Nedenfor ligger et eksempel på en årsplan i friluftsliv 2. Turene er markert i gult, resten er teori og praktiske timer med forberedelse og etterarbeid til tur.
Timetallet i denne årsplanen ligger på 140 timer.
Av dette er 112 timer på tur og 28,5 timer andre timer.
44*0,45 timer = 20 timer teori (én økt er 45 minutter)
15*8 = 120 timer tur (en dag på tur regnes som åtte timer)
Uke | Dato | Økter | Dager | Type tur/Tema | Fokusområder | Kompetansemål |
---|---|---|---|---|---|---|
36 | 2 timer - ute | Info om faget • Planlegge og informere om turer • samarbeidsoppgave: sette opp hengekøye | Fortelle litt generelt om faget • Bli kjent • Medbestemmelse i valg av dagsturer • Forberede seg til første tur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap | ||
38 | 2 timer | Planlegge tur ◦ FLL2 elevene styrer økta | Forberede seg til første tur | ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
38 | 3 | Klatre- og fjelltur Tengesdalsvatnet | • få erfaring med å lede grupper • bli bedre kjent med klassen • undervise i klatring og sikring • undervise i kart og kompass • hjelpe til med å slå opp leir og lage bål • ansvar for fellesmiddag | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt ◦ reflektere over hvordan nye uteaktiviteter er med på å forandre det tradisjonelle friluftslivet | ||
39 | 2 timer | • Refleksjon fra klatretur • Rydding av telt og utstyr • Forberede neste tur • Vise årsplan | • Hva har vi lært på tur • Gjennomføre vedlikehold av utstyr (telt) etter bruk • Medbestemmelse og refleksjon rundt tur og hva som skaper gode opplevelser • Lage kriterier for måloppnåelse neste tur | ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
40 | 2 timer - ute | Planlegge tur - poster ute • Ha stasjoner hvor FLL2 elevene underviser i ulike tema – vi blir på forhånd enige om hvem som tar hva | • Bekledning og pakking av sekk • Kosthold på tur • Orientering • Forberedelse tur i grupper ▪ ferdaråd | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
42 | 3 | Fottur Flørli – Skåpet ◦ FLL2 elevene skal være turledere | ◦ Lede fjelltur med ansvar for gruppa og orientering i fjellet ◦ Jobbe med ledelse, gruppedynamikk, orientering og aktive veivalg ◦ Førstehjelp på tur ◦ Overnatte ute og på DNT-hytte | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt ◦ vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte | ||
45 | 2 timer | Undervisning ute i grupper, ansvar for hver sin stasjon: ◦ Pakking av dagstursekk ◦ Kart og kompass ◦ Førstehjelp ◦ Planlegge dagstur Rydding av utstyr | • Vise hva man bør pakke i en dagstursekk • Varsling av ulykke • Forklare hva en risikoanalyse er og hvorfor den lages • Undervise om kart og kompass • Kompasskurs • Karttegn • GPS og Apper • Ha oppgaver om førstehjelp og vise hvordan man kan behandle pasienter ute • Planlegge dagstur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
47 | 1 | Lifjell - Jødestadfjellet • Kart og skade på tur | • Fokus på kart og kompass ◦ Kunne lese kartet ◦ Lære å finne kompasskurs ◦ Finne koordinater • Pakking av sekk ◦ Alle skal ha sekk som er forsvarlig for dagstur på vinteren • Plan B • Førstehjelpsoppgaver underveis | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
50 | 2 timer | • Vurdering av tur og rydding av utstyr • Egenvurdering og underveisvurdering og samtaler | • Hva har vi lært på tur - Samtaler om måloppnåelse og egenvurdering • Vedlikehold og sjekking av utstyr • Lære hva man skal se etter for å se om utstyret er i orden • Kunne utføre enkle reparasjoner på egenhånd | ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
JULEFERIE | ||||||
3 | 2 timer | Planlegge dagstur | • Ta bilde av ski og skisko som skal brukes på skitur • Planlegge dagstur • tegne inn rute (plan A og B) • lage risikovurdering • bruke bratthetskart • lage pakkeliste | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
5 | 1 | Dagstur på ski -Hunnedalen ◦ Planlegge rute | • Teste utstyr før vintertur • Jobbe med kart og kompass og sikker ferdsel | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse • gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt | ||
6 | 6 | Reparasjon av utstyr • Hør med elevene om de har symaskin som vi kan låne | • Reparere telt, teltstenger og annet av skolens utstyr som har fått skade • Reparere eget turutstyr • Lære å sy fotposer Ta med: - symaskin om du har - ødelagte turklær (rifter, manglende knapp, strikk, hull eller lignende) - bevernylon til å lage fotposer som vi trenger til vinterturen - godt humør :) | ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen | ||
7 | 2 timer | Planlegge vintertur ◦ FLL2 elever viser Evaluere dagsturen – hva må dere endre til overnattingsturen og hva var bra? | FLL2-elever viser hvordan de har planlagt turen: • Innhold • Rutevalg • Pakkelister • Sikkerhetsvurdering • Plan B NB! Viktig at alle tar med sovepose og liggeunderlag (skal ha to). | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse | ||
8 | 2 timer | Planlegge vintertur og ta ut utstyr | Planlegge turen: • Innhold • Rutevalg • Pakkelister • Sikkerhetsvurdering • Plan B Ta ut utstyr til gruppa. | ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
11 | 4 | Vintertur, skitur/topptur Breiborg | • Basecamp • Telting • Skikjøring • Nødbivuakk • Miniskredkurs • - teste søkestang og sender/mottaker • Fokus på sikker ferdsel i bratt lende ◦ Veivalg ◦ Jobbe med kart og kompass | ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
12 | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur | • Hva har vi lært på tur Gjennomføre vedlikehold og rydding av utstyr, etter bruk | ◦ utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt ◦ planlegge, gjennomføre og vurdere turer med flere overnattinger i ulike naturmiljøer og til ulike årstider • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe | ||
14 | 2 timer | • Planlegge kanotur | • Lage turplan selv • Tenke sikkerhet og lage enkel risikoanalyse | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
16 | 1 | Kanotur i Store Stokkavann | • Få erfaring med å padle kano • Lære padleteknikker • Lese kart på vann og vassdrag • Sikker ferdsel på vann | • gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap ◦ anvende utstyr og redskaper på en bærekraftig måte • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver | ||
17 | 2 timer | Planlegge fottur - egentur alene | •Planlegge tur på egenhånd - veivalg og sikkerhet - tur etter evne - utfordring og mestring - turplan skal godkjennes før tur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | ||
18 | 2 timer | Planlegge fottur - egentur alene | •Planlegge tur på egenhånd - veivalg og sikkerhet - tur etter evne - utfordring og mestring - turplan skal godkjennes før tur | ◦ planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | ||
19 | 2 | Fjelltur med overnatting i grupper - Lysefjorden | Få erfaring med å dra på tur på egen hånd - ta gode valg på tur - jobbe med orientering, veivalg og sikkerhet - tur etter evne - oppleve mestring, samhold og gode naturopplevelser | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • forstå vanlige værtegn og varsler naturen gir, og ta hensyn til disse ◦ anvende førstehjelp og livreddende ferdigheter i forbindelse med det friluftslivet eleven utøver • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv ◦ forstå betydningen av et hensiktsmessig kosthold på turer og utforske mulighetene naturen gir oss som matkilde | ||
19 | 2 timer | Rydde utstyr og vurdering av tur Underveisvurdering og samtaler | • Refleksjon rundt egenferd - Rydde utstyr etter bruk - Samtaler om måloppnåelse og karakter | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
20 | 2 | Eksamensforberedelser Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Caser og forberedelse til eksamen - Informere om aktivitetsdag - Fordele poster og ansvarsområder til de ulike gruppene | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
21 | 2 | Forberedelse aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Idémyldring sammen med kroppsøvingslærere - Forberede og planlegge poster i grupper - Lage et lærerikt og kjekt opplegg til vg1 elevene | ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe • vurdere mulige helsemessige gevinster av friluftsliv | ||
22 | 6 | Aktivitetsdag/friluftsdag vg1 | - Gjennomføre planlagt opplegg - Positiv holdning - Lære vekk kunnskap | • utøve og reflektere over bærekraftig ferdsel i naturen ◦ gjennomføre og vurdere friluftslivsturer der mestringsfølelse, naturopplevelser og fellesskap står sentralt • planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer i nærmiljøet selvstendig og i fellesskap • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter og turer som veileder for en gruppe |