Fagets relevans og sentrale verdier (egen utheving)
Friluftsliv handler om å gi elevene erfaringer knyttet til turer og aktiviteter i ulike naturmiljøer til ulike årstider. Samarbeid, innsats og fellesskap står sentralt i faget, sammen med det å flytte egne grenser og oppleve mestring gjennom opplevelser i naturen. Ved å utøve ulike former for friluftsliv kan elevene få praktiske og livsnære erfaringer som kan fremme engasjement for og innsikt i friluftslivets potensielle betydning for god helse og livskvalitet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Friluftsliv skal bidra til at elevene utvikler respekt for naturen og bevissthet om klima og miljø. Gjennom opplæringen skal elevene få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring. Danning og læring i friluftsliv skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i basisferdigheter og naturferdsel gjennom erfaringer og praktiske utfordringer i faget. Det er sentralt at alle skal lære å samarbeide og fungere sammen med andre, og at alle skal utvikle evne til medbestemmelse og medansvar.
(Utdanningsdirektoratet, 2020, Fagenes relevans og sentrale verdier, egen utheving)
Kompetansemål friluftsliv 1Kompetansemål friluftsliv 2Friluftsliv 1: 140 timer
Friluftsliv 2: 140 timer
Kjerneelementer
Friluftslivsturer
Kjerneelementet friluftslivsturer handler om varierte former for friluftsliv til ulike årstider og i ulike naturmiljøer. Gjennom ulike former for friluftsliv skal opplæringen gi elevene mulighet for positive opplevelser, rekreasjon, utfordringer og mestring. Det legges til rette for sikker og bærekraftig ferdsel på turer med og uten overnattinger og ta hensyn til eventuelle næringsinteresser som samisk reindrift. Samarbeid, aktiv deltakelse, fellesskap og det å ta ansvar både for seg selv og for andre er sentralt.
Basisferdigheter
Kjerneelementet basisferdigheter handler om at elevene skal tilegne seg og utvikle praktiske basisferdigheter i ulike former for friluftsliv i forbindelse med ferdsel og opphold i ulike naturmiljøer og til ulike årstider. Basisferdigheter i friluftsliv er sentralt for gode opplevelser og for å kunne drive et trygt, sikkert og bærekraftig friluftsliv.
Naturopplevelse
Kjerneelementet naturopplevelse handler om at elevene gjennom varierte former for friluftsliv og ulike aktiviteter skal se hvordan naturopplevelser kan berikes av kunnskap, kroppslig utfoldelse og naturens estetiske kvaliteter. Målet med kjerneelementet er å inspirere elevene til en aktiv livstil ute og å skape engasjement for å ta vare på naturen.
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I friluftsliv handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at ferdsel og opphold i naturen bidrar til og påvirker den fysiske helsen positivt. Gjennom å delta i friluftsliv kan elevene utvikle et sosialt fellesskap hvor de kan mestre utfordringer i naturen alene og sammen. Det kan igjen bidra til at de utvikler et positivt selvbilde og får styrket psykisk helse.
Folkehelse og livsmestring i overordnet del:
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet.
Bærekraftig utvikling
I friluftsliv handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet. Det handler også om å reflektere over ulike former for utmarksbruk i friluftsliv, og hvordan dette kan påvirke utøvelsen av lokalt friluftsliv, også knyttet til samisk kultur. Friluftsliv skal bidra til at elevene utvikler evne og vilje til å ta vare på miljøet, og det skal legge til rette for at elevene kan ferdes i naturen på en bærekraftig måte.
Bærekraftig utvikling i overordnet del:
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt.
Gjennom arbeid med temaet skal elevene utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling.
Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet. Teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men kan også skape nye. Kunnskap om teknologi innebærer en forståelse av hvilke dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i friluftsliv innebærer å beskrive og reflektere over kunnskaper, ferdigheter, erfaringer og opplevelser. Det innebærer også å spørre, veilede, oppmuntre og gi tilbakemeldinger i ulike situasjoner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i friluftsliv innebærer å beskrive erfaringer og opplevelser i naturen. Utarbeiding av turplaner, beredskapsplaner og risikoanalyser er sentralt.
Å kunne lese
Å kunne lese i friluftsliv innebærer å forstå og bruke ulike former for faglitteratur, bruksanvisninger, instruksjoner, andre skriftlige kilder og kart på en hensiktsmessig måte.
Å kunne regne
Å kunne regne i friluftsliv innebærer å måle, beregne og disponere avstander, høyder, tidsbruk, vekt og ernæring.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i friluftsliv innebærer å bruke digitale hjelpemidler i arbeid med faget. Det innebærer også å innhente, bruke, navigere i og tolke digital informasjon på en hensiktsmessig og kritisk måte.
Verdigrunnlag og prinsipper for skolens praksisTekst: Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i friluftsliv (IDR07‑02).