Som turleder er det du som har ansvar for gruppen på tur. Ikke bare for sikkerheten, men også at alle har det bra. Du skal bidra slik at gruppen fungerer best mulig. Det er greit å vite noe om hva som forventes av deg, hvilket ansvar du har som turleder på tur og hvordan du kan fungere best mulig som en leder.
Kort om turlederrollen
- Turlederen skal legge til rette for:
- mestring
- fellesskap og medbestemmelse
- sikkerhet
- gode holdninger til naturen og til menneskene rundt oss.
- Som turleder må du forholde deg til:
- deltagerne
- arrangøren
- den eller de du leder turen sammen med
- deg selv.
- Kunnskapene til en turleder:
- ha selvinnsikt
- ha sosial kompetanse.
- Turen:
- planlegge godt
- god gjennomføring handler om å være fleksibel
- evaluere for å lære.
- Å finne sin egen måte å være turleder på.
Oppgavene til en turleder
Som turleder har du ansvar for gruppen på tur. Ikke bare for sikkerheten, men for at alle har det bra. Vi ønsker at alle som er med på turen skal få gode opplevelser. I tillegg vil vi formidle gode holdninger til naturen og menneskene rundt oss. På noen turer har vi også et mål eller ønske om læring (Lundhaug & Østrem, 2019). Du som turleder kan legge til rette for å oppleve mestring og fellesskap med naturen og med andre mennesker gjennom trivsel og samarbeid (Beames, Higgins & Nicol, 2012).
Mestring
Mestring handler om å håndtere oppgaver og utfordringer, både sosialt og ferdigheter innen en aktivitet (Løvoll, 2019). I friluftslivet ligger mange muligheter til å oppleve mestring, fordi vi ofte får direkte tilbakemelding fra naturen, og fra de vi er på tur sammen med, om noe fungerer eller ikke (Beames & Brown, 2016). Hvis teltet blåser ned i et vindkast, forstår vi at vi ikke har bardunert godt nok. Hvis teltet står støtt gjennom natten, har vi mestret teltoppsett på en god måte.
Fellesskap
På tur er vi gjerne sammen med andre, og da oppstår et fellesskap. Når det begynner å bli mørkt på kvelden, går vi sammen om å finne ved til bålet og å fyre opp. Alle bidrar, og i fellesskap mestrer vi situasjonen og skaper en god opplevelse.
Du som turleder kan legge til rette for dette på flere måter:
- Prat om hvor dere skal legge turen.
- Prat om hvilke regler dere vil at skal gjelde for gruppen.
- Vi mennesker trenger å føle at vi kan noe og betyr noe for andre. Som turleder er du et forbilde som viser hvordan vi respekterer hverandre, tar hverandre i beste mening og bidrar i fellesskapet.
Medbestemmelse
Deltagerne må få mulighet til å føle at de er med og bestemmer hva som skal gjøres (Ryan & Deci, 2017). La alle ta en liten runde og se etter egnet leirsted. Så samler du gruppen, og vi blir i felleskap enige om hvor vi vil slå opp teltene. Ta deltagerne med på beslutninger – selv om du som turleder sitter med det siste ordet.
Sikkerhet
Turlederen har ansvar for gruppens sikkerhet. I første omgang skal turlederen ta ansvar for at gruppen kommer seg trygt frem mellom to steder i naturen. Turplanlegging er viktig både for å forebygge uønskede hendelser, og for å håndtere ting dersom de skjer (Jakobsen & Pulli, 2021).
Vi kan skille mellom
- objektive farer – hva vi alle kan beskrive som en fare, uavhengig av hvilken bakgrunn og kunnskap vi har.
- Subjektive farer – hva hver enkelt opplever som en fare.
Hvordan du og dine deltagere subjektivt opplever en situasjon, påvirker hvordan dere opplever og håndterer situasjonen.
- Det å kjenne til gruppens kunnskaper, forutsetninger og måter å samarbeide og handle på, er derfor en måte å forebygge uønskede hendelser på. Dette blir du kjent med gjennom turen, og ikke minst på ferdarådet.
- Du må tenke igjennom hva som kan skje, hva dere kan gjøre for å unngå at det skjer, og hvordan du kan begrense skadene hvis en uønsket hendelse likevel skjer. Her får du hjelp av verktøy som ROS-analyse (DSB, 2007) og 3x3 filtermodellen (Munter, 2017) (Horgen & Christoffersen, 2019).
- Les mer om Turplanlegging og sikkerhet.
Gode opplevelser
En god opplevelse er ikke noe vi kan gi til andre. Bare du selv, og hver enkelt deltager, kan kjenne om opplevelsen er god. Som turleder kan du legge til rette for gode opplevelser. Husk at mennesker er ulike, liker ulike ting og kan oppleve samme situasjon helt ulikt. Når vi drar på tur, har vi med oss egen personlighet, tidligere erfaringer, bakgrunn og dagsform.
Holdninger til naturen og til menneskene rundt oss
Som turleder har du gode muligheter til å formidle kunnskaper om og holdninger til natur (Leirhaug, Haukeland & Faarlund, 2019). Hvis du får deltagerne dine til å tenke igjennom hva natur betyr for dem, kan du bidra i riktig retning (Høyem, 2020). Det er ofte et gap mellom hva vi mener og hva vi faktisk gjør. Dersom vi gir eksempler på hvordan vi kan handle, kan dette inspirere til å gjøre noe aktivt (Sinnes, 2020). Som turleder kan du gå foran med et godt eksempel og plukke søppel på tur. Du kan vise og forklare deltagerne hvorfor og oppfordre til at de gjør det samme.
I friluftslivet er det sentralt at vi skal ta vare på hverandre og ta hensyn til hverandre. Turlederen påvirker hvordan deltagerne forholder seg til hverandre:
- Vis i ord og handling at du respekterer alle.
- I samtaler kan du være bevisst på at alle skal slippe til, at ingen avbryter hverandre, og at alle snakker på en hyggelig måte.
Hvem er du turleder for?
Hvis du har tatt på deg en jobb som turleder, er det flere du må forholde deg til. De viktigste er deltagerne, arrangøren, naturen, deg selv og eventuelt den eller de du er turleder sammen med.
Deltagerne
Vær nysgjerrig på hvem deltagerne er. Lytt til deres historier og ønsker. Vis interesse og empati. Alle mennesker trenger å være mette og utørste for å være blide. De fleste liker å være passe varme, få bevege seg innimellom og få pause innimellom. Mange liker å vite hva som skal skje, og når. Det kan du som turleder bidra til ved å samle gruppen, informere og legge til rette for dialog.
Arrangøren
Hvis du er turleder, har du gjerne en arrangør i ryggen – de som har bidratt i å organisere turen. Kanskje er du turleder for din lokale turistforening (Den Norske Turistforening, 2015), eller du leder en tur i skolens regi. Trolig har arrangøren retningslinjer for hvordan du skal forholde deg til dem, og for hvordan du skal fremstå som arrangørens «ansikt utad». Ofte kan du få med mange gode råd herfra. Sett deg inn i hvilke retningslinjer arrangøren har for å håndtere ulykkeshendelser, og ha med en liste over kontaktpersoner og telefonnumre dersom du skulle trenge det.
- Les mer om turplaner og kriseplan her: Turplan og risikovurdering
Du selv og andre turledere
Ta vare på deg selv og sørg for at du har overskudd. Da kan du ta vare på andre, selv om du kun får en kort pause fordi en av deltagerne plutselig trenger deg. Forsøk alltid å ha noe rask energi tilgjengelig i lommen, i dagluken på kajakken eller i topplokket på sekken. Utstyret ditt må være i orden og du må vite hvordan det fungerer, så du ikke trenger å bruke krefter på det.
Ofte deler vi turlederjobben med enn annen. Gjør deres beste for å «spille hverandre gode». En god tommelfingerregel er å rose hverandre og være lojale når dere er sammen med deltagerne, og å ta diskusjonene alene.
Turlederens kunnskaper
Kunnskap er både teori som du kan lese om i en bok og praktiske ferdigheter som sitter i kroppen. I tillegg er sosial kompetanse viktig kunnskap for turlederen (Høyem & Fasting, 2019). Det er også viktig å kjenne seg selv og egne grenser.
Sosial kompetanse
Sosial kompetanse betyr å kunne samhandle med andre på en positiv måte. Dette blir påvirket av både gruppen og situasjonen dere er i. Turlederen må ta hensyn til alle og kommunisere godt. Noen tips kan være:
- Bruk navn på deltagerne når du henvender deg til dem. Da viser du at du ser hver enkelt, og samtidig går det raskere for alle å lære navn.
- Sjekk at deltagerne har forstått det du sier. Du kan be en av dem om å forklare med egne ord det som nettopp er formidlet, og be andre fylle på dersom noe mangler.
- En god turleder er raus med ros til alle. Trekk frem gode eksempler.
- Vis at du setter pris på initiativ og spørsmål.
- Forsøk å være var for andres følelser – fra utrygghet til begeistring og hele spekteret mellom. Hvis du ser at en deltager er kald, ikke vent, men gjør noe med det.
Selvinnsikt: tur etter evne og forhold
For å vurdere hva du selv kan gjøre, er det lurt å tenke igjennom hva du har av lignende erfaringer fra tidligere. Har du vært i samme type terreng, hvordan var været da, hvem gikk du sammen med, hvordan fungerte kroppen og hvordan hadde du det? Ved å stille denne typen spørsmål blir du kjent med dine egne grenser. Vær ydmyk for hva du ikke kan.
Gjennom gode forberedelser kan du legge til rette for at turen dere drar på er mest mulig forutsigbar. For eksempel er det ofte en fordel å ha vært på tur på samme sted på egen hånd før du er turleder der.
Planlegge, gjennomføre og evaluere
For å få en best mulig tur er det viktig både å gjøre gode forberedelser, ta hensyn til forholdene og deltagere når du gjennomfører en tur, og å evaluere turen i etterkant.
Planlegging er å være så godt forberedt som mulig
Som turleder jobber du med de to faktorene som kanskje er mest uforutsigbare av alle: mennesker og natur. En god plan må derfor gi utgangspunkt for å være fleksibel. Konkrete tips kan være:
Mange av disse tipsene kunne like godt stått under neste avsnitt, for de handler også om hva du og dere gjør underveis på turen.
God gjennomføring handler om å være fleksibel
Underveis kan du ha turplanen i bakhodet, og velge varianter av denne i gjennomføringen. Konkrete tips kan være å tenke igjennom fortløpende mens dere er på tur:
Evaluering for å lære
Etter tur, og noen ganger også fortløpende underveis, kan det være lurt å notere ned:
- Vi har nevnt selvinnsikt og sosial kompetanse som viktige evner hos en turleder. Har du lært noe om dette som du kan ta med deg videre?
Turlederrollen
Turlederen er en viktig del av en god tur for deltagerne. Selv om tittelen på kapittelet er «turlederrollen», finnes det ikke kun en måte å gå inn i denne rollen på. Du må finne din måte å være turleder på, som passer med hvem du er. For å trives som turleder burde du være glad i både tur, natur og mennesker, og du burde klare å vise denne gleden og forsøke å legge til rette for at andre skal oppleve glede sammen med andre ute. Opplevelser ute kan gi følelser av frihet og glede som vi tar med oss videre i livet, og gir oss tro på at vi kan få til ting i andre situasjoner (Fasting, Høyem & Bischoff, 2022).
Les mer om temaet
Oppgaver
Oppgaver turveilederTekst: Jannicke Høyem, Snuitide (2022)