Innholdsliste
- Kjapt forklart
- Gratisprinsippet
- Sentrale rammer for faget
- Antall elever og lærere
- Lærerens kompetanse
- Elevenes forutsetninger og ferdigheter
- Ressurser og utstyr
- Økonomi
- Transport
- Overnatting
- Mat på tur
- Forslag til budsjett for friluftsliv
- Årsramme og fordeling av timer
- Eksempel på fordeling av timer
Kjapt forklart
Slik situasjonen er i dag, får offentlig skole ikke ekstra driftstilskudd for å ha faget friluftsliv på skolen. Transport og overnatting er typiske ting som koster en del. Ellers er også utstyr og mat utgiftsposter. Bruk av nærmiljøet og offentlig transport vil senke utgiftene til tur betraktelig.
Gratisprinsippet
Det viktigste prinsippet for gjennomføring av faget er nedfelt i gratisprinsippet: «Hvis skolen arrangerer turer som en del av opplæringen, skal de være gratis for elever og foreldre» (Utdanningsdirektoratet, u.å.).
Det betyr at turene skal være gratis.
Sentrale rammer for faget
På tur i skolesammenheng er det en del rammefaktorer vi må forholde oss til. Jakobsen og Pulli (2021) nevner flere elementer vi må ta hensyn til når vi skal på tur med skolen:
Antall elever og lærere
Lærerens kompetanse
Elevenes forutsetninger og ferdigheter
Ressurser og utstyr
Økonomi
Økonomi er sentralt for gjennomføring av faget. Mange steder får ikke skolene egne budsjetter til faget friluftsliv, selv om det åpenbart koster mer for skolen å ha en elev på friluftsliv enn i for eksempel engelsk fordypning. De to mest åpenbare grunnene er økt lærertetthet på tur (det er vanlig å ha minst to lærere pr. klasse på overnattingsturer) og at turene koster penger. Nedenfor listes opp noen tips som kan gjøre gjennomføringen av turene billigere.
Transport
Turer i skolens nærområde er de billigste. Da kan elevene gå, sykle eller ta offentlig transport til bestemmelsesstedet. De fleste skoler har aktuelle friluftsområder innen en time fra skolen, og mange av stedene kan nås med offentlig transport. Et alternativ til offentlig transport er å leie buss, men dette koster en del. Da er det en fordel å kunne fylle opp bussen, og organisere det slik at flere klasser kan dra ut samtidig. Noen skoler har også minibuss, som gjør at man slipper å leie.
Overnatting
Billigste overnatting er overnatting ute. Elevene kan bygge gapahuk, sove under åpen himmel, sove i hengekøye, telt eller snøhule. Overnatting på hytter koster penger, og er ikke alltid noe skolene har råd til. DNT har rabattert overnatting for skoleklasser, noe som gjør det billigere med overnatting på hyttene deres i ukedager.
Mat på tur
For de fleste fylkene gjelder at mat kan dekkes av hver enkelt elev, ettersom mat ikke er en ekstra utgift. Eleven måtte spist mat selv om vedkommende ikke var på tur. Det er opp til hvert fylke å tolke gratisprinsippet, derfor kan det være forskjellige varianter fra fylke til fylke. Statsforvalteren i ditt fylke kan svare på hva som gjelder.
En mulighet er å kjøpe mat felles, og så dele utgiftene mellom elevene, eller elevene kan selv kjøpe mat individuelt eller i grupper.
Forslag til budsjett for friluftsliv
Name | Klatretur | Surfetur | Dagstur ski | Vintertur | Vårtur | Totalt | Tags |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 0 | 5000 | 0 | 5000 | |||
6000 | 4000 | 10000 | |||||
2000 | 0 | 2000 | |||||
0 | 2000 | 6000 | 9000 | 0 | 17000 | ||
Årsramme og fordeling av timer
Hvor mye friluftsliv elevene skal ha er avhengig av årsrammen for faget. Den er 140 timer i både friluftsliv 1 og friluftsliv 2. Det betyr at elevene skal ha 140 klokketimer med friluftsliv. Aktivitetene i faget kan for eksempel fordeles på disse timene.
Eksempel på fordeling av timer
Tekst
Gina Wigestrand, Snuitide (2022)