Slik bruker du lærerveiledningen
Lærerveiledningen skal gi eksempler og tips til hvordan du som lærer kan legge opp undervisningen i friluftsliv. Planene som presenteres er ment som mest mulig konkrete eksempler på hvordan man kan undervise i faget. I tillegg er målet å inspirere til mer tverrfaglig samarbeid, som er sentralt i den nye læreplanen. Lærere må også bruke sitt profesjonelle skjønn slik at den enkelte ivaretas best mulig i møte med fellesskapet.
I formål med faget i fagfornyelsen står det følgende:
“Danning og læring i friluftsliv skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i basisferdigheter og naturferdsel gjennom erfaringer og praktiske utfordringer i faget. Det er sentralt at alle skal lære å samarbeide og fungere sammen med andre, og at alle skal utvikle evne til medbestemmelse og medansvar.”
(Utdanningsdirektoratet, 2020, Fagenes relevans og sentrale verdier)
I den nye læreplanen i friluftsliv er verbene beskrive, bruke, forstå, vurdere og reflektere viktige elementer i kompetansemålene. Elevene skal lære, og utvikle, nye ferdigheter. Samtidig skal de være i stand til å vurdere og reflektere over egen og medelevers kunnskaper og praksis (Utdanningsdirektoratet, 2020). “Snu i tide” skal hjelpe elevene på veien. I dette læremiddelet er det mulig å fordype seg i førstehjelp og se forslag til førstehjelpsutstyr du bør ha med på tur. Samtidig presenteres forslag til førstehjelpscaser som kan brukes på tur og tips til fremgangsmåter for å øke elevenes kunnskap om førstehjelp på tur. Med et velfungerende fora av friluftslivlærere tilknyttet “Snu i tide” vil man også kunne få gode tips og lokale tilpasninger fra kollegaer på andre skoler.
Gjennom turer og undervisning skal elevene lære seg basisferdigheter i faget. Dette er kjerneelementer i faget, og nettopp basisferdighetene har mye å si for opplevelsen og læringen på turene. En elev som har med for lite klær og sitter og fryser, lærer mindre enn en elev som er god og varm. Friluftsliv er, og skal være, et praktisk fag. Men elevene har ulik bakgrunn, og noen trenger mer tid og øvelse enn andre for å mestre enkelte ferdigheter. Det er en fordel å ha noe kunnskap om bekledning, mat og orientering før tur, for så å gjøre seg erfaringer ute på tur. Læremiddelet skal være til hjelp både før, under og etter aktivitet slik at elevene skal få størst mulig utbytte av erfaringsbasert læring og være i bedre stand til å reflektere over egne erfaringer. Det er ikke tenkt som et oppslagsverk eller bok, men som en interaktiv database for å utforske nye ting, øve seg i ulike ferdigheter og samarbeide om planlegging av tur. Når elevene får tilgang til en digital oversikt over planter i fjellet, og en oversikt over relevante Apper som “113” og “soppkontrollen” får de også erfare digitale og innovative løsninger som kan være til stor nytte i utøvelsen av friluftsliv.
Folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling er tverrfaglige tema i fagfornyelsen. Disse passer som hånd i hanske i faget friluftsliv. Hvis vi er glade i naturen ønsker vi å ta vare på naturen, og det å være ute i naturen er positivt både for vår psykiske og fysiske helse. Læremiddelet skal gjøre elevene bedre rustet til å klare seg ute i naturen på egenhånd. Samtidig skal de lære om klimaavtrykket friluftsliv har og hvordan man med enkle grep kan redusere dette.
Tekst: Gina Wigestrand, Snuitide (2021)