjelp og vise hvordan man kan behandle pasienter ute
• Planlegge dagstur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
47 | 1 | Lifjell - Jødestadfjellet
• Kart og skade på tur | • Fokus på kart og kompass
◦ Kunne lese kartet
◦ Lære å finne kompasskurs
◦ Finne koordinater
• Pakking av sekk
◦ Alle skal ha sekk som er forsvarlig for dagstur på vinteren
• Plan B
• Førstehjelpsoppgaver underveis | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
50 | 2 timer | • Vurdering av tur og rydding av utstyr
• Egenvurdering og underveisvurdering og samtaler | • Hva har vi lært på tur
- Samtaler om måloppnåelse og egenvurdering
• Vedlikehold og sjekking av utstyr
• Lære hva man skal se etter for å se om utstyret er i orden
• Kunne utføre enkle reparasjoner på egenhånd | ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
JULEFERIE | ||||||
3 | 2 timer | Planlegge dagstur | • Ta bilde av ski og skisko som skal brukes på skitur
• Planlegge dagstur
• tegne inn rute (plan A og B)
• lage risikovurdering
• bruke bratthetskart
• lage pakkeliste | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
5 | 1 | Dagstur på ski
-Hunnedalen
◦ Planlegge rute | • Teste utstyr før vintertur
• Jobbe med kart og kompass og sikker ferdsel | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
• gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt | ||
6 | 6 | Reparasjon av utstyr
• Hør med elevene om de har symaskin som vi kan låne | • Reparere telt, teltstenger og annet av skolens utstyr som har fått skade
• Reparere eget turutstyr
• Lære å sy fotposer
Ta med:
- symaskin om du har
- ødelagte turklær (rifter, manglende knapp, strikk, hull eller lignende)
- bevernylon til å lage fotposer som vi trenger til vinterturen
- godt humør :) | ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
| ||
7 | 2 timer | Planlegge vintertur
◦ FLL2 elever viser
Evaluere dagsturen – hva må dere endre til overnattingsturen og hva var bra? | FLL2-elever viser hvordan de har planlagt turen:
• Innhold
• Rutevalg
• Pakkelister
• Sikkerhetsvurdering
• Plan B
NB! Viktig at alle tar med sovepose og liggeunderlag (skal ha to). | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse | ||
8 | 2 timer | Planlegge vintertur og ta ut utstyr
| Planlegge turen:
• Innhold
• Rutevalg
• Pakkelister
• Sikkerhetsvurdering
• Plan B
Ta ut utstyr til gruppa. | ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
11 | 4 | Vintertur, skitur/topptur
Breiborg | • Basecamp
• Telting
• Skikjøring
• Nødbivuakk
• Miniskredkurs
• - teste søkestang og sender/mottaker
• Fokus på sikker ferdsel i bratt lende
◦ Veivalg
◦ Jobbe med kart og kompass | ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
12 | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur | • Hva har vi lært på tur
Gjennomføre vedlikehold og rydding av utstyr, etter bruk | ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
14 | 2 timer | • Planlegge kanotur | • Lage turplan selv
• Tenke sikkerhet og lage enkel risikoanalyse | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
16 | 1 | Kanotur i Store Stokkavann | • Få erfaring med å padle kano
• Lære padleteknikker
• Lese kart på vann og vassdrag
• Sikker ferdsel på vann | • gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
17 | 2 timer | Planlegge fottur - egentur alene | •Planlegge tur på egenhånd
- veivalg og sikkerhet
- tur etter evne
- utfordring og mestring
- turplan skal godkjennes før tur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | ||
18 | 2 timer | Planlegge fottur - egentur alene | •Planlegge tur på egenhånd
- veivalg og sikkerhet
- tur etter evne
- utfordring og mestring
- turplan skal godkjennes før tur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | ||
19 | 2 | Fjelltur med overnatting i grupper
- Lysefjorden | Få erfaring med å dra på tur på egen hånd
- ta gode valg på tur
- jobbe med orientering, veivalg og sikkerhet
- tur etter evne
- oppleve mestring, samhold og gode naturopplevelser | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
• planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse
◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver
• vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv
◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | ||
19 | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur
Underveisvurdering og samtaler | • Refleksjon rundt egenferd
- Rydde utstyr etter bruk
- Samtaler om måloppnåelse og karakter | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
• vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
20 | 2 | Eksamensforberedelser
Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Caser og forberedelse til eksamen
- Informere om aktivitetsdag
- Fordele poster og ansvarsområder til de ulike gruppene | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
• planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
21 | 2 | Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Idémyldring sammen med kroppsøvingslærere
- Forberede og planlegge poster i grupper
- Lage et lærerikt og kjekt opplegg til vg1 elevene | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
• planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe
• vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
22 | 6 | Aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Gjennomføre planlagt opplegg
- Positiv holdning
- Lære vekk kunnskap | • utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen
◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt
• planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap
• planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe |